Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 7388 ggr
Pussgurkan
0

Chokladsugen!!

Idag är jag så OTROLIGT sugen på choklad. Det började med att jag hittade 2 st blockchoklad som blivit över sedan julbaket… efter detta så har jag blivit så otroligt chokladsugen - och jag som inte ens gillar blockchoklad.

Varför blir det så? Vad kommer suget ifrån?

Nu är jag så envis så jag TÄNKER INTE ge efter för suget - även om hjärnan just nu konstant påminner mig om blockchokladen …. Men jag är envis som synden när jag vill….. och slänga chokladen tänker jag inte göra förren till sommaren - av ren envis het .. jag tänker inte ge efter eller ge upp för sugen och antingen äta chokladen eller slänga den.

(ville bara gnälla lite Oskyldig)

gun92884
0

Varfor ska du slanga den till sommaren? Och varfor plaga dig sjalv? Slang den, sa du har en chans att fa lugn och ro i sinnet.

Pussgurkan
0

?????

Tja inte vet jag varför jag ska slänga den till sommaren … *hum* Har inget svar på det ….

Kanske för att det är dumt att slänga något som inte är dåligt .. jag vet inte ….

[ErikSvensson]
0

Håller med #1, släng ut problemet direkt. Om du ändå inte har planerat att äta upp den så gör den ingen nytta i hemmet. Då får du mer energi att tänka på annat än "ska jag äta den eller inte…". Flört

KarinJ46
0

Håller med föregående skrivare! Släng den nu! Varför ska du ha den liggandes i skåpet när du ÄNDÅ inte ska äta upp den? Bättre att lägga din energi på något annat. "Choose your battles" Flört

Pussgurkan
0

Bra poäng ..

Nu är den slängd och det i soptunnan - försvinner chokladsuget samma väg nu oxå?

Aniara4
0

Bra! Blockchoklad är skitäckligt och inte ens choklad ju. Suget kommer snart att ta samma väg, det kan vara lite segare bara.

[ErikSvensson]
0

Absolut! Annars kan du skriva "chokladsug" på en lapp och slänga i soptunnan (blir lite Sverker över det hela.. Skrattande)

Hattagospel
0

Min son har ett bra lchf recept på *Chokladmousse* annars…

Vispa 4 dl vispgrädde tills den är fast, blanda i 200 g mascarponeost med elvispen tillsätt 5 msk högkvalitéts kakao och sötningsmedel vid behov.

Varning detta är mäktigt så det räcker till 4 personer. Vi brukar servera med 8 färska blåbär var.

Riktigt gott när chokladbegäret sätter in.

Beate
0

Ha ha ha, fan va jag garvade! *ser Sverker framför mig*

Pussgurkan
0

#7 Haha precis så ska jag göra då chokladsuget dyker upp igen

helvete
0

Jag kan röra ut 2 msk kakao med 4 msk vispgrädde samtidigt som jag funderar på vad som är godast eller "nyttigast" med chokladen : fettet, kakaon eller sockret.

Pussgurkan
0

Nähä, inget fungerar jag är fortfarande och ändå sugen på choklad. *suck*

[ErikSvensson]
0

Borsta tänderna, det funkar för en del. Skrattande

Pussgurkan
0

Det fungerar inte - har aldrig hittat en tandkräm med chokladsmak - även om det troligen skulle vara en storsäljare *tihi* Men så äckligt det hade varit i längden ….

JazzBass
0

Har du på känn att du absolut inte klarar av att äta bara en liten bit - släng plattan.

Annars - Bryt loss en bit. Dela den i två eller fler bitar om du tror att du "bara måste" ta en bit till efter den första du får i dig. Själv har blivit bra på att begränsa mig till en bit max per dag, och det inbillar jag mig är bättre än att efter en tids chokladsug ge efter och smälla i sig hela plattan på en gång (om man har på känn att det kan gå så). Själv skulle jag inte kunna ge upp nåt så gott som choklad helt och hållet. Det är ju så gott och man lever bara en gång. Lite kan man kanske ge efter för sina laster bara man inte låter dem ta kontrollen över situationen helt och hållet. Är den risken överhängande är det bäst att göra sig av med allt som kan trigga suget.

Ett tredje alternativ är att äta nåt annat typ ett kokt ägg eller en bit god ost när du är sugen på choklad. Kanske ökad mättnadskänsla lindrar sötsuget lite? (Bara spekulerar lite…)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

greensis
0

Jag har hittat 100% choklad (Le 100%), mer bitter än söt. Får man chokladsug räcker det med en liten bit av den kakan - sedan smakar det choklad i munnen hela eftermiddagen. Jag tror inte det går att moffa den - då mår man nog illa, samtidigt som man blir speedad.

Köpte på Amelia Ks chokladbutik i Uppsala, men motsvarande lär finnas på chokladbutiken i Stockholm.

Fabricati diem, pvnc!

