Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 14479 ggr
misty09
1

Hallonparfait!

Gjorde en parfait/glass idag till efterrätt jag gärna delar med mig av. Den blev supergod och även mina icke LCHF-ätande tyckte den var supergod. Satsen blev 6 st portionsskålar men det blev nästan mycket så jag tror 8 st skulle blivit bättre. På 6 st blev kolhydratinnehållet 3,5 g kollisar / portion enligt matdagboken.se

3 ägg

3 dl vispgrädde

1 dl Hermesetas strösöt (hade tyvärr inget sukrin men hermesetas innehåller mindre kollisar än annat sötningsmedel)

1 tsk vaniljpulver ( kolhydratfri)

2 dl hallon

Skilj äggvitan från äggulan

Vispa vitan till hårt skum

Vispa grädden ganska hårt och blanda i vaniljpulvret

Vispa äggulorna och strösöt

Vänd ner äggvitorna försiktigt i ägguleblandningen

Vänd sen försiktigt ner grädden

Blanda i hallonen eller andra valfria bär.

Portionera upp i formar, frys ca 3 timmar.

Tina ca 20 min innan servering, garnera med 3-4 hallon

Njut!

gun92884
0

… gjorde en varant pa denna parfait till veckandan (anvande frusna blabar istallet + flagade i hemgjord ischoklad) … verkligen en TOPPEN DESSERT! Sa enkelt, men sa gott! Ska se om det fungerar med yogurt istallet for gradde, ocksa :0)

misty09
0

Ja visst är det gott och visst är det underbart att få unna sig detta ibland och ändå må bra och gå ner i vikt…..fantastiskt!

gun92884
0

Jag gjorde en sats med grekisk yogurt imorse … far se ikvall hurdant det blev :0)

misty09
0

Vispade du den också lite luftig? Återkom med resultatet Glad

Cessy
0

Låter kanongott. Måste testa, men väntar till solen mer börjat visa sig o glassuget sätter in. Men verkar ju jättemumsigt att kunna göra en sådan här sats o ha i frysen o ha när resten av familjen vill mumsa på glass.Skrattande

gun92884
0

… det blev inte sarskilt gott med yogurt :0( … konsistensen var inte riktig; blev for grynig.

Jag vispade litet … inte lika mycket som med gradden. Nu fros jag denna sats i frysen som i originalreceptet … undrar om det blir annorlunda i min glassmaskin? Ska gora ett forsok … men inte idag eftersom vi har en ny koldknapp som drar over omradet … och mer sno kommer … detta ar 'bara' lake effect, ingen snostorm, men det kan vara tillrackligt jobbigt for de som kor pa vagar utefter Lake Michigan eftersom det orsakar na't som kallas 'white-out' … alltsa alldeles vitt sa man inte ser handen framfor en … 

Skulle jag langta efter na't glassaktigt innan forsoket i glassmaskin, sa blir det originalreceptet igen :0)

Laila19
0

Låter spännande det måste jag testa.

Jag och gubben gillar att ta lite glass när dom två små har somnat för natten.

greensis
0

Låter gott, ska testas.

Gjorde ingefärsparfait m björnbärssås under jullovet, samt parfait på vit stilton m blåbär. Den första blev helt utsökt,Tungan ute den andra… kräver en test 2.0

Fabricati diem, pvnc!

MissMullig
0

#8 hur mycke ingefära tar du till hur stor sats?

greensis
0

#9 (Konsulterar anteckningsboken…)

2msk ingefärsolja

1/2 dl syltad ingefära (avspolad från sockerspadet9

1msk färsk riven ingefära (kan vara mera)

Fabricati diem, pvnc!

MissMullig
0

#10 Härligt Tack. Jag älskar ingefära.

Duttar det i kaffet mm

greensis
0

Det är lagom till en 2 liters brödform, ungefär. Är man inte alltför kh-känslig kan man ta lite mer syltad ingefära (kuba den fint och röra i)

Fabricati diem, pvnc!

MissMullig
0

Ja de syltade är farligt goda*L*