Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 9548 ggr
KarinJ46
0

Dosering av kosttillskott?

Har en liten fråga. Om man tar kosttillskott t ex D-vitamin eller Omega 3 vilket jag tar 2 kapslar av om dan. Kan man ta allt på en gång eller bör man fördela så man tar hälften på morgonen och hälften på kvällen?

rylandes
0

Jag tar allt på morgonen till frukost. Enklast att komma ihåg då.

Har inte hört att de skulle vara olämpliga att blanda.

KarinJ46
0

Hej Rylandes! Jag uttryckte mig nog lite oklart. Jag menade ska jag ta 1 D-vitamin och 1 Omega 3 på morgonen och samma fördelning på kvällen eller skulle jag kunna ta alla pillrena på kvällen istället? Jag äter även super cal-mag och den kan jag t ex inte ta med mitt Levaxin. Därför skulle jag vilja ta kosttillskotten på kvällen istället.

Zepp
0

D-vitamin kan du ta allt en gång i veckan om du vill då du lagrar det i levern.

O-3 tror jag man skall ta varje dag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

Det beror väl på om D-vitamin och Omega 3 fungerar som depå medicin. Depå medicin tar ett par dar innan den verkar men sen är det bara att fylla på depån och det kan man göra genom att ta hela dagsdosen vid ett tillfälle under dagen. Har för mig att D-vitamin lägger upp en depå så då är det bara att ta dagsdosen när det passar dig, hur det är med Omega 3 vet jag dock inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

dufva
0

Jag tar en 2-veckorsdos om 50000ie D-vit åt gången Glad

Fettlösliga vitaminer som D och A hamnar i fettväven och portioneras ut efter vad kroppen behöver.

Tar man däremot in ett överskott av vattenlösliga som C eller B så pinkar man bara ut det kroppen inte behöver för stunden och får alltså en väldigt dyr urin Tungan ute

Wildrat
0

Det finns inga hinder för att du tar alltihop av dina kosttillskott på kvällen. Tvärtom, D-vitamin och kalcium jobbar ihop, precis som fett och D-vitamin.

Miss-S
0
KarinJ46
0

Intressanta inlägg! Och intressant länk Miss-S.

Då är ju frågan, hur mycket magnesium skulle man behöva äta för att "täcka upp" ett dagsintag på 4000ie D-Vitamin?

(kör i dagsläget 2 kapslar holistics, 1 på morgonen och 1 på kvällen. Samma med Super Cal-Mag)

Nu ska jag till Lidl och kolla deras kosttillskottsortiment. Syrran berättade att dom hade en hel serie produkter som kostade 9:90 för 20st tabletter.

Wildrat
0

#7 Men hon tar ju kalcium/magnesiumtabletter också… Och faktum är att D-vitamin hjälper kalciumupptaget så att ta dessa tillsammans är ingen nackdel.

#8 Kalcium och magnesium ska dessutom helst tas på kvällen då upptaget tydligen är bättre under natten. Jag tar mina sköldkörtelmediciner på morgonen och eftermiddagen (då behovet är som högst) och sen kalcium/magnesium på kvällen.

KarinJ46
1

#9 det var så jag tänkte göra också! Bara för att vara säker på att kalciumet inte påverkar levaxinet. Men frågan är ju om jag borde äta MER magnesium än jag gör idag ifall D-vitaminerna tar bort effekten av dom 600mg magnesium jag tar idag?

Wildrat
0

#10 Mår du inte dåligt (som hon i länken gjort) så äter du nog tillräckligt.