Fibrex - Bra eller Anus?
Många recept har jag stött på där Fibrex är inkluderat bland ingredienserna. Dessa recept har etiketterats som lågkolhydratsvarianter, men som "konsekvent" LCHF:are ställer jag mig frågande till ett sådant påstående.
Därför vänder jag mig till kostgurun på denna site och önskar få det hela utrett. Hur pass godtagbart är Fibrex egentligen, ur ren LCHF-synpunkt?
5,5% kolhydrater per 100gram. Absorberar vätska ca 3-4 gånger sin egen vikt så till 1dl (30g) fibrex bör man ha 90-120g vatten. I utblandad form minskar kolhydratsinnehållet till 1,4-1,8g per 100g.
Fullt LCHF-godkänt som jag ser det. Hela påsen på 400g jag köpte innehåller 22g kolhydrater, det tycker jag inte är speciellt mycket men förstås mer än i fiberhusk. Fibrex känns dock matigare och smakar mer tycker jag.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Intressant.
Detta Fiberhusk har jag letat mig halvt gråhårig efter men inte lyckats finna i någon matvarubutik. Är det någonting som endast finns tillgängligt via näthandel, eller har jag bara haft fel glasögon på?
Fibrex är gjort av sockerbetor (!) och innehåller 73% kostfibrer.
Fiberhusk/husk/psyllium är krossat fröskal från växten plantago psyllium, innehåller 85% kostfibrer och inga kolhydrater. Kolla bland glutenfria produkter. Fixax psylliumpulver säljs i 200g förpackningar (grön "plastpåse").
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#2 - jag vet att jag sett det på Maxi hemmavid (Nacka) och på en liten, liten Vi-butik. Det brukar finnas antingen bland bakprodukter eller (och för det mesta) bland hälsokost och/eller glutenfria produkter.
Här en länk till hur den lilla gulvita påsen ser ut som jag köper.
Kanske är det fel glasögon eller så har inte din butik fiberhusk. Har du långt till diverse butiker - ring först och fråga, innan du far runt och letar ;) - bara ett tips! Du kommer att hitta fiberhusk så småningom, det tror jag säkert.
Med tanke på att fiberhusk väger 'nästan ingenting' så är det inte så mycket kolisar man får i sig ändå… Dels använder man ju inte så mycket, dels väger det alltså 'ingenting'… (har inte vägt, men det är inte många gram jag använder, när jag använder fiberhusk…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag har letat åtskilliga gånger och självklart då på olika butiker, men skördat noll framgång.
Nåväl, förr eller senare - när jag minst söker det - lär jag väl snubbla rätt över påsen.
#2: Titta i hälsokostbutiker! Vet att Life-kedjan säljer det.
En fråga: Är inte Pofiber o Fibrex likvärdigt (samma användningsområde) bara att det förstnämnda är gjort av potatis o det andra är gjort av betor?
Fiberhusk ska finnas både på Ica o Coop men det kan vara si o så med det. Dock finns alltid fiberhusk att köpa (ev. får du beställa) på ditt apotek.
Psyllium är samma som Fiberhusk o jag letade först mig alldeles fördärvad efter fiberhusk o hittade inte det, men sista butiken jag kollade var CityGross o de visade sig ha både Fiberhusk o Psyllium

Om jag har fattat ratt sa kan du fa tag pa Fiberhusk pa apoteket … se bara till att det ar naturligt och inte smaksatt med nagot.
Nagon skrev att de hade hittat Fiberhusk billigare i mataffar … men da stod det inte Fiberhusk utan Psyllium pa pasen. Fiberhusk ar skalet fran Psylliumfroet … alltsa inte froet, bara skalet ('husk' pa engelska) som ar malt. Sa … for att inte gora det alltfor komplicerat … en del marknadsfor husks under Psylliumnamnet.
vi har inga problem med att använda fiberhusk, men däremot fibrex och pofiber… magen verkar inte gilla dessa produkter, fiser och skiter illa…..
de har dessutom olika egenskaper, fibrex gör att brödet blir saftigare men har inte den hopklistrande förmågan som husken har.
Jo men jag undrar ff. är inte Pofiber o Fibrex samma? Ja det är inte gjorda av samma men används likvärdigt?
Nej, tycker jag nog inte. Fibrex ser ut som mörkbruna, platta sågspån modell större, Pofiber som ett grovt, gulvitt mjöl. Har du sett betfor någon gång? Där har du Fibrex. 
jaha ja, läste lite galet, nej inte alls samma… inte i användningen heller tycker jag. Fibrex blir lite som uppblött gullfiber fast grönt hahaha. är inte så förtjust i det. Medan pofiber blir lite som playdoh innan det stelnat till… om du gjort egen sådan?
Finns visst fler galningar som sitter här okristligt tidigt, förutom jag…
Gomorron Pennylane1!
Oki-Doki! Tack för svar
# 15 morrn morrn!
Har vartit ute med hunden nu…brrrrr nu blir det ägglatte!
# 5. Fiberhusk från Lindroos eller Psyllium från Finax är samma sak.
Coop har någon av sorterna. De kan beställa hem, för det finns i sortimentet. Finns även i mindre pack på Hälsokraft-kedjan, men då betydligt dyrare. Du skall leta i hyllan för glutenfritt, d.v.s. där det finns riskakor, pofiber, glutenfri pasta mm.
Fiberhuskpaketet är mycket gult på, psyllium vitt och grönt har jag för mig.
båda förpackningarna finns på bild i länkarna i # 7