Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4427 ggr
[stuxen]
0

Innälvs mat? Hur få till det?

Hej jag skulle vilja äta mera innälvs mat men hur lyggas man få i sig det.

Har testat att steka lever och äte men det var inte så gott.
Nu kokar jag gris hjärta i kryddor och skall testa om ca 2 timmar.

Tipps på hur jag kan få i mig dessa nyttigheter, som dessutom är väldigt billigt och har väldigt bra näringsvärde.

Behöver endast tillsätta fett.

magma
0

Ska finnas ett recept på leverpastej (?) här på kif gjort på kycklinglever, prova att söka på det så borde du hitta det. Har för mig det var uppskattat, tror det var Margareta som lade ut receptet.

Minorca
0

Jag gillar levergryta.

Jag börjar att fräser en hackad lök och ett paket bacon klippt i bitar. Tar av bacon & lök blandningen, fräser en lammlever i kuber 1,5 cm i smör. Därefter tillsätter jag lök & bacon blandningen och 5dl grädde och kryddar med lite timjan, svartpeppar och salt sedan får det sjuda ca 10min.

Det äter jag med lite kokad broccoli och 1msk lingon.

[DaBiork]
0

Lever har jag lärt mig steka minnsann! (Om jag kan beskriva det så att nån annan lyckas är en annan sakFlört )

Skivor eller bitar ca 1 cm tjocka, ta bort de största blodkärlen, de drar bara ihop bitarna. Stek på rätt svag värme ca 6:an-7an om spisen går till 12. När dom är rosa på ovansidan så vänd.

Hemligheten är att inte hårdsteka och inte för länge, den blir seg och trådig då.

Själv kryddar jag bara med salt och vitpeppar, ibland gör jag gräddsås till. Om man inte är så noga med kh så bara måste det ju vara lingonsylt till. Mumma!

vikingmormor
0

Koka inte hjärtan för länge, det blir segt och som gummi. Inte ens min hund skulle äta långkokt hjärta.

Man ska tillaga inälvor ganska precist. Så köp en kokbok, kanske en från antikvariat? Det går att göra delikatessmat av inälvor, men också mat som smakar fel pga fel konsinstens, efter för lång tillagning.

KarinJ46
0

#4 Gamla kokböcker är jättebra! Det är det första jag letar efter när jag gär på loppis. Bor man i Stockholm så har bland annat Röda Korset och Erikshjälpen ett antal stationära loppisar med MASSOR av gamla böcker, ofta reas dom ut för 10-20:-- bara för att bli av med dom.

nyborjare08
0

När min mormor levde gjorde hon ofta en helt ljuvlig gräddstuvning på kalvbräss minns jag. Jag skulle gärna vilja lära mig hur man gör den!

Jag får nog leta fram den där gamla kokboken jag fick av henne. Den var från 1917 minns jag.

raphanus
0

#6 - Tyvärr är det lättare att hitta recept på kalvbräss än att hitta kalvbräss.

[stuxen]
0

Och vad är kalvbräss?

I alla fall åt grishjärta igår och det gick bra fick dock slänga hälften då jag var för mätt och hadde tillagat lite väl hårt.

Testar det nu som lunch stekt och smakade en bit, och den var god.
Grishjärta kommer finnas hos mig.
14 kr kilot.

Lever går inte ner ännu, målet jad har är att kunna äta upp ett helt djur, jag vill kunna äta alla möjliga delar som finna att tillgå, men jag vill tycka det är gott.
Och dit kommer vi, får lära mig sakta.

:)

raphanus
0

#8 - Brässet kallas också thymus och återfinns i halstrakten hos unga djur. Thymus tillbakabildas när djuren blir äldre. Den har bland annat funktionen att hjälpa djuren att dia, men när djuren slutar dia och inte behöver den samma sugmuskulaturen, försvinner thymusen.

Jag kan intyga att det är mycket gott.

yvonnel
0

Kalvbräss har jag bara smakat 1 gång och det för ca  25 år sedan och det var så gott att det har jag inte glömt ännu. Men som sagt härovan, det går inte att köpa i affär, jag fick reda på att de bättre restarangerna har någon sorts avtal med slakterierna så det blir aldrig över något till oss som kanske själva vill tillaga den läckerheten. Det kan ju förstås vara en bra anledning att kosta på sig ett restarangbesök.

nyborjare08
0

#7 och #10, ajdå är det SÅ svårt att få tag i numera Rynkar på näsan Jag minns hur otroligt gott det var…

raphanus
0

#10 - Jag har hittat det på Hötorgshallen i Stockholm, men det är ju inte alla som bor i de trakterna.

greensis
0

Jag köper bräss på Coop Forum Boländerna i Uppsala (!!) - de har det fryst så man måste fråga efter det i köttdisken. Jag gissar att de flesta stormarknader kan ta hem på några dagars varsel om man beställer. Ananrs har vi en Saluhall här också, gissar att det finns kvalitets-kött-butiker i de flesta större städer.

