Glassrecept
Hej, är det någon här som har ett bra recept på lchf-glass där man inte använder sig av glassmaskin. Ange gärna olika smaker också.
Tack på förhand.
/// Agnez94

… sok pa hallon parfait … fryses perfekt i frys …

Mascarpone och äggula är en bra bas eftersom mascarponen inte gör glassen så isig som med vispgrädde. Jag smaksätter med lite sukrin, frystorkat kaffe utblandat i bacardi och silar över cacao vid servering (det blir Tiramisu-glass :D och MUMS).

… kan du ge ett recept eller proportioner? I'm a sucker for icecream :0)
Vaför inte glassmaskin? De är billiga och det går betydligt fortare att göra glass med dem än med en frys.

Det ar just det … det gar for fort med glassmaskin … jag gor bara i maskin om jag ska ha det inom en viss tid och det som blir over maste ialla fall in i frysen.

Jag använder mitt gamla recept men med lite sukrin istället för pudersocker, den blir utmärkt utan glassmaskin:
Vispa 3 äggvitor hårt i en skål
vispa 3 dl grädde hårt i en skål
Vispa 3 äggulor med lite malt/mixat sukrin (så mycket eller lite du vill)löst i lite hett vatten och någon smak, vanilj, kaffe, kakao t.ex i en skål.
Ja det blir 3 skålar!
Rör sen försiktigt ihop allt i den största skålen så att luftigheten behålls och häll i en plastbunke med lock.
Ställ i frysen några timmar.
Underbart god halvtinad :-)
Agneta
#5 Va, för fort?
Det är ju bara att lägga glassen i frysen som sagt. Fördelen är att man kan göra glass snabbt vid behov det kan man inte med en frys. Dessutom har jag aldrig lyckats göra isfri glass med en frys oavsett hur många gånger jag rör om.
Alternativet är att man gör en gammaldags glassmaskin av is och salt om man inte vill köpa en.

… jag anvander samma recept och med Erythritol (Sukrin) + en knivsudd Stevia pulver.
Om ditt sukrin ar finmalet (i kaffekvarn, behover inte kopa specialmalet) sa loser det upp sig i aggulorna. Litet vaniljessens (sockerfri); i den sista omgangen hade jag i frysta blabar och rev i ischoklad (sukrinsotad) som jag hade i en burk i kylskapet … hmmm … kanske det ar dags for en ny sats … hmmm … Jag stoppar detta i frysen i 3 olika frysbyttor sa jag har 3 dagars njutning 

Någon som vet och är duktig på LCHF, som kan tala om om dessa aromer är ok? Använde dom innan LCHF tiden till både glass och grädde i bakverk. Päron aromen är supergod och det behövs bara ett par droppar.

250 g mascarpone (eller så är det 125 g till två äggulor; minns inte …)
2 äggulor
1-2 msk bacardi
2 tsk frystorkat kaffe (rörs ut i bacardin)
lite sukrin
Blanda allt i en plastskål, på med lock och in i frysen. Låt stå några timmar. Ta ut, låt tina till ätbar konsistens. Pudra över kakao och servera.
#7 JAUS, utan glassmaskin fungerar det bättre med mascarpone.

Ska prova detta idag!
Det måste gå att göra engelsk ostkaka med philadelphiaost i också, ska pröva det någon dag, Där är det digestivekex i botten och över, men det måste gå att utesluta…..
Det finns ju LCHF glass hos Ica i Skåne.

#13 Det är väl den med xxx antal tvivelaktiga ingredienser. Betydligt hälsosammare att göra egen.

Jag skrev in ett recept pa LC digestivekex haromdagen …
Supersnabba glassen gör jag så här:
Blanda önskad mängd turkisk yoghurt med lite frusna
blåbär eller hallon.
Söta efter önskemål. Rör runt med sked tills bären börjar mjukna.
Konsistensen blir som mjukglass.
Öppna munnen - ät!

#16 Supersupersnabba glassen (sorbet): öppna frysen ta ut ett par hallon och stoppa i munnen :D

… frysglass ror jag aldrig om, bara later sta i frysen tills den ar frusen.
Tror att det ar onodigt arbete att rora om eftersom det inte verkar gora na'n skillnad … de flesta klagar att de far isig glass aven nar de ror om i den.
Jag har bade elektrisk och gammaldags glassmaskin … den senare hittade jag pa en garage sale har i omradet for $2.50 … har aldrig anvant den eftersom jag da maste komma ihag att kopa pasar med is …

Nu har jag 'din' glass som star i frysen … och jag forstar mycket val varfor du anvander Mascarpone! Gu' sa god smeten var! Den blev sa fyllig … som italiensk mjukglass. Jag har aldrig forstatt folk som kan ata kakdeg, men oh boy, kan jag forsta de som slickar skalen efter mascarpone 
… jag andrade litet genom att ocksa vispa upp vitorna och stoppa med dem … mest for att fa mer volym. Dessutom hade jag bara bourbon och tequila bland renspriten och Kirsch och Kahlua, bada sockerbomber, sa jag tog den gamla vanliga trotjanaren vanilj … ska ut och handla litet senare och ska kopa nagra smaflaskor med olika spritsorter sa jag kan variera … Roll on dinner time!
kan/vill ni tala om vad detta mascarpone är för något? var på hyllorna i affären hittar jag detta fenomen?

