Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 10168 ggr
mavi
0

Vad händer om man slutar?

Som jag tidigare skrivit så går jag inte ner i vikt.(vill gå ner 6kg)
Har nu hållit på en månad och jag har inte fuskat något och vågen står helt still.
Har kollat med matdagboken och ligger bra med kolhydrater ,fett mm.

Som jag skrivit förut så är jag envis men samtidigt känner jag att när det inte händer något alls på vågen så kanske jag så småningom struntar i det .

Då är min fråga till de lärde:) och erfarna.

Går jag upp i vikt när jag går över till min förut "normala" kost.

Har någon erfarenheter eller fakta??

karinafp
0

Eftersom det var din "normala" kost som fick dig att gå upp i vikt, så är det ju självklart att den kommer att fortsätta med det, behövs inga ytterligare fakta för att inse det. Cool

Men du måste också inse att LCHF inte är en snabbfix för att få bort ett fåtal kosmetiska kilon. Din kropp kanske helt enkelt anser att den har sin normalvikt.

mavi
0

Du fattade nog mig fel.

Jag menar, om jag håller på i ca 3 mån med LCHF och ätit så mycket fett under den tiden att jag sedan  ökar på grund av det. Alltså övergången. Inte pga av den "gamla" dieten.

Sedan tycker jag många går ner även om de inte har så många kilos övervikt, om du nu vill kalla det kosmetiskt:)

nyborjare08
0

Du ökar inte i vikt pga något du åt för x antal dagar/månader sedan Glad Om du äter mer kolhydrater så fylls dina glykogenlager igen och du kan öka något lite i vattenvikt vid övergången till kolhydratrik kost. Vissa har rapporterat att de har blivit känsligare för kolhydrater efter en tid på lchf. Men inte alla. Om du skulle höra till de som blivit mer känsliga så kanske du kan reagera med ökad hunger i början av kolhydratkosten och därigenom kanske öka lite i vikt. Men exakt hur just du fungerar kan du bara få reda på genom att testa. Om du vill testa.

Började du med lchf enbart för att minska i vikt? Har du upplevt andra hälsofördelar med lchf eller känns det "som vanligt" i övrigt? Det jag menar är att det kanske kan vara värt att fortsätta med lchf-liknande mat med mer kolhydrater från t ex rotgrönsaker och kanske minska på fettet lite, snarare än att återgå till någon fettsnål-högkolhydratkost? (nu vet jag inte om det var det du menade förstås)

Jag vet inte vad du har skrivit tidigare om vad du äter, hur gammal du är, längd och vikt. Om man har en liten övervikt så brukar den hos vissa kunna "sitta hårdare" än om man har en högre startvikt. Vissa använder sig av en kalorireducerad variant av lchf för att nå fram den sista biten.

mavi
0

Tack, det var det jag funderade på" övergångsbesvär i form av viktuppgång.
samtidigt gick jag ju inte ner några "vattenkilo" så då hoppas jag att det inte i så fall blir upp utav det.

Nej ,i så fall tänkte jag med mer som du skriver lchf liknande..Gi-metod eller likn. men samtidigt är det så lätt att halka in på den vanliga banan igen.

Jag började med lchf av fler orsaker. Gå ner några kilon, ont i leder,  det verkade vettigt, slippa sötsuget, hålla sig mätt längre o s v

Sötsuget är borta men jag håller mig inte mätt så länge. Nu har det blivit lite bättre sedan jag tar lite cocosfett varje dag.

Ja kilon sitter sannerligen hårdare :)

konichiwa
0

Jag slutade för drygt ett år sen och fortsatte äta lika mycket smör och grädde. PLUS den gamla vanliga kosten med pepsi, pizza, potatismos osv. Jag gick upp 12 kg!

Man kan bli beroende av smör också …

mavi
0

Oj oj , det lät inget vidare!!

elin0elin
0

vad är kalorireducerande lchf? när ska man köra den varianten? =)

Zepp
0

Man äter LCHF fast mindre portioner.. med andra ord vanlig kalorirestriktion fast med LCHF-mat.

Rätta tillfället är väl när man är helt desperat och badsäsongen eller bröllop står för dörren!?

Sen så.. man gör klokt i att undvika kalorirestriktion.. dvs att tvinga kroppen genom hunger släppa på kilona.. så fort du tröttnat på att vara hungrig så lär du gå upp allt igen.

Grejen med LCHF är att få kroppen att frivilligt släppa på fettdepåerna, till största delen antagligen iomed att fettmetabolismen uppregleras, aptitregleringen förbättras och man blir medveten om hur ens kropp fungerar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.