Delar med mig: glassrecept
Hej alla kolhydratsjägare!
Har precis gjort glass och jag bara MÅSTE dela med mig av detta recept. Ursprungsreceptet kommer ifrån en släkting som alltid brukade göra denna frusna "cheesecake" när släkten samlades. Jag älskade denna kaka lite mer än alla andra (eller så saknade jag bara hyfs), så hon fick alltid göra en extra liten form enbart till mig eftersom att jag annars åt upp hela för alla andra, haha.
Hur som, nu har jag provat att göra om receptet till en LCHF-vänlig glassversion, och den vart så bra! Den smakar precis som jag minns den trots att det var flera år sedan jag åt den sist. 
6 dl creme fraiche
3 ägg
ca 1,5 dl sukrin (smaksak)
1 citron (skal + juice)
3 dl vispgrädde
Separera äggens vita och gula. Vispa upp vitan till ett hårt skum. Vispa grädden i en separat bunke. Vispa ihop äggula, CF, citronskal och citronjuice samt sukrin i en tredje bunke. Rör ner grädden i "äggulebunken" och vänd sedan ner äggvitan i samma bunke.
Sedan är det bara att slänga in den i frysten, fast bäst blir den om man har tillgång till glassmaskin. Har varit inne på matkalkyl och räknat efter: hela satsen blir ~30 gr kolhydrater.
Låter hur smaskigt som helst. Om jag inte tagit grädden till hallonen ikväll hade jag nog testat redan idag