Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8543 ggr
nyen80
0

Ger snart upp =(

Ok, nu är det inte roligt längre =( Har kört LCHF i snart 5 veckor och har gått ner 1 kilo bara. Undrar vad jag gör för fel, en dag kan se ut så här:

Frukost: Ex: 2 stekta ägg och 3 skivor rökt skinka eller bacon, en kopp svart kaffe.

Lunch: Ex köttfärsbiff med kokt broccoli och cf eller gräddig köttfärssås med strimlad vitkål.

Middag: Ex fiskgratäng gjord på grädde med blomkålsmos eller hemmagjorda köttbullar LCHF med guacamole och sallad.

Förutom detta blir det ett par koppar kaffe till, dock svart och kanske en kopp äggmjölk om det blir sent med middan.

Utöver kosten motionerar jag genom promenader, ingenting mer. Någon som kan komma med tips på vad jag kan göra annorlunda?

Mallanswilda
0

Nej ge inte upp det tar bara lite tid. Mät midjemåttet istället och strunta i vågen. Jag gick ner 4kg på drygt 3 månader men försvann 19cm i midjan :))..

Kämpa på.

isalu507
0

Då börjar vi med de vanliga frågorna:

Hur mycket väger du nu? Hur mycket hoppas du på att gå ner? Hur gammal är du? Har du bantat mycket förut, jojobantat med svältkurer (som viktväktarna, shakes etc.).

Och det viktigaste av allt: Om du är överviktig, tog det dig längre tid än fem veckor att gå upp din övervikt? Om det gjorde det så borde du ha tålamod i mer än fem veckor att låta någonting hända.

Har du märkt några fördelar med LCHF, mår du bättre, sover du bättre? Är det några skillnader i hur kroppen ser ut, d.v.s. har du minskat i måtten?

Asast
0

Jag har förlorat över 10 cm i midjan och över 20 cm på låren. Och gått ihop massor med centimetrar över hela kroppen samt gått från 54 till runt 48/50 på snart 7 (sju) veckor. MEN - jag har bara gått ner 6 kg. Endast 6 kilo från 117 kg till 111 kg på 169 cm. Skulle jag bara brytt mig om vågen så skulle jag inte vara lika nöjd nu. Men jag är jättenöjd Skrattande Och min magkatarr och ibs är väck. Mindre värk.

• Mät dig med måttband och inte våg.

• Det kan ta tid innan kroppen ställt om - i synnerhet om du jojobantat eller är nära din idealvikt.

• Min viktminskning tog fart när jag började ha kokosolja i mitt te (går att ha i kaffe) som jag dricker flera ggr per dag.

• Se till att äta kött och fisk med mycket fett. Använd mycket smör eller kokosolja när du lagar mat - det mesta fettet ska inte komma från mejeriprodukter. Låt inte grönsakerna dominera.

• Drick massor av vätska

• När jag tränat äter jag ett kokt ägg.

Ge inte upp! Allt tar tid….

yvonnel
0

Du har ju många tröstare redan, det går nog bra för dig vad det lider.      Just give it some time, jag önskar att jag kunde lyckas  också, men inte ger jag upp, inte, fast det har gått mer än 3 år.

Lycka till!

nyen80
0

Jag har ca 12 kilos övervikt och ja, jag har jojobantat sedan 15 års ålder. Jag har alltid varit en person som har lätt för att lägga på mig vikt, räckte med att jag kunde se åt ex en pizza så hade jag gått upp två kilo =(

Jag märker ju på kläder att de sitter lite bättre men jag har inte mätt mig med ett måttband, borde kanske fixa ett? Jag har märkt av en hel del med LCHF, min svullna ömmande mage är borta, mitt hår känns tjockare och jag sover bättre.

Dock har jag fått en kraftig huvudvärk, ungefär som migrän i ca 9 dagar och jag fryser väldigt mycket, kroppen kanske fortfarande håller på att ställa om sig. Det känns som om jag äter för lite, är van sedan gammalt att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och litet kvällsmål. Nu äter jag tre mål om dagen, är inte ens hungrig mellan måltiderna men det känns än då som om jag äter för lite.

