Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 18576 ggr
LatMask
23

Laga djupfryst entrecote?

Behövs lite akut hjälp här: Jag har just plockat ut en skiva djupfryst entrecote ur frysen, som jag tänkte steka i stekpannan när den tinat.

Men så gluttade jag i "Vår kokbok" från -74, och där står det att djupfryst kött bör tillagas innan det tinas, p g a att köttsaften rinner ut under tiningen.

Stämmer det här fortfarande, eller finns det nya rön? Och om jag ska tillaga entrecoten otinad, hur ska jag bära mig åt?

Primulan
0

Jag vet egentligen inte.

Men när du steker den så se till att järnet är hett så porerna stängs direkt.

Och stek inte för många på en gång så de kyler av järnet för fort.

Zepp
2

Jaa.. det e ju en klassisk ungkarlsrätt djupfryst entrecote i brödrosten.. sätt bara på låg värme och längsta tid.. känn efter varje gång den hoppar om om den är färdig, kör på tills den är klar!! Skrattande

Altså skämt o sido,, misstänker feltryck, självklart menar de att man lika gärna kan laga till den innan man fryser den.. det blir torrt och tråkigt iallafall!

I vilket fall som helst, fryst är fryst och blir alldrig lika gott som färskt.. men om den väl är tinad så är det bara att steka på som vanligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lisabet
0

Färskt kött är bättre än fryst, men det är mera praktiskt med ett förråd i frysen. Det jag märkt, när jag tinar kött, är att om det får tina framme på köksbänken, så släpper det mera köttsaft, än om det får tina i kylskåpet längre tid.

JazzBass
1

Bäst blir det om det får tina sakta i kylskåpet, förstås. En gång var jag med om att behöva tina upp 6 kg oxfilé på kort tid som någon slängt i frysen dagen innan vi skulle använda det. Det smakade rätt torrt och tråkigt efter tillagningen efter en paniktining i ljummet vatten…

Låter sjukt att inte tina upp kött före tillagning. Tjälknöl tillagar man dock på det viset att man slänger in en frusen nöt/älgstek (?) i ugnen i kanske 80 grader och låter den vara så i åtminstone 8 timmar. Det blr supergott! Gjorde en älgstek på det viset vid julen, blev väldigt mör och saftig. :-)

Edit: Upptiningen ska alltså ske i kylskåp under lång tid för bästa resultat, men sen ska man gärna ha köttet i rumstemperatur en en timme eller längre före tillagning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gullvi
3

Du kan steka den i ugnen, har du en glasgryta med lock är det alldeldes ypperligt. Lägg på lite smör, salt, o peppar och vad mer du vill ha, du kan lägga i lök mm och slå på lite grädde och vatten. Vänd den efter någon timma, 175 grader. Jag har gjort så här flera ggr när jag har glömt ta ut middagsmaten…. blir lika gott