Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 6884 ggr
[mia-38]
0

Äter jag rätt?

Nu under denna veckan har jag börjat äta vilket jag tror ska göra så att jag går ner i vikt.
Jag skriver upp här vad jag ätit och kom gärna med synpunkter på om det är rätt eller fel…och hur jag ska äta istället om det är fel.

Frukost hela veckan: En kopp kaffe + en ostskiva på mörkt bröd och ett ägg.
Middagar: Sallad med räkor, sallad med tonfisk, kyckling med wookgrönsaker, nötfärs med wookgrönsaker. Hade med creme fraishe hella veckan som dressing och sås.

Har även ätit en protion av allt detta på kvällen med.

Äter jag nåt fel?

isalu507
0

Det verkar både vara väldigt lite mat som rätt liten fettandel. Blir du mätt på det där?

Äter du för lite så kan kroppen ställa in sig på svält.

Aniara4
0

Det ser lite lite och magert ut! Bröd är förstås inte LCHF alls - varför inte ta ett par ihoprullade ostskivor med smör på istället? Och gärna ett ägg till om du inte är sån som har väldigt svårt att äta på morgonen.

Håller du dig mätt på det där?

[mia-38]
0

Jag känner mej mätt. Är inte hungrig alls när jag väl ätit klart och mättheten håller i sej.

Däremot kan jag bli sötsugen framåt kvällen…

Kanske att jag då ska äta mer kött som tex nån kotlett och sallad?
Så att kroppen inte svälter. Läste att då är det lätt att lura kroppen så att den inte går ner i vikt.

nobban7
0

Hej!

Det ser inte ut som vare sig lchf eller mat i mina ögon, verkar mer som bantning. Har du lagt in det du äter på min mat så att du ser energiintag och fördelning? Lchf är ju ingen svältkur, man måste få i sig ordentligt med fett.

[mia-38]
0

Jag har inte fattat vad lchf är för nåt egentligen förräns nu.
Jag ville dra ner på fettet eftersom jag vill gå ner i vikt…men ser nu att jag inte äter så rätt som jag trodde.

nobban7 Tack för länken…ska gå in där och skriva i.

Man kan alltså äta kött med en god sås till tex bea-sås?

[mia-38]
0

Kommer ingenstans på min mat-site…har reggat mej men sen kommer det bara upp en brandgul sida utan text..

[mia-38]
0

Detta resultat fick jag för dagens tänkta mat på Min mat:

39 % kolhydrater 26 % proteiner 35 % fett

Är det dåligt eller bra?

Freja81
0

Jag tror att dom brukar rekomendera 5% kolhydrater 20% protein och 75% fett

[mia-38]
0

Ahaaa…då får jag sänka kolhydraterna mycket mer. Och höja fettet betydligt.

nobban7
0

#7 Ja, ska du äta lchf är det inte bra - för mycket kolhydrater och för lite fett.
"kött med en god sås till tex bea-sås" är alldeles utmärkt Glad

Ta en titt på tråden "vanliga frågor & svar" här i vänsterspalten så kan du lära dig en hel del om lchf.

Lycka till!

[mia-38]
0

Jo jag läste den…Och man får en del hjälp av Min mat där man kan få det uträknat.

Men om man har för mycket fett på kroppen….då trodde jag man skulle akta sej för fetter.
Och äta sallad och sånna saker.

Aniara4
0

Nej nej nej, LCHF går ut på att det är fettet man äter sig mätt på!

Ett bra sätt att räkna är att sätta kolhydratsnivån (många lägger sig under 20g/dag), protein ca 1-1,5g/kilo kroppsvikt, och sen fylla på med fett tills man håller sig mätt. Sen kan man kolla i Minmat hur man ligger till i förhållande till de målen och justera tills man hamnar rätt.

Grönsallad och gurka kan man mycket väl äta för att göra maten lite roligare, den innehåller ju i princip ingenting. En del andra grönsaker får man hålla lite koll på så att inte kolhydraterna springer iväg. Man brukar säga att grönsakerna ska vara till dekoration snarare än det som fyller upp tallriken. Broccoli och blomkål är bra grönsaker.

Äter man fett kött behöver man oftast inget extra fett, men äter man t.ex. kycklingfilé utan skinn blir det för magert utan en fet sås eller rejäl smörklick.

[mia-38]
0

Ok…Tack Aniara.

Jag har nu gjort en ny matsedel för dagen…
Och jag kommer upp i 20 % i kolhydrater, 68% i fett och 10 % i proteiner.
Är detta en bra kombination?

Jag kan säkert minska kolhydraterna lite.

[mia-38]
0

Nu börjar jag fatta…

Om vi tar ett exempel med en middag:
Kotlett 100 g= protein 25,8 %, fett 15, 9 %, kolhydrater 0 %
Beasås 100 g = protein 2,6 %, fett 46, 9 %, kolhydrater 1,4 %
Blomkål och broccoli frysa kokta utan salt 100 g = proteiner 5, 4 %,
fett 0,6 % kolhydrater 4,1 %.

