Måste avreagera mig lite...
Hej,
I dagens Vasabladet fanns det en artikel om några lokala brödproducenter som oroar sig för att "lågkolhydrattrenden" som härjar i Sverige så smått börjat sprida sig också på den här sidan om östersjön. Försäljningen av färskt bröd har gått ner lite (till förmån för färdigpizza och "halvbakat" bröd).
De propagerade för att bröd är hälsosamt och att man borde äta 6-9 skivor (!!!) bröd per dag för att må bra. Musklerna och hjärnan behöver ju kolhydrater för att fungera, och magen behöver fibrer.
Bullshit. Vilket vi naturligtvis vet.
Synd att artikeln bara fanns i den tryckta tidningen, annars skulle jag direkt gått in och kommenterat de falska påståendena.
För bara någon vecka sedan ägnade tidningen hela baksidan åt en artikel om Björn Ferry och hans kokbok, med flera recept och fina bilder. Och några veckor innan dess en kritisk ledare om dagens kostråd. Nåväl, det är ju bra att dessa saker ventileras och att en diskussion skapas. Jag antar att den här artikeln kommer att fungera kontraproduktivt för brödproducenterna. De kunde ju åtminstone bemöda sig om att se till att inte sprida förlegade myter…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Det är klart att bröd är hälsosamt! För bageriernas och läkemedelsbolagens plånböcker!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Exakt. Skulle det inte vara för det stora kolhydratinnehållet skulle bröd kanske vara hälsosamt på riktigt också.
De är rädda för sina jobb helt enkelt. De får väl göra bättre bröd (opsies, nötbröd etc) eller byta jobb.
#3 - Klart att de är det, men istället för att gå ut med osanningar och hälsovådliga råd kunde de ju som du säger börja göra bröd med mindre kolhydrater.
Det jag blir mest sur av är att de talar om bröd som om det skulle vara nyttigt för alla och nämner inte ett ord om att det är ett stort hinder för viktnedgång att äta så mycket kolhydrater. (Förstås är det naivt att tro att de skulle säga det men åtminstone borde de inte förespråka så enorma mängder bröd per dag som de gör). Jag antar att de anser att man ska springa bort övervikt också…
Eftersom det finns så många som numera försöker begränsa kolhydraterna (även om inte alla äter LCHF) så borde brödtillverkarna försöka exprimentera fram bröd bakt på nöt eller mandelmjöl mm.
Själv är jag trött på alla försök att baka bröd själv och håller mig till LCHF-limpan, oopsies och lembas.
Tror faktiskt att jag skulle bli en konsument av dessa……
Klarar inte ägg-mat till kaffet på sommarutflykterna, då är en välfylld macka perfekt.

Det är väl inte helt utrett hur de olika komponenterna i kosten samverkar. När vi undviker kolhydrater. så utesluter vi också fytinsyra till stor del. Det som är ohälsosamt i brödet är knappast enbart kolhydraterna. Det finns ju folk som äter relativt hög andel kolhydrater utan motsvarande höga andel Omega-6 och fytinsyra som ingår i det västerländska kosthållet, och som inte drabbas av sjukdomarna som vi kopplar till metabolt syndrom (Kitava).
Jag antar att jag inte är som Ulspegels präst som bajsade i kyrkan, utan att det kan finnas öppenhet för att sambandet är aningen mer komplext än att gälla enbart kolhydraterna, även om de har en stor roll i utvecklingen av metabolt syndrom, med diabetes 2, plack i ådrorna, hjärtinfarkter, stroke och annat otrevligt som vi hoppas slippa när vi undviker kolhydrater.
Jag anar att vi i vetenskapligt hänseende är ute på nästan lika hal is som SLV är i kostråden när vi pekar ut en enda faktor, men att vi empiriskt ligger lite bättre till, eftersom man faktiskt kan nå bättre hälsa genom att utesluta den faktorn. Men jag tror att sambandet är mer ihopvävt av olika delar av kosten, där kolhydraterna har betydelse, men inte är ensamma om det.
#6 - Ja du har säkert rätt i det du skriver, jag är inte så insatt i all kemi och är inte heller en förespråkare av nollkolhydratskost för den stora massan. Har man inga problem med vikten, idrottar och mår bra i övrigt har jag inget problem med att folk äter mycket kolhydrater. Men jag har problem med att bröd och kolhydrater presenteras som väldigt nyttiga för alla människor. Ju mindre man rör på sig, desto mindre kolhydrater borde man äta, enligt mig. Fibrer kan man få i sig på andra sätt än att äta bröd, om man nu känner att man måste äta fibrer. :-)