[ErikSvensson]
0

Vilket märke? Jag letar efter choklader med kakaohalt över 90%. Skrattande

greensis
0

Här är länken till Annelie K och länken till själva chokladen (tyvärr levererar de bara via e-shop till FrankrikeObestämd)

Fabricati diem, pvnc!

[ErikSvensson]
0

Typiskt!Skrikandes

greensis
0

Fast jag brukar "köpa ut" och sälja vidare på KiF-kryssningen - om du kan hålla dig till aprilOskyldig. Fast jag inser att det är NU NU NU du har problem med chokladsuget.

(Den är djärvt god ihop med chiliflingor & hårdvispad grädde - det får man hår på bröstet avTungan ute)

Fabricati diem, pvnc!

[ErikSvensson]
0

Haha såpass, du kan ju starta eget företag för chokladen annars! Fast det var inte jag som hade ett sug, utan det var Pussgurkan. Skrattande Har dock alltid Lindts choklad i kylskåpet för att få i mig lite av de bra ämnena i mörk choklad (nån bit varje dag..)

[ErikSvensson]
0

Dessa verkar sälja chokladen och skeppa till Sverige.

Inte så kul att ge typ 300:- i frakt för lite choklad dock.. Skrattande

[ErikSvensson]
0

Sorry för allt chokladspam i din 'sugtråd' Pussgurkan, ska försöka sluta.. haha. Flört

Har du provat denna? http://www.sockerfri.com/products.html?id=14/60

Pussgurkan
0

#15 kan inte bryta av en bit - den ligger i soptunnan efter råd av vissa … hint hint

Dessutom hade jag inte klarat att bara ta EN bit nu - så sugen är jag. Antar att det är något med hormonerna (skyller alltid på dem *haha*)

#23 Haha, ja inte hjälper det direkt att BOTA mitt chokladsug med alla dessa chokladspam ….

Har idag provat vispad grädde med vanilj i (inte vaniljsocker utan torkad ren vanilj) - så nu mår jag illa och kan inte tänka mig choklad just nu ….

[akaron]
0

Ät tillskott på magnesium. Kakao är en av de livsmedel som är  mest magnesiumrikt så det kan vara magnesium din kropp försöker tala om för dig att du har brist på. När man stressar mycket går det åt extra magnesium men man kan få lågt av många olika orsaker jag får inte i mig tillräckligt genom min vanliga LCHF-kost om jag utelsluter choklad/kakao helt. Så testa med tillskott ska du se att chokladsuget minskar. För mig fungerar det i alla fall.

greensis
0

Ah, för många herrans år sedan botade jag ohemula chipssug när jag insäg att min kropp försökte tala om att den ville ha salt. En fingertopp salt - och nix chips.

Magnesiumtillskott låter värt att prova, Pussgurkan.

Fabricati diem, pvnc!

atir
0

Jag hade sug igår men slängde allt, försök att stå ut eller köp 70% och ta en ruta sedan är man nöjd . Lycka till!

Asast
0

Chokladbutiken i Stockholm har 100% choklad. Går att beställa via deras webbshop om man inte har vägarna förbi.

Chokladbutiken

Trollbus
0

#25 Precis! Mitt enorma chokladsug försvann helt efter jag börjat äta magnesiumtillskott. Men viktigt att det är en sort som kroppen kan ta upp lätt. Jag äter 400 mg magnesiumcitrat varje dag.

parsley
0

Äggmjölk med lite kakao i?

Mixa 2 äggulor med 1 mugg kokande vatten och 50 gram smör (det räcker egentligen med mindre  smör, men nu är det anti-chokladsugterapi vi pratar om). Smaksätt med kakao.

Är det blockchoklad du blivit sugen på eller av så kan den ju innehålla ganska mycket socker som triggar.

Magnesium ingår fö i husapoteket. Det hör inte hit, men jag hörde en professor på P1, som berättade att man ska gå till ett nattöppet apotek när man varit på konsert och köpa C-vitamin och magnesium. Kombinationen av C-vitamin och magnesium hjälper öronen att återhämta sig. Det är viktigt att vara rädd om sig, när man varit på konsert, sa proffessorn.

Pussgurkan
0

Tack för alla inlägg, tips och ideer. Men nu vet jag varför jag var så sugen på choklad -> läs mer i "min tråd".

KarinJ46
0

#32 då ska jag försöka komma ihåg att påminna dig när du är sugen på choklad om sisådär 28 dagar igen Flört

Pussgurkan
0

Tack gör gärna det - för jag kommer troligtn inte att koppla då heller ….

helvete
0

När jag gått vinterpromenad i narig vinterkyla, så kan jag drömma om en härlig knaprig fralla med ost och en stor mugg choklad med vispgrädde. Det måste vara ett hjärnspöke, har inte ätit detta på nästan 50 år.

När jag förr viktväktade intensivt, så drömde jag om tjocka ostskivor.   Och det kan jag äta nu. Åseda gräddost med smör på.

Tänk bort chokladen om det går. Det blir nog värre om man tillåter sig ge efter för en ide : Mycket vill ha mer..