Då kommer jag upp i proteiner: 33,8 % fett: 63,4 %, kolhdrater 5,5 %

Har jag fattat rätt?

nyborjare08
0

Hej!

Välkommen hit! Glad

Jag skulle rekommendera att du läser denna tråd: Vanliga frågor & svar. Där beskrivs lchf mer ingående.

Den procentfördelning som brukar rekommenderas till att börja med är ungefär 5 E% (energiprocent) kolhydrater, 15-20 E% protein och resten fett. Det är fördelningen över dagen som räknas, inte enskilda måltider.

Lycka till!

karinafp
0

Sikta på max 20 GRAM kolhydrater per dag, och fyll ut resten med fett och proteiner, så blir det nog bra. Energiprocent är nog bra, men man kan äta för mycket kolhydrater ändå, om man inte tänker på mängden i gram, beroende på hur mycket man sätter i sig på en dag. Och var inte rädd för saltet ur viktminskningssynpunkt. Maten ska vara både mättande och god. Cool

karinafp
0

Sikta på max 20 GRAM kolhydrater per dag, och fyll ut resten med fett och proteiner, så blir det nog bra. Energiprocent är nog bra, men man kan äta för mycket kolhydrater ändå, om man inte tänker på mängden i gram, beroende på hur mycket man sätter i sig på en dag. Och var inte rädd för saltet ur viktminskningssynpunkt. Maten ska vara både mättande och god. Cool

misty09
0

Hej och välkommen till en härlig sajt med duktiga LCHF:are som hjälper mer än gärna. Jag är också rätt ny ( 3/1-11) Jag började med att läsa Matrevolutionen av Andreas Eenfelth. Den hjälpte mig mycket. Sen läste jag allt på dena sidan. Ställde några frågor och börjar nu få lite kläm på detta.

Jag äter ca 150g fett /dag i form av det som finns i köttet/fisken men även som grädde , visp då förstås, ost och smör i ex blomkålsmos eller kryddsmör till köttet.

Det var svårt i början då man ju fastnat i fettskräcken men nu går det bättre. Breder också smör på en ostskiva ibland och äter, något jag aldrig trodde jag skulle göra.

Jag går ner sakta, sakta men det får väl ta lite tid då, mår iallafall jättebra och är aldrig sugen på "fel" saker. Äter ca 20g kollisar/dag mest i form av blomkål, brooccoli, vitkål och brysselkål. Prova gräddstuvad vitkål, jättegott till stekt fläsk.

Har hittills gått ner 3,2 kg och minskat midjemåttet med 4 cm så det funkarGlad

[mia-38]
0

Tack karinafp.

Lättare att räkna i Gram…hehehe…

Jag köpte en burk med färdig bea-sås som innehåller 0,6 gram kolhydrater per 100 gram.Och 66 g fett/100 g. 
Och sen ska jag ha kycklingbröst som innehåller 0 kolhydrater och wookgrönsaker med  5 kolisar per 100 g.

tror nog jag ska lyckas med detta d jag börjar få kläm med att räkna kolhydrater istället för fetter..hahah.

Samtidigt som jag då tränar på crosstrainen och bränner mellan 25-100 kalorier/dag.

[mia-38]
0

Hej misty09.

tack för tipsen…ska ta åt mej det och tänka på detta.
jag har ju vart livrädd för fetter..men får nu tänka om..*L*

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Altså man blir inte fet av fett.. man blir fet om man äter för mycket av vad som helst!

Är man frisk kan man på ett förenklat sätt säga att det går till på följande sätt;

Man äter en normal måltid, blodsockret stiger och fettet lagras då prioriteten är att använda blodsockret.. blodsockret sjunker.. man blir hungrig/sugen.. äter sin normala kost igen.. alternativt tar till något ännu sämre för att stilla hungern fram till måltiden.. blodsockret stiger och fettet lagras igen.

Drar man ner på kolhydraterna och ökar fettet så tvingas kroppen till en omprioritering, fett blir främsta energikälla, blodsockret stiger inte lika mycket och därmed sjunker det inte lika mycket.. man blir mätt längre på mindre.

Sen så finns det andra fördelar ur ett viktminskningsperspektiv, fettmetabolismen uppregleras, kroppen blir som regel duktigare att ta energi ur fettdepåerna mellan måltiderna, som regel minskar antalet måltider under dagen, man behöver inte äta mellanmål och man blir sällan så där vrålhungrig som när blodsockret brukade sjunka ända ner till fotknölarna.

Vid en första anblick kan man tro att det handlar om att ösa på med fett.. det är inte fallet.. man äter vanlig mat gärna feta köttbitar, steker i smör och slår en slatt grädde i såsen, det blir ofta en väldigt bra fördelning opå en sådan måltid.

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.