Bräss är gott Tungan utemen det är rätt mickligt i köket (vattnas, blancheras och därefter ska den tillagas - ofta trippelpanering eller stuvning, vilket leder till att mina händer och halva köksbänken också är trippelpanerade…Förvånad)

Fabricati diem, pvnc!

nicesandra
0

Lever, brukar jag stoppa ner i matberadaren och skära sönder, blanda med nötförs, göra biffar och steka. Blir inte så jättetydlig leversmak då. Det är jättegott! brukar bli 1kg lever, 600g. nötfärs en portion lever i veckan i några veckor, innan det är dags att göra en ny laddning. säkert gott att blanda i hackad bacon med kom jag på när jag läste levergryta-receptet längre upp!

raphanus
0

#13 - Ännu en anledning till att äta det på restaurang, förstås.

raphanus
0

#13 - Ännu en anledning till att äta det på restaurang, förstås.

yvonnel
0

Det är fler som vill lära sig att äta bra mat. Här kommer en gång till mitt recept på leverpastej från en skånerestaurang.

-------Men så tänkte jag till lite och ringde upp den kocken, eller familjen som sedan 1940-talet driver gästgivargården och frågade om jag kunde få det omigen och det gick bra men han hade ingen omräkning tillgänglig utan gav mig den storleken han brukar göra och det blir en stor sats som går ganska lätt att dela i 3 delar och då kan man frysa ½ i rått skick och ta fram och tina för att få nybakad pastej nästa gång man vill ha.

Han rek. att frysa rå smet i typ avlång kakform (leta efter aluformar i affären, se efter storlek som passar dina förhållanden) för att det faktiskt blir godare i konsistensen eftersom det ju är hög fetthalt (annars grynigt).

--------------------------------------------------------------------------

ÖSTARPS GÄSTGIVAREGÅRDS LEVERPASTEJ

------------------------------------------------------

3 kg lever gärna ½ kalv och ½ gris annars antingen bara gris eller ev om ni kanske har lammlever som också smakar bra.

3 kg späck utan svål (går att beställa malet i charkavdeln).

9 dl stekt lök (ca 9 st lökar)

30 ägg

1 l mjölk

1 l vispgrädde

3 dl vetemjöl (kan bytas mot 1 dl POFIBER, jag har kollat med tillverkaren)

20 stora ansjovisfiléer typ restarangansjovis, eller 3 burkar vanliga sorten, tag med allt det fina spadet.

3 msk salt

3 tsk vitpeppar

BLANDA alla ingredienser (mal lever, den stekta löken och späck med fina skivan, om du inte har en kvarn så är det möjligt att beställa det i charken i alla större matvaruaffärer).

Om du vill välta upp pastejen på ett fat efter bakningen, lägg då ett smörpapper i botten   eller kläd hela formen med  tunt skivat späck eller bacon, baka i vattenbad  i  175 C  i 1.5 - 2,5 timmar beroende på formens storlek.

Låt svalna i formen.

Hoppas att det är många som vill pröva detta recept, det är verkligen en supergod härligt gammaldags pastej.

Ni som gör den kan väl höra av er.

yvonnel
0

Du är duktig som har föresatt dig att äta som man antagligen gjorde på jägartiden. Jag har smakat komage, det äts vanligen som stuvning med mycket kryddor, bl.a. stark paprika. Jag gillade inte konsistensen men smaken var ok. Tror att det är vanligt i alla östländer.

greensis
0

#18 Man kan köpa polsk tarmsoppa på glasburk på vår Coop Forum. Ungefär samma ingredienser som Bongs köttsoppa. Ungarna äter den med förtjusning (då har jag inte informerat om köttråvarans ursprung, lite taktisk får man vara)

Däremot är det stark och tydlig glutamatsmak i den (blä) så det är inget vi äter dagligen och studligen

Fabricati diem, pvnc!

MissMullig
0

Stekt lever i skivor och servera med strimlad mjukstekt vitkål (kan gräddstuvas omman vill) rårörda hemma plockade lingon till

Njure stekt i skivor med lök och tomat  el som sauté