Låter ju konstigt. Tror annars att man bör undvika viktnedgång generellt om man är gravid eftersom både mamman och fostret ska få all näring som behövs.
Detta torde gälla de flesta dieter, men LCHF kan ju vara ett undantag då man egentligen bara tar brot Kolhydraterna.
Är ju dock ingen läkare utan spekulerar bara.
Jo men det här är en sida som vården administrerar och råden tas för sanningar. JAg har googlat runt och hittar inget vetenskapligt som stöder påståendet. Är det någon som vet att fettceller lagrar gifter?
men det är väl ändå rätt vanligt att gå ned i vikt när man ammar? UTan att för den skull banta särskilt, utan för att kroppen använder sig av sina fettdepåer för mjölkproduktionen?! Gäller ju alla däggdjur, mjölkproduktionen kräver ju en del och viktnedgång då är normalt.

Låter konstig med tanke på att fettet omsätts hela tiden.. annars skulle det härskna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är bra att dricka mycket vatten vid viktminskning av just den här anledningen, då gifterna kommer ut i blodet, och då kan sköljas ut med urinen.
Så dricker man tillräckligt mycket vatten, borde inga gifter lagras med bröstmjölken.
Men gifter som vi får i oss anrikas i vår fettvävnad, om vi kontinueligt utsätter oss för nått gift (mediciner, droger, tillsatser) det är därför folk som har stor övervikt och snabbt går ned i vikt kan bli förkylda, få feber eller en släng av influensa. Det händer ju inte alla, men det kan hända :)

Lite sanning finns nog i påståendet; det finns vissa fettlösliga gifter som kroppen inte kan bryta ner eller utsöndra (alternativt gör det väldigt långsamt), så de ackumuleras i fettvävnaden (se t ex Stenmurkla).
Bröstmjölk innehåller ju fett… kanske ett av få, eller enda sättet, för kroppen att göra sig av med dessa gifter.
Men frågan är då om det är bättre att det får fortsätta lagras eller om man ska försöka bli av med det.
#3 Lika många går inte ned i vikt av att amma. Det är så individuellt.
#9 och vad har det med saken att göra? Är slutsatsen att man ska försöka unvika viktminskning när man ammar alltså. Råden på sidan jag länkade till är alldeles rikgta. Finns det fler tillstånd som gör att man bör undvika att frigöra dessa lagrade gifter?

Från babycenter.com
De flesta persistenta organiska miljöföroreningar (förkortas POP) är fettlösliga, vilket innebär att de lagras i mänsklig fettvävnad. Forskare har under många år använt sig av bröstmjölksanalyser för att kontrollera hälsan hos den stora allmänheten. Bröstmjölk innehåller den "kroppsbelastning" av kemikalier som en kvinna har exponerats för och lagrat under sin livstid, t.ex. föroreningar och dioxiner, som är kända för att störa det endokrina systemet (hormonsystemet). Det första barnet du ammar får i sig mer gifter än efterföljande bröstbarn.
Bröstmjölken är dock fortfarande det bästa alternativet; Amning kan motverka en eventuell negativ inverkan på utvecklingen som uppkommit i livmodern, trots dagens nivåer av PCB:er i bröstmjölk.
Det har föreslagits att man bör undvika att gå ned i vikt medan man ammar, eftersom de gifter som finns lagrade i kroppsfettet då kan komma i omlopp. Det finns emellertid inga forskningsrön som stödjer detta. I en studie tittade man på kvinnor som utsattes för en genomsnittlig mängd miljögifter och gick ned i genomsnitt 4,1 kg mellan 4 och 20 veckor efter förlossningen. Studien hittade inget samband mellan kvinnornas viktförändring och giftkoncentrationen i bröstmjölken. Giftnivån sjunker ändå när man ammar och en måttlig viktminskning under amningsperioden är helt normal, så detta verkar inte utgöra en riskfaktor.
#11, tack så mycket för informationen.
Vad jag alltid hört är att man iaf inte ska gå ner mer än 1kg/v när man ammar. Pga giftutsöndring i mjölken.
Sen är det faktiskt så trevligt att iaf halterna av PCB sjunkit i bröstmjölk på senare tid. Å andra sidan har halterna av bromerade flamskyddsmedel mångfaldigats :(
Men, det är som sagt inte säkert att man tappar ett enda lusigt litet kg bara för att man ammar. För en del verkar amningen bara binda fast övervikten ännu mer. Kan tala för mig själv, jag tappar INTE vikt av att amma, har ammat två barn. Jo, ett litet undantag faktiskt, nr2 han ville inte äta vanligt mat alls, provade allt, men att amma en mycket aktiv, gående, 10månaders pojke, det suger rejält med energi. Trots att jag åt konstant kändes det som gick jag ner i vikt. Men jag var hungrig jämt!