Hur "lurar" jag min tonåring?
Min tonåring äter helst snabbnudlar eller Gorby-piråger när det blir bråttom med maten.
Någon som har tips på annat, lite nyttigare, som man kan ha hemma i frys eller skafferi.
Något som fortfarande är enkelt att laga till. Det behöver inte vara LCHF för jag tror inte på att pracka på andra om de inte själva vill. Bara lite mer åt rätt håll..
Det mesta går ju att frysa in, t.ex. köttfärssås som man sedan kan koka lite pasta till (betydligt bättre än piroger och snabbnudlar..)

Eller varför inte ha kokt pasta också i den frusna matlådan? Bara att värma och äta!

Pannbiffar kan man ju göra själv och så finns det färdiga hamburgare i frysdisken, somliga bra, andra mindre bra.
Iallafall brukar sådant lätt slinka ner hos ungdommar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Köp inte hem skräpmat. Finns det inte så äts annat.
Det är f.ö. normalt att föräldrar prackar på sina ungar den mat de äter, det är så normalt att jag tippar på att alla gör det.. Vill ungar ha en massa skräp kan de tjäna ihop pengar och köpa det själva. Jag lovar.
#4 Finns inget hemma så går han och handlar - för egna pengar. Så jag vill att något som är hyfsat bra ska finnas hemma och vare enklare att fixa till.
Det där med djupfrysta burgare ska jag testa.
Biffar, de kan varieras hur mycket som hels, baconbiffar är min personliga favorit, någon typ av gryta (kött stroganoff, korvgryta etc etc)

Fler förslag till en som tål mer kolhydrater.. fiskpinnar, och olika bra korvar.
När jag e helt less på matlagning äter jag falukorv och stekt ägg.
Baconmuffins fyllningen kan man ju variera.
Fakirbiffar med Broccoligratäng eller köttfärslimpa i skivor med rättiksgratäng
Det här äter min tonåring till frukost. Om du har ork och tid att laga till och frysa in:
Frukostbitar (eller mellis-, picknick- eller whatever)
Grundrecept till en långpanna - går att dubbla om man har varmluft..
8 stora ägg
1 dl grädde
(salt o peppar)
Man vispar ägg och grädde. Lägger bakplåtspapper i långpannan, viker upp kanterna.
Så finns det lite olika fyllningar att välja på.
Pizzabitar:
½-1 burk krossade tomater, kokat i ca 20-25 minuter med lite olivolja, smulad timjan och oregano (man ska koka bort lite av vätskan)
3 dl riven ost
2-3 hg kokt skinka i småbitar
ev. 1 mozzarellaost i små bitar
Gillar man Capricciosa kan man naturligtvis lägga till stekta champinjoner, eller annat efter smak.
Bred ut skinkbitar och ost i långpannan. Blanda äggvisp och tomatröra, häll över.
Baconbitar:
3 dl riven ost
2-3 pkt bacon steks (jag gör det i ugnen på papper 200 grader ca 8 minuter), skär i bitar, bred ut i pannan med osten, häll över äggsmeten. OBS - ta inte salt, bara peppar i denna smeten - baconen är salta nog.
Medelhavsbitar:
3 dl riven ost
1 mozzarella i små bitar
ca 100-150 g lufttorkad skinka
oliver i bitar om man gillar det
några blötlagda soltorkade tomater, eller körsbärstomater.
Skär allt i bitar, lägg i pannan och äggsmeten över.
Tacobitar:
ca 4 hg stekt, tacokryddad (lite starkare kryddad) färs.
Tacosås av valfri styrka, blandas i den färdigstekta färsen.
2-3 dl riven ost
Fördela färsen i långpannan tillsammans med den rivna osten + eventuella andra tillbehör (avocadobitar, tomatbitar, ananas), häll över äggblandningen.
Grädda i ca 25-30 minuter i ca 200 grader, i varmluft 175 i ca 20 min. (alla ugnar är ju olika, du får passa första gångerna så det inte bränns)
Låt svalna på galler och skär sedan i bitar. Jag gör 12 bitar av en långpanna.
Sedan är det jättebra att alltid laga "riktig" mat i överkant och stoppa i frysen.
Jättetack för alla tips!
Mina tonåringar går inte så lätt att lura.
Jag har "predikat" nu i ca åtta års tid om hur dåligt det är med söta drickor, godis och en massa mackor osv…
De får finna sig i att det inte finns socker o dyl hemma.
Men så fort de har pengar så köper de själva godis ,dricka och skräpmat.
De måste nog själva komma till insikt.
Jag tror ändå det finns hopp - för några veckor sedan började 19-åringen dra ner på coca-cola-konsumtionen(som var mycket stor). Han började snart tappa byxorna och tycktes fatta orsaken själv.
Det är nog bara att skava vidare och försöka vara en bra förebild (även om tonåringarna tydligt demonstrerar att föräldrarna inte är deras förebilder).

