Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3873 ggr
[Tjiwi]
0

Händer inte så mycket för mig.....

Tänkte bara berätta hur det går för mig, nybörjare med LCHF mat.

Har nu käkat efter detta i två veckor. Tycker det är lätt, känner mig inte hungrig eller så. Jag har både vägt "in" mig och mätt mig innan start då jag vet att vågen ofta säger mindre än måttbandet.

Vågen har nästan stått still, -0,8, mest ner enl måttbandet är runt magen, -4 cm, på de andra ställena ca någon, några cm.

Jag åt godis och sött nästan varje dag förut, sötsuget är nääästan helt borta, känner lite oftast efter maten. Jag sover bättre.

Jag vet att man inte ska bli fixerad vid vikten men kan erkänna att jag blev lite besviken att det inte hänt mer för det känns ändå som det. Jag känner mig mindre…mindre "svullen"…..

Vad det gäller att äta fett så äter jag nog mer grädde än smör, kan det vara något som "stoppar" det hela? Har inte ätit något bröd, potatis, ris eller pasta.

zikzak
0

Men du har ju minskat 4 cm runt midjan! Det säger ju betydligt mer än vågen att det händer grejer, sen är inte 2 veckor särskilt lång tid, ge de ett tag och göm undan vågen för den kan verkligen vara ens värsta fiende!!

Vet sen tidigare att för min del är inte grädde bra, så kan du utesluta grädde (eller mejeri överhuvudtaget) Så skadar det nog inte!

Lycka till!

/Micke

Wildrat
0

4cm mindre i midjan betyder att inget stoppar dig. Jag tycker också att du ska låta bli att väga dig och kanske till och med mäta dig särskilt ofta. En gång i månaden räcker nog så slipper du bli fixerad.

[Tjiwi]
0

Ok, tack!!

Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp mina mål så det blir bra.

Jag bor på gård med hästar och får och är hemma på dagarna fram till 15.30 då jag åker och jobbar och är hemma/inne vid 21 igen. Jag har en "gubbe" som är i väääldigt bra trim, har alltid varit och har inga viktproblem alls, han är uppväxt på gammal hederlig husmanskost med "pära-fläsk!!". Så jag tycker detta passar oss bra, vi kan äta samma mat fast jag utesluter potatis, pasta och ris när jag lagar det till honom. Nog om det, jag äter på morgonen antingen kokta ägg, två st , äggröra med bacon eller filmjölk med en skvätt grädde i och så kaffe då förstås. Till lunch blir det ung som vanligt, alltså kött, köttfärs, kyckling el liknande med grönsaker istället för potatis el liknande och gräddsås. När jag kommer hem på kvällen blir det ägg i någon form, en burk makrill, lite ost eller liknande.

Dricker kolsyrat vatten mest. Kan jag äta för lite?? Steker numera i smör förstås…Flört

dufva
0

Hur många kilon du väger syns inte för din omgivning men

minskar din omkrets med 4 cm så märks det Skrattande

[Tjiwi]
0

#4Skrattande

Gullvi
0

Lägg in din mat på minmat.net så får du koll på både kolisar och protein mm. Detta är ett jättebra instrument för oss som inte hållit på så länge. Ibland riskerar vi att äta FÖR lite och då stannar vi upp på vågen, men det måste få ta sin tid att minska. Huvudsaken är att du mår bra under tiden, och det gör du juFlört

[Tjiwi]
0

#6 Tack, ska försöka mig på det då. Men hur vet jag vad allt innehåller? Grönsaker tex?

squeezetoy
0

4cm i midjan på 2 veckor är ju jättebra!

Som sagt, vad du väger syns inte för andra.

För mig var det ungefär tvärt om, men så började jag precis efter mens också, men jag rasade 4kg på två veckor (det var förstås mkt vätskevikt), men inte mer än ca 1,5cm i midjan. Kanske du inte hade så mkt vätska uppbundet i kroppen heller? Mest bara fett som du förbrännt. Jag tycker iaf att ditt resultat är jättebra!

misty09
0

Jag började 3/1. Gick ner första två veckorna. Har sen stått helt still tom upp en vecka fram till nu. Förra veckan försvann 0,4 kg och det är jag jättenöjd med. Har läst fler trådar och det verkar som om många fastnar lite efter två veckor och att det tar ytterligare några veckor innan man kommer igång igen så ge inte upp. Du har ju trots allt minskat i cm. Rätt som det är svarar kroppen igen!

Gullvi
0

#7 hej igen, du kan väga grönsaken och sedan när du registrerat dig så rullar du i rullgardinen tills du hittar den grönsaken som du vill registrera, sedan ser du hur du ska göra. Sedan lägger du till allt eftersom du äter, finns det mesta av varor så det är inte svårt. Då får du både fett, protein, kcalorier och kolhydrater plus lite till. Trycker du på total så kommer det upp en skiva med olika "ostbitar" som räknat ut % av din mat. Testa får du se hur fiffigt det är.