Blev så himla glad här nyss, en LCHF utbildad kostrådgivare ska starta kurser i LCHF i min stad from nästa vecka och erbjuder en kostnadsfri föreläsning som jag tänkte gå på. Förhoppningsvis kanske jag lär mig mer Glad

Förmodligen sitter det här med vågen och kilon i mitt huvud sedan bantartiden, fetträdd är jag inte men jag har alltid mätt förändring i kilon, inte i centimetrar. Dock mår jag väldigt bra överlag med den här kosten, både jag och maken kör den. Barnen äter samma som vi men lägger till lite kolhydrater på tallriken.

Funderar på om unnandet på helgen kan vara en liten bov? Oftast blir det 1-2 glas vin och lite ölkorv i småbitar på lördagskvällen, dock inte varje helg.

Det där med kokosfett i kaffet har jag hört flera som kör med, är det fettet utan smak man använder då eller vad ska man ha? Antar att det inte är det där hårda som är som ister i silverförpackning på affären ni pratar om? Tips på bra kokosfett tas tacksamt emot Glad

Asast: Gud va många bra tips du kom med, det ska jag genast införa! Tack åter igen för era kommentarer ;)

Asast
0

Men se där - det händer saker med dig. Din kropp mår ju bra. Det är bara din knopp som behöver bearbetas Flört

• Så här i början skulle jag välja bort vinet. Det viktigaste är att ge kroppen "arbetsro". Allt finlir kan man ta när man fått ordning och balans.

• Superduper att du kan få hjälp av en kostrådgivare. Jag lagar mycket mat från lchf-böcker för att veta vad som är "rätt".

• Skaffa ett måttband och för bok över dina mått. Mät dig inte varje dag.

• Fryser du så kan kokosoljan definitivt ge dig den där extra energin och mättnanden du behöver.

• Jag använder Cocosas smaklösa olja som jag hittade på hälsokostaffären. Det är den billigare. Den dyrare smakar kokos. Kung Markatta har kokosolja i min ica-affär, men jag vet inte om den smakar något

• Alla tål inte kokosolja mer än på morgonen i bästa fall. Men för mig har det gått smärtfritt.

Kung Markatta.

Cocosa

Kram och kämpa på :)

Sindri
0

Jag köper Biofoods ekologiska på Coop för 44.90 - står bland bakgrejor och nötter. Vit plastburk. Finns också på hälsokosten men lite dyrare.

Vad innebär "unnandet" för dig? Är det ett andningshål - ett sätt att "slippa" en sträng mathållning? Eller lever du nu på ett sätt som du kan tänka dig att göra livet ut?

Har du bråttom att bli av med kroppsfettet - så ja, då måste du vara "strängare", men risken är också att du tycker lite synd om dig och ändå "unnar" dig och får dåligt samvete, blir stressad. Och jag lovar - inte bara hjärnan utan hela kroppen känner av den stress det innebär.

När kroppen blir stressad utsöndras kortisol som gör det svårare att gå ner, man sover sämre o.s.v.

Som du lever nu kommer kroppen långsamt att anpassa sig och omforma sig, och när den märker att du hittat en bra kosthållning och livsrytm, och att det här inte är någon ny svältkur, så blir den tryggare och vågar släppa mer på fettreserverna. Omställningsperioden kan också vara en stressfaktor, många mår riktigt dåligt, men håll bara utkik efter ljuset i tunneln. Det finns där!

Som sagt tidigare - du gick inte upp de 12 kilona på ett par månader så vänta dig inte att du skall tappa dem så fort. Var bara jätteglad för det positiva du upplevt hittills och glad att du hittat till din nya kosthållning så ska du se att om ett halvår så ser allt annorlunda ut.