Mascarpone ar italiensk mjukost … mildare i smaken an philadephia … du hittar den i kyldisken …
Tack Gun! ska leta nästa gång jag handlar…

#19 *slurp* :D Är nyfiken på att få höra hur det blev med äggvitorna i.
Mascarpone är en sorts färskost i en liten plastbytta, i min affär finns den vid nära fetaosten.
Jag måste också prova att göra glass på det, har alltid älskat glass och provat göra själv men inte fått bra resultat.
Ja tror inte att det är bra att ha i rå äggvita om man äter regelbundet - eftersom det hämar upptaget av vissa näringsämnen. Då ere allt bättre å baka kakor av det & ha till glassen.
Typ detta:
http://www.tasteline.com/Recept/Glace_au_four_3
Det finns recept på forumet - om ja inte minns fel?
---
Rå äggvita innehåller nämligen ämnena avidin och antitrypsin.
Avidin är ett protein som binder B-vitaminen Biotin till sig vilket gör att kroppen inte kan ta upp Biotinet.
Speciellt mycket avidin finns i kalkonägg.
Antitrypsin är ett protein som blockerar enzymet trypsin i tunntarmen. Trypsinet behövs för att kroppen skall kunna ta upp protein ur.
Om trypsin blockeras, så minskar upptagningen av protein.
Både avidin och antitrypsin förstörs vid upphettning.)
Kort sagt, så finns risk för Biotin-brist och minskad upptagning av protein.
(gäller även för katt & hund)
Om man hettar upp (ja minns inte om det är 60 elr 70° C) - undviker man detta.
/L

intressant! Tack lynxx.
Agneta

… nja, sa ofta ater jag inte raa aggulor och aggvitor sa att jag hammar nagon upptagning … da maste vi kanske ocksa borja rakna alla hjarnceller som dor varje gang vi dricker vin …
Annars ett annat gott alternativ till glass är ju att göra pannacotta, som kan göras i olika smaker. Bl.a med vaniljarom, choklad, mintchoklad eller kaffesmak.
Man kokar grädde tillsammans med den smak man vill ha på pannacottan. Vill man ha lite söt smak kan man ju alltid tillsätta sukarin, men personligen avstår jag från sötningsmedel. När grädden kokat upp, tar man bort den från plattan och tillsätter några gelantinblad. Häller upp i fina glas på fot eller i små skålar. Sen ställer man in pannacottan i kylskåpet (obs! inte frysen) och låter den stå o stelna till i minst 4 tim.
Sen äter man den med ex. upptinade eller färska bär - hallon, blåbär, jordgubbar, samt vispad grädde till.
Jätte gott!!
Jenny

Det blev valdigt bra med aggvitorna i … nasta gang ska jag ga sa langt som att ha 3 aggulor + 3 aggvitor for att fa upp volymen aven mer. Min Mascarponeburk sa 226 gr och det gar nog att 'latta' upp konsistensen litet till. Smaken ar gudomlig … som gammaldags glass gjord pa kokt vaniljstomme.
Gjorde ett forsok med Ricotta … berrrrk
Anvands Ricotta i Sverige? Om sa … har nagon lyckats fa bort den gryniga konsistensen?
Pa samma gang som Ricottan inte var god, sa hjalpte den till att stoppa upp min glassproduktion och det behovdes eftersom det borjade smaka alldeles for gott 
Köpte en burk mascarpone idag, gör glass endera dagen för trött nu.
Okej, jag gjorde mitt bästa gglassförsök någonsin för ett tag sedan. Det var för mycket socker/för sött för mig, så min kropp blev inte såå glad, men gott var det, nyttigare än köpeglass och inte så mycket tokiga tillsatser i alla fall.
1 dl grädde
1 ägg (delas)
- vaniljpulver/stång
- sukrin efter smak
- mörk choklad (jag tog 85 gram 70%-ig)
- frusna hallon.
Jag ställde fram hallonen på tining. Vispade grädde i en skål, och hade i sukrin, vanilj och äggulan.
Smälte 2/3 av chokladen i vattenbad.
Vispade äggvitan i en annan skål och vände sedan ihop det till en smet.
Hällde upp 2/3 av smeten i en kakform.
Resterade 1/3 av glassmeten vände jag ihop med den smälta chokladen och rörde ner i kakformen, alltså tigerkakaeffekt.
Frös det i någon timme med omrörning ibland, den ska inte vara stenhård men delvis fryst. Tänk semifreddo.
Och så servera med resten av chokladen bruten i bitar och med tinade hallon ovanpå.