Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6546 ggr
elin0elin
0

SÖTNINGSMEDEL!

hejsan! jag har hört att man ska vara försiktig med sötningsmedel, men hur strikt ska man vara?tuggummi, cola zero, fun light? förstör det kroppen om man får i sej sötningsmedel? hur illa är det?

känner att det är lite extremt om man inte äns kan tugga ett tuggummi?!!hjälp ja blir tokig!

fenixthebasketcase
0

Om man inte ens kan tugga tuggummi? Vad ska du tugga på sånt för..?

Jag tycker det känns bättre att äta gott, än att bara stå och tugga.. Flört

dufva
0

Tja, LCHF innebär bara att man äter få kolhydrater.

Ur den synprnkten finns inget att invända mot  att använda sötningsmedel.

men

Många av oss vill gå längre och vill helst ha naturliga råvaror, slippa fejkade sötningsmedel och smakförstärkare så långt det går.

Fun light skulle jag i allafall passa mig för.

Den fungerar faktiskt lika bra som myrr för att utrota myrstackar.

Aspartamet i den fungerar som nervgift för insekter.

Det är tillräcklig info för att jag ska välja bort den.Glad

Fjallraven
0

Jag har en ovana att alltid tugga Extra när jag är på jobbet, nojig för att ha dålig andedräkt… För mig så hindrar det inte viktnedgången iaf men alla är ju olika känsliga.

[Pennylane1]
0

det där att en del grejer fungerar att ta död på myror och insekter med är inget bra argument, mycket av det vi äter kan fungera att ta död på djur med. Mörk choklad t.ex. tar död på hundar.

rylandes
0

Jag tror det beror på hur långt du kommit i det metabola syndromet om du behöver vara försiktig med sötningsmedel. Det känner du nog. Om det fungerar så kan man ju välja stevia som torde vara rätt oproblematiskt.

Samma med tuggummi som orsakar en liten insulinutsöndring varje gång man börjar tugga.

[Geviva]
0

Känner, tänker precis som elin0elin. Har hållt på med LCHF två år drygt, först -10 kg snabbt, därefter totalstopp. Nu är jag så less på mat begränsningarna, känner mig inte heller sådär sanslöst pigg av kostomläggningen som andra, värk och trötthet är mer regel än undantag tyvärr. Det tycks finnas flera "grenar" inom LCHF vars olika "inriktning" ger en massa tyckanden, vilket inte hjälper mycket om man vill ha svar som bygger på fakta. En gren gör allt för att undvika "konstgjordheter" i maten, en gren är sockerberoende och måste undvika söt smaken. Helt ok för dem som valt de inriktningarna. Själv är jag och säkert många fler, som knappt inte vågar säga det här, inte så restriktiva. Jag löper inte bananas i godishyllan om jag känner söt smak eller känner mig "förgiftad" om jag får i mig lite E:n. Första 1,5 åren var jag enormt strikt med vad jag åt, vill "bara" gå ner i vikt, vilket automatiskt "uteslöt" sötningsmedel och E:n, det är ju inte sånt i naturellt kött, fisk, ägg. Inte hjälpte det, totalstopp efter de - 10 kg:na iaf. Sedan smög jag in Extra tuggummi, några/dag, från i oktober 2010 så slinker det även med cola zero i min matkorg. Vågen visar inte vare sig bu eller bä för det tycker jag (kvinna 180 cm 89 kg).

Det jag tycker är pudelns kärna är ett svar på om det finns vetenskapliga mätningar/forskning som påvisar om det är de VERKLIGA kolhydrathalterna man får i sig eller smaksinnets upplevelse av sött som utlöser insulin utsöndringen, inte olika personer "upplevelse"???

Aily
0

Hur man klarar sötningsmedel är nog väldigt individuellt. Om jag äter/dricker något som är sötat med sötningsmedel sjunker mitt blodsocker. Det innebär att insulin utsöndras. Skulle jag äta fett till det söta, skulle det lagras i kroppen när jag äter sötningsmedel. Och äter jag inte något till, blir jag snart hungrig/sugen.

Men det där är väldigt individuellt. Det enda du kan göra är att testa. Märker du att du blir hungrig kort efter kanske du bör avstå. Samma sak om du ser att du får en viktuppgång i samband med sötningsmedel/fett intag.

Testa dig fram.

[Geviva]
0

Tog mig för att göra ett litet experiment. Hade i dag besök av utflyttad dotter med typ 1 diabetes d.v.s. tillgång till blodsocker mätare. (Själv har jag inte diabetes vare sig typ ett eller två.) Testade vid lunch tid, fyra fem timmar efter frukost (ägg, stekt fläsk, kaffe) därefter inget mar/dryck e. dyl. alls. Mitt blodsocker låg på 5,1. Drack snabbt två glas cola zero och mätte efter en halvtimma = 5,1 och efter en hel timma = 5,1. Detta tyder på att sötningsmedlet (den sorten)/den söta SMAKEN INTE triggar igång insulinpåslag. Om så varit borde rimligtvis mitt blodsocker GÅTT NER eftersom inga kolhydrater att ta hand om fanns. Att jag skulle få EXAKT samma värde tre ggr. med en halvtimma mellan mätningarna om en  insulin/"socker" fight rasat under denna perioden verkar mycket osannolikt.

rylandes
0

Vissa får igång sötsuget när man använder sig av sötningsmedel och börjar springa till kylen. Andra gör det inte, det är inget märkvärdigt med det.

Sötningsmedel ger aldrig en långvarig insulinutsöndring. Däremot kan vissa ge en kort dusch. Alla är inte känsliga för det.

nyborjare08
0

#6, 8 Det blir ju vad man gör det till. Och var och en gör det som funkar för just den personen. Det tycker jag ständigt påpekas här. Som du skriver så kan ju de som inte är känsliga äta lite annat än de som är känsliga. Jättebra det! Men jag tycker att du verkar raljera över sockerberoende och de som är känsliga för t ex E-nummer och det känns inte så trevligt.

Angående light läsk o dyl.

Aily
0

#10 Tittade på länken… det är skrämmande…

Tisdag
0

Sen var det väl detta med citronsyran i läsk, den avbryter ju ketosen.

netza
0

Hur man gör är ju individuellt, så länge det inte innehåller kolhydrater är det ju bara att köra. Allt annat är ju mer indiduviduella åsikter som man själv måste ta ställning till.

Personligen har sötningsmedelsmaken blivit väldigt framträdande sen jag började med LCHF och kan inte äta saker med sötningsmedel i öht för jag känner bara av smaken av sötningsmedlet, vilket är sjukt äckligt.