Lycka till! Glad

isalu507
0

Men se där! Du har ju fått massor med fördelar på att äta LCHF! Försök att hålla dig lugn, ge bort vågen (eller lås in den) och ge det minst tre månader-ett halvår.

Du kommer inte börja gå upp i vikt eller må dåligt, förutom de övergångsbesvär du haft. Jag hade också ont i huvudet och var helt dimmig i några dagar när jag började.

Är du en van jojobantare så kommer din kropp vara osäker, vad är det som händer nu, är det ännu en svältkur på gång? Låt den vänja sig vid förändringen och slappna av bara. Glad

JazzBass
0

Prova äta lite mindre. Du kanske märker att du blir mätt på mindre portioner och då kommer du gå ner snabbare i vikt. Det är lätt att i början äta lite för mycket har jag märkt (som själv hållit på ungefär lika länge som du med en en ganska strikt kost, mindre strikt (ej ketos) i ca 3 månader. Resultat hittills: -6kg och från BMI 27 till BMI knappa 25.

Den senaste veckan gick jag upp i vikt ca 1kg, vilket beror på att jag åt lite för mycket, mer än jag behövde. Ska man gå ner i vikt måste kroppen få möjlighet att bränna fettlagret också och inte bara den mat man stoppar i sig. Observera dock att jag inte menar svältkur - man ska äta sig mätt men inte övermätt och inte oftare än man behöver.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

nyen80
0

Hej o tack för lite mer respons Glad Ni har så rätt i att det är mitt huvud som spökar, därför har jag bestämt mig för att vågen får åka ner i källaren ett tag. Jag märker ju på kläder att det händer saker och t om gubben påpekade i går kväll när vi gick och lade oss att "här har det hänt grejer" fniss.

Vinet på helgen är nog mest för att göra det lite festligt, jag märker ju att jag inte påverkas så mycket av det då det inte sker mer än kanske 2 ggr/månad allt som allt. För mig är det njutning att ta ett glas vin till middagen en lördag och det kommer jag nog inte att tulla på. Jag har inget specifikt viktmål men vill bli piggare och fastare i kroppen. Ska i väg på en kryssning i maj  och då vill jag gärna kunna ha en fin klänning utan att behöva ha en kofta över.

Min övervikt är ca 12 kilo just nu men den har varit betydligt högre. Har som mest vägt 95 kg till mina 164 cm, startade på 71,7 kg med lchf och är nu nere på 70,6 kg. Målet är väl att komma ner till 60-65 kg, har legat där tidigare och mått riktigt bra faktiskt. Så mycket övervikt har jag inte, antar att det är mycket därför det tar sin lilla tid.

Ska ta mig en sväng till affärerna i stan och titta om jag hittar cocosfett, måste prova det då jag misstänker starkt att jag ändå får i mig för lite fett via mina måltider. Maken ex älskar ju bea medan jag tycker det är fullkomligt vidrigt så oftast blir det en köttbit med kryddsmör i stället.

Jag får helt enkelt testa mig fram, som sagt så älskar jag kosthållningen, smakade en bit knäckebröd i veckan och kände mig riktigt blää i kroppen efteråt. Näe, kolhydrater i form av bröd, ris, pasta och potatis är ingenting för mig längre. Jag har blivit kolhydratsskrämd i stället!

Gullvi
0

Hej! du berättar också att du - liksom många av oss - har jojobantat. Det kan ta längre tid för oss att se resultat och de veckorna du har ätit lchf-kost är ju inte så länge. Ta och njut av den goda maten och var inte rädd för fettet, jag vet, man nästan blundar när det åker i grytan/stekpannan i börjanFlört, men du kommer efter hand att hitta en bra balans. jag tyckte inte det började synas med ögat på mig förrän efter ca 12 veckor, och dit har du inte kommit ännu, så ge inte upp. Du har så mycket vinster med att äta så här och vin kan man dricka ibland, bara det är torrt och inte sött. Kroppen fördröjer viktminskningen lite bara, men efter någon dag är man tillbaka på banan igen.