Netdoktor.se om LCHF idag...
Läs och kommentera; http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=155113

Synd att man inte kan kommentera.

Artikeln i Netdoktor är skriven av en dietist och det har blivit som man kan vänta sig med tanke på den utbildningen. Hon betonar risker för att man ska få brist på näringsämnen, och sådana risker kanske finns vid ortorexi (som är en ätstörning) om man undviker alltför många olika livsmedel.
Men visst forskas det för lite, och vi vet ju strängt taget inte hur mycket av en del mikronäringsämnen som behövs, eftersom olika fördelning av livsmedel kan ge effekt också på behovet av mikronäringsämnena. Kolesterol har också betonats, vilket jag närmast ser som ett religiöst mantra. Högt kolesterol är inte sjukdom, och det är inte klarlagt att lågt kolesterol skulle vara hälsosamt. Det finns däremot mycket som tyder på att lågt kolesterol kan vara mindre bra än högt.
Vad jag ser som mer allvarligt än pekpinnarna som riktar sig mot relativt friska men feta personer som vill använda kosten för att gå ner i vikt, är att dietisten helt bortser från de allvarliga konsekvenserna av "normalkost" till diabetiker. Man har från många olika håll under lång tid hävdat att det ska gå att äta "vanlig" kost när man är sockersjuk, vilket har fått till följd att många har blivit sjukare än de skulle ha blivit om blodsockret hade kunnat hållas mer stabilt genom att båda vägarna att kontrollera det hade använts.
Det finns en dogm inom hälsovårdsprofessionerna, att sockret ska styras med insulin, inte med kosten, men de som återgår till gamla tiders kost för sockersjuka kan skjuta upp skadorna som svängningarna i blodsocker orsakar och därmed höja sin livskvalité och möjligen också leva längre. Med lägre insulinnivåer och jämnare blodsocker kan man vara aktiv längre och kan slippa såväl högt som lågt blodsocker.
Jag är lite förvånad över att man inom etablissemanget inte kan tänka sig att det skulle kunna finnas ett orsakssamband mellan kostförändringar under de senaste seklet och de sjukdomar som alltmer ökar under samma tid. För drygt hundra år sedan var hjärtinfarkter sällsynta, medan de nu är vanliga. Vi har också en ökning av fetma och övervikt som har accelererat under de senaste decennierna. Utan något som helst vetenskapligt underlag hävdas att en huvudorsak är att vi rör oss mindre, och i samma andetag hävdas att det inte skulle bero på förändringar i kosten. Femtio år av kostråd har gett rakt motsatt effekt mot den önskade, men man kan inte se att det skulle kunna hänga ihop på något sätt.
Och inte tror jag heller att LCHF är hela svaret på gåtan. Helt säkert har höga intag av kolhydrater ett samband med insulinresistens som leder till diabetes typ 2, och att det också kan leda till tidigare debut av diabetes typ 1 kan man nog anta utan att förivra sig. Men hela förklaringen till det metabola syndromet är troligen mer komplext, och det finns andra ämnen som har kommit in i kosten under de senaste decennierna och som vi kan misstänka är skadliga. Men att kosten har inverkan på hälsan är obestridligt, och det är ju grunden för dietistens yrke. Det är synd bara att det finns för lite forskning kring livsmedlen och våra behov, så att grunden för dietistens verksamhet är ovetenskaplig.
jag kan tipsa om att kostdoktorn är med i en stor artikel om lchf och andra kostråd i dagens SmålandsPosten, samtidigt fick jag med min insändare, så budskapet blev från två håll i tidningen och det var inte inplanerat…

Jisses, verkar som om dietister inte är helt obildbara iallafall.. väldans skillnad mot hur artiklarna var skrivna förut.
Och ja.. man kan säkert äta ohälsosamt på LCHF oxå om man lägger den sidan till.
Antagligen gäller detta mest bantare som lägger tonvikten vid viktnedgång?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Interesant men orkade inte läsa allt.
Jag slör vid inulin är uppbyggande an muskel massa och enligt vad jag förstått är det an gammal sanning ssom inte håller i verkligheten och i studier.
Att vi endast fokuserar på lågt kolhydrat värde,
Och högt fettvärde är ju en sanning med modifikation även om det oftast är det vi ögar igenom av inehålls förteckningen även.

