lchfbutiken.se har ett recept på jättegoda semlor!
Ååååh, du skulle ha lagt ut en bildvarning i rubriken, Raring! 

Kanske skulle ha gjort det 

Bokmärkt!
Fabricati diem, pvnc!

jag har bakat LCHF butikens semlor idag. Ska avnjutas senare till kaffet. Vet inte hur dom smakar men det visar sig. Små blev dom, som en muffins med det gör inget , det är ju ganska mättande.

Jag har gjort LCHF-butikens semlor och det smakade … SEMLA :D Istället för Hi-Maize tog jag Pofiber och ca 1/3 av sukrinmängden i smeten. Det blev tre små bullar. Åt dem själv (inte alla på samma dag dock). Ca 0,4 dl vispgrädde/bulle blev mer vispgrädde än bulle, men attans vad gott!

Jaha då var dom uppätna. Det smakade faktiskt semla. Jag hoppade också Hi-Maize och tog pofiber istället. Hade lite vaniljpulver i grädden. Bjöd 4 st icke LCHF ätare också och dom fick godkänt där också. Mums!!
Fast jag räknade ut att 1 semla innehåller 5 kolhydrater med grädde och allt inte 3 som det står vid receptet. Men det är också ok. Det är ju iallafall lördag 
http://frokenfrau.blogspot.com/2011/01/lchf-semlor.html
detta receptet testade jag, mums!
http://frokenfrau.blogspot.com/2011/01/lchf-semlor.html
detta receptet testade jag, mums!

#8 Inte lite fräckt av bloggaren att publicera ett recept utan att nämna källan direkt i texten (även om produkterna är länkade dit). Verkar f.ö. gälla hela bloggen. Det är det receptet jag använde eftersom det är LCHF-butikens recept.
raringen, vad innebär vispa ut kardemumman? 
"Mät upp grädden i en bunke och vispa ut kardemumman"

#11 små mängder pulver (kryddor, mjöl, whatever) klumpar sig när man lägger det i grädde… då får man vispa tills det inte är några klumpar. Fast det är inte tänkt att grädden ska bli fluffig.
jaha! Jag borde fortsatt läsa! Fastnade där och kom inte vidare! Trodde det gällde garneringsgrädden! Ursäkta! 

Jag kommenterade att receptet skulle lankas till originalet men jag tror inte att min kommentar godkandes :0)

För den som tycker om att veta saker så orsakade semlorna träffboom och slog alla tidigare rekort för ett enskilt inlägg med flera hundra fler träffar.
Det tackar vi främst Annika Dahlqvist och hennes långt mer välbesökta blogg för!
#15 Annika har även passat på att länka till din blogg i en kommentar hos Kostdoktorn - inlägg nr 139 
Passar på att bokmärka tråden, dessa ska provas!
**Surface of Velvet
**Core of Steel
de ser verkligen superfina ut! Även bullarna. Men jag är inte själv så förtjust i den varianten bröd. Har bestämt mig för att testa en variant av mina brödbullar. I övrigt gör jag nog lika med mandelmassan etc.
Måste prova nåt sånt här nån gång. :-)
Som finlandssvensk reagerar jag på ordet "semla". På den här sidan om östersjön betyder det ett vanligt litet matbröd, typ fralla. Det ni kallar semla i Sverige kallar vi fastlagsbulle. Finlandssvenskan innehåller flera ord som räknas som rätt ålderdomliga, så är det så att ordet har bytt betydelse i Sverige över tiden eller är det vi som felaktigt börjat kalla vanliga frallor för semlor? Ordet fralla används nästan inte alls.
Intresseklubben kan notera. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

#18 Som skåning så håller jag med dig om att det heter fastlagsbulle :) Semla går fortare att skriva … Nej, f'låt! Hädanefter så håller jag mig till fastlagsbulle (min mormor var dessutom född i Finland så jag har inga ursäkter).
semmeln på tyska är också nån slags brödbulle, men här är det nog uteslutande samma som fastlagsbulle eller hetvägg!

#20 Hetvägg är fastlagsbulle/semla serverad i en djup tallrik med varm mjölk.
jo jag vet, det är mums fillibabba, med kanel på!

#22 Ah oki, jag tolkade det som att du menade det som ett annat namn för fastlagsbulle/semla
Jag har aldrig testat, men kan tänka mig att det är gott 

Sist jag horde semmel sa var det en benamning pa en slags matbrod, mer som smafranska …
ja precis, brödbulle, inte "sötbulle"