Hallonparfait!
Gjorde en parfait/glass idag till efterrätt jag gärna delar med mig av. Den blev supergod och även mina icke LCHF-ätande tyckte den var supergod. Satsen blev 6 st portionsskålar men det blev nästan mycket så jag tror 8 st skulle blivit bättre. På 6 st blev kolhydratinnehållet 3,5 g kollisar / portion enligt matdagboken.se
3 ägg
3 dl vispgrädde
1 dl Hermesetas strösöt (hade tyvärr inget sukrin men hermesetas innehåller mindre kollisar än annat sötningsmedel)
1 tsk vaniljpulver ( kolhydratfri)
2 dl hallon
Skilj äggvitan från äggulan
Vispa vitan till hårt skum
Vispa grädden ganska hårt och blanda i vaniljpulvret
Vispa äggulorna och strösöt
Vänd ner äggvitorna försiktigt i ägguleblandningen
Vänd sen försiktigt ner grädden
Blanda i hallonen eller andra valfria bär.
Portionera upp i formar, frys ca 3 timmar.
Tina ca 20 min innan servering, garnera med 3-4 hallon
Njut!

… gjorde en varant pa denna parfait till veckandan (anvande frusna blabar istallet + flagade i hemgjord ischoklad) … verkligen en TOPPEN DESSERT! Sa enkelt, men sa gott! Ska se om det fungerar med yogurt istallet for gradde, ocksa :0)

Ja visst är det gott och visst är det underbart att få unna sig detta ibland och ändå må bra och gå ner i vikt…..fantastiskt!

Jag gjorde en sats med grekisk yogurt imorse … far se ikvall hurdant det blev :0)

Vispade du den också lite luftig? Återkom med resultatet 
Låter kanongott. Måste testa, men väntar till solen mer börjat visa sig o glassuget sätter in. Men verkar ju jättemumsigt att kunna göra en sådan här sats o ha i frysen o ha när resten av familjen vill mumsa på glass.

… det blev inte sarskilt gott med yogurt :0( … konsistensen var inte riktig; blev for grynig.
Jag vispade litet … inte lika mycket som med gradden. Nu fros jag denna sats i frysen som i originalreceptet … undrar om det blir annorlunda i min glassmaskin? Ska gora ett forsok … men inte idag eftersom vi har en ny koldknapp som drar over omradet … och mer sno kommer … detta ar 'bara' lake effect, ingen snostorm, men det kan vara tillrackligt jobbigt for de som kor pa vagar utefter Lake Michigan eftersom det orsakar na't som kallas 'white-out' … alltsa alldeles vitt sa man inte ser handen framfor en …
Skulle jag langta efter na't glassaktigt innan forsoket i glassmaskin, sa blir det originalreceptet igen :0)

Låter spännande det måste jag testa.
Jag och gubben gillar att ta lite glass när dom två små har somnat för natten.

Låter gott, ska testas.
Gjorde ingefärsparfait m björnbärssås under jullovet, samt parfait på vit stilton m blåbär. Den första blev helt utsökt,
den andra… kräver en test 2.0
Fabricati diem, pvnc!
#8 hur mycke ingefära tar du till hur stor sats?

#9 (Konsulterar anteckningsboken…)
2msk ingefärsolja
1/2 dl syltad ingefära (avspolad från sockerspadet9
1msk färsk riven ingefära (kan vara mera)
Fabricati diem, pvnc!
#10 Härligt Tack. Jag älskar ingefära.
Duttar det i kaffet mm

Det är lagom till en 2 liters brödform, ungefär. Är man inte alltför kh-känslig kan man ta lite mer syltad ingefära (kuba den fint och röra i)
Fabricati diem, pvnc!
Ja de syltade är farligt goda*L*