Matjes sill???
Älskar sill i alla dess former men enl livsmedel verket innehåller matjeszillen typ 18 kollissar men ja antar att densamma avrunnen och ev skjöljd i vatten måste vara betydligt bättre det samma gällande anjovis och inlagd sill för tillsammans Med kokt ägg och en skvätt måste de la bli en höjdare???
Skvätt majonäs skulle de va :)

Matjessill är en Holländsk speciallitet och den är förbjuden att säljas inom hela EU.
Dock är det inte namnkyddat så det du köper är helt enkelt inlagd sill i kryddlag.
Altså jag micklar inte med sill, äter mest löksill till ägg och för den goda smakens skull så sköljer jag den inte.
Det kan väl bli 3 bitar till en äggfrukost.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Förbjuden att säljas? Du menar inte möjligen att det är en skyddad beteckning som bara får användas för Hollandse Nieuwe?
Det särskilda med maatjesharing är att den tas ur på ett speciellt sätt, så att enzymer från bukspottkörteln (alvleesklier) får den att mogna. För att döda parasiter ska den frysas minst 48 timmar, och det är bara sill som fångas i Nordsjön i mitten av juni som kan bli Hollandse Nieuwe, eftersom den vid den tiden har fått rätt fetthalt.

18 kollisar? Var skulle de komma ifrån? Spadet innehåller väl socker kan jag tro men det får man ju knappt i sig något av? Jag tänker i varje fall äta Matje i sommar sådeså!
Sill är så pass gott och nyttigt i övrigt att det kan vara värt att offra några kolisar på det. Mycket av sockret finns i spadet men en del är kvar i de marinerade filéerna.
Vill man helt slippa kolisarna kan man lägga in sillen själv. Abba har en inläggningssill het utan socker. Följ inläggningsreceptet men byt ut sockret mot stevia. Vlll du få matje- eller anjoviskaraktär så fäga med sandelträ (finns på apotek) och krydda med kanel, muskotnöt och ingefära.
/Per Wikhlm
men om man gör egen lag med andra ingredienser än de klassiska måste den ätas upp inom några dagar för att inte riskera att bli förgiftad.
saxat från smittskyddsinstitutets sida:
.Vid inläggning av sill och gravning av fisk är det viktigt att recepten följs exakt. Salt får t.ex. inte bytas mot mineralsalt (typ Seltin). Styrkan på ättikslag får inte minskas. Mer fisk får inte läggas in än vad som angetts i receptet.
men det är ingen som har en aning om hur m kolhydrater det är kvar om man bortser spadet ?? sillen jag menar är den man köper
i runda platta konseerver =)))
Helt rätt Pennylane!
Hållbarheten minskas utan socker men ättikspriten är nog mer avgörande. Men rådet att äta det inom några dagar är bra även om jag själv utsatt mig för etiskt tvivelaktiga experiment och ätit dylika sillinläggningar efter flera månader.
/Per Wikholm
jag är rätt harig och vågar inget i den vägen! 
Jaha? Men detta är ett gammalt beprövat recept som jag tänkte göra i morrn. Har fryst strömmingsfiléerna före. Inget socker alls i originalreceptet.

Maatjes Haaring, (jungfrusill?) är en lättsaltad, dvs gravad sill som till stora delar gravas med hjälp av sina egna matsmältningsenzymer.
Den har som sagt saluförbud i hela EU, då den tack vare konserveringsmetoden kan leda till en del sjukdommar typ parasiter (nematoder?) och tack vare sin låga hållbarthet botulinumförgiftning.
Två olika moderna tillverkningsmetoder har därför utvecklats den, som används frekventast i Holland är djupfrysning och vanlig konservering, medans här i sverige görs den av vanlig kraftigt saltad sill.. dvs inlagd sill.
Matjessill i sverige har inget med Maatjes Harring att göra förutom namnet, inte ens smaken.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.