Mitt recept på korv Stroganoff:
1 falukorv (hör och häpna, men Dennis falukorv är faktiskt helt ok innehållsmässigt. Om de nu inte har skrivit fel.)
1 shalottenlök
Fräs i smör
1/3 paket Philadelphia
1 msk tomatpuré
1/2 liter vatten
Rör runt och låt koka tills såsen är krämig (30-40 min).
Ev. salt och peppar, men det är inte nödvändigt.
Superenkelt och gott :D

Föräldrar skall predika och vara förebilder.. men man skall inte innbilla sig att de gör som man vill.. utan det handlar mer om omtanken om nästa generation.. då de skall uppfostra sina barn, de sitter då då i samma sits som ni gör idag, och då mins de minsan sina omtänksamma föräldrar.
Eller rättare sagt då först inser de att det handlade om föräldrars omtanke.
#12 Är mer eller mindre 100% säker på att de skrivit fel på köttbullarna - med den innehållsförteckningen är det helt enkelt omöjligt med ett kolhydratsinnehåll nära 0 - inte tittat närmare på falukorven - men de flesta falukorvar är ganska ok i kolhydratsinnehåll, de med högre kötthalt brukar istället ofta ha mer kolhydrater till och med, men man får gissa att de med lägre kötthalt har mer vatten och "skräp" i.

#14 Det är både hög kötthalt och fetthalt i deras falukorv.
#15 Kolla mot innehållsförteckningen då om de angivna värdena är rimliga (vilket de som sagt tyvärr inte är på köttbullarna)
#9 Hur länge ska jag grädda själva botten för den skall väl gräddas först innan man lägger på fyllningen eller lägger man på allt på en gång?
#11 Nu gillar jag inte lightprodukter egentligen men har fått mina ungar ändå att gå över till mineralvatten som de har en skvätt Fun Light i. Betydligt bättre än Coca Cola ändå.
#17 Läs lite noggrannare så ser du exakt på varje variant hur du ska göra, det är inte en botten med fyllning på så den ska inte gräddas separat.
#13 Ja, precis! Man får tänka framåt till nästa generation.
Jag tror ändå att det någonstans där inne gror ett litet frö.

Iallafall som förälder kan man inte välja bort sin plikt att så frön.. alla gror inte men ju fler man sår dessto större chans är det att några gör det.
#20 Så sant!

Det finns åtskilliga rätter som går att göra i förväg och ha stående i kylen några dagar i lockande glasburkar. Några exempel:
kålpudding
kåldolmar
köttfärssås
ättikssill/stekt sill med lök i ättikslag
sillrullader
kräftströmming (gjord på sill!)
stekt och kokt fisk
rökt makrill
grillad kyckling
kycklingsallad
ugnsbakade kycklinghjärtan i smör med curry/persilja/vitlök
hönssoppa
köttsoppa
hemgjord leverpastej
stekta eller kokta ägg
omelette
stekt purjolök
rödkål
cole slaw
saltgurka
pressgurka
tomater
paprika
Många fina tips men i mitt kylskåp skulle det mesta av dessa läckerheter inte fresta mina tonåringar…..tyvärr.
Men jag gillar idén med glasburkarna
Men finns det inget annat så är jag säker på att de äter. Ingen svälter sig frivilligt såvida de inte är sjuka på nåt sätt.
Hungern är bästa kryddan
Gör egna piroger och frys in. Det är populärt hos mina tonåringar i alla fall. Sen är dom duktiga på att använda stekt ägg i olika former. Omelett med olika fyllningar, vad som hittas i kylskåpet. Eller ägg stekt samtidigt som mackan, det blir nån fattigriddarevariant.
#24 Hungern är bästa kryddan
Ligger något i detta. Denna "unge" har alltid varit liten i maten (även nu som tonåring). Men en gång när han var liten kom jag på honom med att äta riktigt smör med tesked direkt ur paketet. Så det finns förhoppningsvis en LCHF-are där i botten ;)

Dennis favoritfalu:
Du har rätt, ser hyfsat ut, 4g kh/100g, 11g protein och 20g fett (köttmängd 68%)
Allra enklast är när du gör din egen mat så gör du stora portioner t.ex stroganoff, biffar, gratänger av olika slag m.m. Jag fryser ner portioner upplaggda på tallrik så det är bara att ta upp dem o ta av plasten o värma i micron. Min 16 åring fixar detta själv o kokar sedan någon form av pasta till o eftersom han är en smal kille så tål han ju att göra så. Han väljer hellre att värma en av dessa tallrikarna i micron än att ta en Gorbys eller dylika färdigmat om det bara finns lagad mat i frysen. Jag lagar själv bara mat 1 gång per dag o tar en gång per dag från frysen det jag alltså lagat en annan dag. Funkar kanonbra för hela familjen att göra så här.
Vi ha gjort så att vi serverar mat som passar oss alla med tillbehör i form av potatis, ris eller pasta till barnen. Det som hänt är att det går åt mindre och mindre av tillbehören. Även läskkonsumtionen har nästan upphört. Gorbys och nudlar har vi slutat köpa, istället ser vi till att det finns ägg, bakon, skinka, keso mm att göra goda mellanmål av. Makrill och tonfisk gillas här hemma också. Förutom köttfärsbiffar kan man steka pankakor och ha i kylen. När jag var tonåring fanns inte detta utbud av färdiga mellanmål utan man fick äta mackor eller fixa något själv. På det viset så började mitt matlagningsintresse. Ger man ungdomarna chansen så kan dom mer än man tror.