matvaror!VAR?
hejsan!
jag bor i umeå och brukar handla på antingen konsum eller ica och jag hittar nästan aldrig nåra varor som ska ingå i recepten!var handlar ni? nån som bor i umeå och kan rekomendera mej något ställe? ja hittar bland annat inget husk, eller kokosgrädde!

Willys! Husk finns på glutenhyllan och går under namnet Psyllium, gul påse. Inte att förväxla med psylliumfrön. Kokos grädde kan gå under namnet Creamy coconutmilk eller liknande. Kolla fetthalten.

Cocosmjölk/grädde brukar stå bland orientaliska specialiteter.
Vanligt märke är Blue Dragon.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Umeå är ju inte Sveriges minsta samhälle direkt så jag utgår från att kan hitta flertalet av följande förutom den lilla lokala ICA och Konsumbutiken:
* ICA MAX & COOP Forum: Betydligt bättre urval och möjlighet att beställa mer udda varor i tex köttdisken
* Willys (som redan nämnts). Bra urval. Har du tur har butiken fläsksvålar som LCHF-substitut till chips
* Lidl. Lönar sig att göra en räd ibland och bunkra upp men förvänta dig inte att hitta allt du söker. Lidls främsta fördel är att de saluför korvar med den udda affärsidén att de ska domineras av köttråvara istället för av vatten och mjöl som i svenska korvar.
* City Gross. Riktigt bra urval och pris på grönsaker, kött och inälvsmat.
* Invandrarbutiker med inriktning mot mellanöstern/muslimer. Här hittar du bl a lammprodukter året om, ofta bra inälvsmat såsom lammnjurar och andra delikatesser (prova gärna lammtestiklar smörstekta i lite nötmjöl!)
/Per Wikholm

Fläsksvålar finns på Willys Uppsala butiker och sortimentet ska i princip vara samma med undantag för lokala företeelser. Så det ska finnas!
Santa Marias Extra Creamy Coconut Milk klassas nog som kokosgrädde tror jag och finns nog i de flesta större mataffärerna. Tillsatsfri dessutom! 80% kokos, resten vatten.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Här är en till Umebo! :)
Jag handlar alltid på Coop Forum, där finns allt jag behöver! Fiberhusk står i glutenfria hyllan och kokosgrädde/extra creamy coconutmilk finns mittemot tacohyllan.
Ica Kvantum har Nystart lowcarb-bröd och Ica Mariehem har Sukrin, både strö och flor-varianten.
Såg nu senast att Coop även har ekologisk kokosfett om man vill använda sånt.
Meretes har kokosmjöl och Stevia.
Hoppas det hjälpte lite :)

Har du na't bra forslag for tillagning av lammhjartan? Och getlever? Hittar bada tva hos var mediterranean affar … om jag hinner fore Somalierna :0)
#3 Hmm, har vi City Gross? Vars? Jag har HELT missat det! Lite pinsamt eftersom jag bott här i… Hm… Alldeles för många år.
Men Lidl har vi väl ändå inte? Väl? Det skulle väl byggas en på Ålidhem, men där står det ju bara en stor tom lokal nu.
Å andra sidan är jag ju mest i Ålidhemskrokarna så jag kan ju mkt väl ha missat både Lidl och Citygross…
#6 Sedärja, stevia och kokosmjöl på meretes - är det den butiken som ligger typ vid… Hm… Skogsstyrelsen? (Därikring iaf, kunde inte komma på ngt närmre riktmärke.)

Vi har varken City Gross eller Lidl :/ Jag hoppas vi får City Gross nån dag, verkar vara en bra affär.
Meretes ligger brevid Bubblan, dom har många roliga produkter. Allt ekologiskt så klart :)
Ah Bubblan ja! Pärla, ja då var det den jag tänkte på. :) Hehe, skönt att höra att jag inte varit så disträ att jag missat ett helt City Gross. Även jag skulle vilja ha hit dem, de verkar som sagt ha en hel del bra grejer.
För övrigt var jag in på Kvantum idag och hittade inte brödet :( Personalen visste inte vad jag pratade om och så var det dessutom söndag så det var inte så många utav dem där :P Men den (för övrigt mkt trevliga) tjej jag pratade med skulle framföra min fråga/mitt önskemål (efter en hel del frågor typ: va? Vad var det sa du? lågkaloribröd? LågKOLHYDRAT? Vad är det? Har jag aaaldrig hört talas om - vad var det för märke?). Får se om hon minns det.
Brödmärket heter Carbzone, och bröden kallas för Nystart. Finns i en ljus variant, som funkar jättebra att rosta, en mörkare, grövre variant och en mörk variant med blåbär. 3-4 g kh per skiva, så man kan inte äta obehindrat, men en macka då och då funkar nog för de flesta.

Vad synd att dom inte hittade det åt dig! Det ligger mittemot rostbrödet, ungefär i mitten på hyllen.
Kanske var slut också, tror inte dom tar in några mängder av det eftersom det är en specialprodukt. Kolla i dagarna, då har dom ju fått varor :)
Jo jag har ju varit in och köpt det förut, tror det var slut för stunden bara. Fick i stundens hetta för mig att de slutat HELT med det, hehe.
Ska absolut in och kika igen nu i veckan! Lite långt att fara bara för ett bröd, men jag ska ju liks köpa hundmat på Marieberg så då kan jag väl ta vägen… Öh, förbi Kvantum också. Men när jag ändå är ute och kör, menar jag.
Men GUUU' så jag BABBLAR! :P

LCHF butik på nätet