Funderar på dietist-utbildning
Jag ska till hösten ta steget att välja högskoleutbildning och är fortfarande långt ifrån säker på vad jag kommer välja.
Jag är mycket intresserad av människokroppen, mat, fysik, mental och fysisk hälsa. Jag har funderar på allt möjligt, till exempel sjukgymnast och psykolog.
Nu har jag väl till stor del landat på tandhygienist, det finns som distansutbildning, (jag kommer inte att flytta för att gå utbildning), jag är intresserad av munhälsa, tror det är ett jobb jag kan trivas med och dessutom som plus i kanten kan man rekommendera LCHF ur kariessynvinkel. ;)
Jag har dock många gånger funderat över dietistutbildningen, det skulle verkligen i teorin passa mig som brinner för kost och dess påverkan på vår hälsa.
Problemet är ju att det faller på att man visst inte får rekommendera LCHF, och man kommer väl troligtvis bli motarbetad utbildningen igenom dessutom.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att gå utbildningen och sedan rekommendera den kost jag "ska" rekommendera men som jag själv inte tror på.
Visst behövs det fler inom vård och kost som sprider budskapet, men är det verkligen värt ansträngningen att gå emot strömmen i detta sammanhang?
Ingen kan ju svara på hur jag ska göra, men det skulle vara intressant att höra andras tankar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det finns ju LCHF-kostrådsutbildning oxå. Kolla på kostdokorn.se. Synd bara att de är så dyra.

Jo, jag vet, det är inte ett alternativ för mig, jag är inte särskilt sugen på att gå till banken och ta en massa lån för min utbildning. Dessutom ser jag fram emot högskolan.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Varför skulle du inte få rekommedera lågkolhydratkost? http://blogg.passagen.se/matfrisk/date/20080116

Jag tror visst att det är bra att läsa till dietist om man har lust med det. Bra att få reda på saker ur olika perspektiv. Och sedan när du går utbildning till lchf-kostrådgivare också i en framtid, kan ingen säga emot dig, för att du är legitimerad dietist också. Jag tror att det är precis det vi behöver, dietister som vågar ifrågasätta de gröna, fettsnåla kostråden.
Och som sagt, snart får man säkert rekommendera detta också. Då blir du en föregångare!!!
Men utbildningen kan förstås bli en kamp… men en viktig kamp, att medvetandegöra lärare och studenter om fler sätt att se på saken. Att få in böcker som ex Matrevulotionen och Hjärnkoll på vikten på litteraturlistorna.
Hihi, detta fick jag nästa lust med själv… Fast jag har ju ett jobb i en annan branch som jag gillar….