Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4217 ggr
LindaEricson
0

Kostupplägg/Antal mål

Inledningsvis vill jag bara klargöra det faktum att jag är väl medveten om hur individuellt både kost- och träningsupplägg egentligen är; vad som gynnar vem och i vilken omfattning saker och ting bör omsättas i praktiken. Samtidigt har jag - som återupptagen LCHF:are - en stilla undran kring antal mål om dagen.
Jag är på intet sätt överviktig utan väljer denna diet helt och fullt för den blotta njutningens skull. Däremot känner jag mig tämligen osäker gällande energiintaget och vilken effekt det kan tänkas ha om man äter "fel"; det vill säga för mycket och för ofta.
Som det ser ut idag äter jag tre stora mål om dagen, vilka inkluderar frukost, lunch och kvällsmål. På samma gång så klämmer jag gärna in ett eller ett par mellanmål, och fetthalten i kosten över huvud taget oroar mig just av den anledning att min kropp egentligen inte har något större behov av dessa extra matintag, utan det är mest en akt för att behaga smaklökarna.
På allehanda forum går det att läsa sig till användarnas konsekventa tre mål om dagen-program, och det jublas alldeles väldigt över det balanserade blodsockret.

Innan detta tar formen av en mindre novell kastar jag helt sonika fram frågan: Kan det vara ohälsosamt/riskfullt ur ren viktsynpunkt att belöna sig med extra, fettrika måltider (mellanmål), när kroppen i själva verket klarar sig alldeles utmärkt utan?

MimLan
1

Det svarar du bäst på själv, har du gått upp i fettvikt?

chrand
0

Funkar du som jag gör så kommer du att gå upp i vikt.

LindaEricson
0

Jag har inte ägnat mig åt detta under en längre period än endast ett par dagars tid - denna omgång. Vätska har jag tvivelsutan tappat, men det vet jag med mig sedan tidigare är aktuellt just i startgroparna.
Att vakna upp om en månad, tre kilo tyngre helt från ingenstans, är väl vad jag önskar undvika genom svar på frågan ovan.
;-)

MimLan
0

#3 Fundera inte så mycket i nuläget, det kommer att ge sig när du ställt om dig.

Och det är inte alls konsekvent med tre mål, så jag tror att du läser lite selektivt. Flera äter en gång om dagen, jag äter två gånger om jag får råda. Vill du äta ofta kommer du att behöva minska på portionerna så småningom.

Men sm sagt, det ger sig när du är omställd och klarar av att lyssna på kroppens signaler.

Zepp
0

Spelar antagligen mindre roll hur många gånger du äter per dag, så länge du följer din kropps signaler om energibehov.

På helger och när jag är ledig äter jag oftast två gånger, men på vardagar blir oftast tre gånger då det stämmer bätre med raster och andra tider.. självklart äter jag inte mer kalorier de dagar jag äter fler gånger.

Annars så tycker jag att en av de stora fördelarna med kosten är att man slipper äta flera gånger om dagen.. blir tid över till annat.. framförallt så slipper man lägga så mycket tid på att fundera på mat och ätande.

Antingen äter man flera små måltider eller så äter man få större måltider.

Mig veterligen finns inga rimliga skäl att äta mer kalorier än vad man behöver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.