Turkisk Yoghurt
Hej!
Upptäckte häromdagen att jag hade två identiska hinkar med Lindahls turkiska yoghurt, men innehållsförteckningen var olika. Den ena innehöll 3,7 g kolhydrater, den andra 5,1 g kolhydrater. Fetthalten var densamma. I dag kollade jag i affären och såg att de innehöll 5,1. Har dom nyligen ändrat detta? Någon som vet varför isåfall?
Köpte i allafall Arlas meze yoghurt istället, den innehöll bara 3,5 g. 
Det stämmer att Lindahls har ändrat kolhydratinnehållet i sin 10% turkisk yoghurt. Varför vet jag inte.
Kan dock rekommendera den 10% grekiska yoghurten som säljs på Lidl (av alla ställen). Jag kommer inte ihåg namnet på den, men det är i en blå-vit hink. Den har lägre kolhydrathalt (2,5% har jag för mig), och smakar dessutom mycket godare än Lindahls (enligt mig då)!
Tack för tipset! Ska leta efter den nästa gång jag är och handlar.
Kan tillägga att Arlas meze var riktigt god den med. 
Arlas Meze är fruktansvärt god. Lindahls smakar apsvett i jämförelse.
Tråkigt att kolhydratsmängden har höjts. jag har valt lindahls före andra sorter som har haft över 5 g/100 g..

Brukar köpa på lidl, eller fontanas. Också låg kh
Jasså har de höjt kh-halten???!!!
Ja ni har tur ni som kan välja!! Här är det bara ICA eller Coop som gäller….
Då gäller det att kolla in den grekiska yoghurten då.
Är det så!! Jag har undrat varför det helt plötsligt bara finns "högoktanare" på mitt COOP, den som har lägst är Lindahls LÄTTyoghurt! Och den vill man ju inte ha. Det får bli en tur till Lidl det hör jag det!!
Vilken tur att det finns folk som kollar, jag menar när man känner en vara tror man ju att den är som den alltid varit" Tack, tack tur att jag her en lidl nära.
#6 tycker inte fontanas är speciellt god, men pluset är att de har en liten turkisk yoghurtsförpackning (precis som de vanliga små fruktyoghurtarna) när man är på språng och behöver ett mellis.

jag har provat vermlands mejeris yoghurt, de är godare än lindahls
Den grekiska från lidl är verkligen mycket godare än lidahls, tycker fontans är bättre också. Tyvärr tål varken min mage eller viktminskning yoghurt i några större mängder så det blir inte ofta och i så fall fontanas bara för att förpackningen är liten, annars får jag slänga. Tyvärr kan även en sådan sätta mer effektivt stopp på pågående viktminskning än andra betydligt mer kolhydratsrika saker. Antagligen extra känsligt för mjölkproteinet (samma händer med för stora mängder grädde och creme fraiche också förstås, men de äter man (eller i alla fall jag) i mindre mängder.
Värmlandsmejeriers är rätt hög i kolisar den med tyvärr! 4,5. Lite väl mycket även om den är under fem… vad hade Lidls? 2,5?
Lidls grekiska yoghurt är underbart god, mycket mildare och krämigare och inte så syrlig.
Kan tillägga att jag har skickat mejl till Lindahls och frågat varför de höjt kolhydratsinnehållet, det var en vecka sedan och har fortfarande inte fått något svar.
Har ännu inte testat lidls, ska göra det så snart jag får vägarna förbi en lidlbutik. För övrigt kan jag återigen varmt rekomendera Arlas meze, så mild och god! Är glad att jag upptäckte den.

Willys har en egen turkisk yoghurt som innehåller 3,5g kh Och den är god!
Men imorgon ska jag testa arlas ekologiska mild yoghurt med 4g kh…
En sak till hur och när äter ni turkisk yoghurt? Jag äter den till frukost med lite! bär.
har mest till dip eller såser, det blir väl mycket kolisar för min del att äta den till frukost och var dag.
Den grekiska yoghurten på Lidl heter Eridanous Greek style, och innehåller 2,8 kolhydrater. Den är krämig och alldeles underbar.
Jag använder den till allting..med frukt, i såser, till kalla såser….ibland bara rakt upp och ner för att jag blir så sugen…
Äter min till frukost eller som mellanmål, med linfrö, "loppfrö" och ekologiskt äkta vaniljpulver. Mums!

Har upptäckt att Willys egna bara innehåller 3,5% jämfört med hinkarna som innehåller över 5 
Äter min med kanel och kardemumma. Eller som smothi med ev hallon, Andvänder den även som såser både kalla och varma
Det har varit uppe på annan tråd här ca 3 mån. sedan att Lindahls youghurt är gjord i tyskland eller på tysk mjölk vilket det nu var. Konstigt isåfall att olika tyska varumärken säljs i andra afärer än Lidls under svenska namn.
måste också rekomendera arlas meze yoghurt och den borde ju finnas på alla coop och ica! krämig och gooood hihii!
Så här enkelt kan man göra egen yoghurt 
1 liter mjölk gärna gammaldags
2 matskedar mjölkpulver
1 1/2 deciliter naturell yoghurt
Se till att yoghurten blir rumstempererad. Värm mjölken till strax under kokpunkten och häll över den i en matthermos. Låt svalna till 45 grader. Rör ned yoghurten och mjölkpulvret. Låt stå i 4-5 timmar, se till att hålla temperaturen nära 45 grader. Nu är yoghurten klar och ska förvaras i kylen. Mjölkpulvret kan uteslutas men ger yoghurten en tjockare koncistens.
/Désirée
ICAs "matlagningsyoghurt" i hink innehåller 4, den är god. Fast det beror kanske på att jag rör ut den med lite grädde innan jag strör på frömyslin till frukost…
Då jag gör egen yoghurt tillsätter jag även en skvätt grädde
#26 det gör jag oftast också
receptet ovan är ett grundrecept som var och en kan utveckla efter egen smak.
/Désirée
#27 ja det var ju bra tänk.
Smaken kan ju vara som baken