Insulin används för att transportera in aminosyrorna i cellen, men insulinet utsöndras propotionerligt vid intag av protein.. man behöver altså inte äta lösgodis för att bygga muskler.
Säger väl en del om dietistutbildningen?
Ja, jag kan bara tala för mig själv när det gäller LCHF kosten. Från att ha varit sjuk i diabetes II så har omläggningen i kosten inneburit att jag nu slipper insulin HELT och som god sidoeffekt är jag smalare och piggare.
Jag hade ganska hög halt av insulin då jag låg på 30 iE på både långtidsverkande och måltidsinsulin!!!
Jag är smalare, piggare och faktiskt har jag ett jämnare humör där nivån oftast är glad!!
För mig känns det lite extra med den där artikeln på Netdoktor.
Deras överviktsforum var mitt stamställe innan jag startade Detta forum. Några av våra medlemmar här fanns med redan på den tiden (2004-2006).
Vi blev lynchade kan man säga utan att överdriva och en Netdoktor-dietist skrev personligt till mig och bad mig sluta lura medlemmarna (jag hade då lurat över en hel del till lågkolhydratkost (uttrycket LCHF fanns inte då), varav de flesta äter LCHF fortfarande vad jag vet).
Numer pensionär i Nynäshamn
Bättre hälsa är en bieffekt i dagens kostsamhälle, kan man inte medicinera/operera bort problemen så får man leva med åkomman. 

Jag reagerar kanske extra starkt på dietisternas naivitet när det gäller hur man tål kolhydrater, eftersom jag har känt en hel del diabetiker, och dogmen väldigt länge har varit att man inte ska reglera sockret med vad man äter, utan man trycker i insulin efter hur mycket kolhydrater man ska äta.
För omkring trettio år sedan, när jag tränade ledarhundar, var nästan alla synskadade som jag kände diabetiker. Ingen av dem lever nu. Då kollade man inte blodsockret tätt, utan man kände om man fick en dipp och hade alltid med sig ett par sockerbitar i fickan. Hemma var det mjölk som gällde när man märkte att man var låg på socker. Det är mycket svårt, kanske omöjligt att få jämnt blodsocker när man alltid äter rätt mycket kolhydrater och är olika mycket rörlig vid olika tillfällen. Jag har varit med om att mina elever har fått känning under samträningen, och då visste jag inte egentligen hur farligt det är och vad det egentligen innebär.
Jag läste nyligen en bok som jag gärna puffar för, Bländande, av Lars Billgren. Den borde alla som har nära kontakt med diabetiker läsa, och även alla diabetiker som ännu inte har drabbats av komplikationer. Jag sträckläste den på bildskärmen, den är visst slut från förlaget sedan länge. Ibland fick jag lov att torka bort tårar och vila en stund för att läsa vidare. Jag tänker mig att när man är diabetiker så borde LCHF vara norm; jag kan inte förstå varför man inte ska använda alla tillgängliga medel för att få stabilt socker.
Och jag kan erkänna att jag gick själv på kostråden och trodde att det mättade fettet var farligt, tills jag själv drabbades av en allvarlig kärlhändelse och bestämde mig för att satsa på en annan häst. Det är tre år sedan nu, och jag mår bra än. Och jag får ibland kämpa med mig själv för att inte skrika högt när jag ser folk plocka åt sig Becel i hyllan i affären.
#11 - Betr. sista meningen - så sant, så sant.
Ibland reagerar kassörskan/-ören när jag plockar upp ägg, smör & fläsksvålar (typ chipspåsar) & ibland kött - men inget annat.
Själv kan jag inte låta bli att stirra på dessa överfulla vagnar som folk kommer dragandes med. Att de inte är sjuka(re) är ju en gåta.
Coladrycker tycks vara väldigt beroendeskapande.
Fantastiskt vad kroppen tål egentligen - innan konsekvenserna av detta visar sig. Tyvärr tror de flesta att hjärt-kärlsjukdom o likn. kommer som en naturlig del av åldrandet - inte misshandel av kroppen pga kosten.
Ingen skulle komma på tanken att hoppa ut ur ett flygplan utan att ha en fallskärm. Men käka ihjäl sig - no problem - de gör de med glädje tydligen.
Har sett de som blivit förvirrade när lågfettvarianten av crème fraiche är slut i hyllan - då vet de ju inte vad de skall ta i stället.
/L
Verka ju ändå som Lchf blir allt mer accepterat, inte riktigt lika hårt motstånd bland etablissemanget längre =)
Sen skriver hon ju en del dumheter såklart men det är ju vad hon lärt sig tyvärr!
Skutan håller på att vända iaf =)
#9 Vilken tur att du är bra på att luras… 
Det här stycket är intressant:
"Dietisternas riksförbund har gjort en kartläggning som visar att allvarliga biverkningar som akut leversvikt, hjärtsvikt, njurpåverkan och extremt höga kolesterolvärden kan uppstå hos personer som redan är sjuka i exempelvis diabetes eller hjärtkärlsjukdom."
Det vore intressant att ta del av den "kartläggningen".

Det är väl den här?
http://www.kostdoktorn.se/dietisternas-riksforbund-gor-sjalvmal