Räkna ut kolhydrater
Jag är helt nybekantad med lchf och undrar därför några saker som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
1. Hur räknar jag kolhydrater? Om 100g av något innehåller x gram kolhydrater måste jag väl väga och kolla hur många gram det blir?
2. Jag är inte så mycket för mejeriprodukter och äter sällan ost, jag vet att kanske inte lchf är något för mig då, men vad händer om jag inte äter tillräckligt med fett? Om jag förtsätter äta som jag gör nu bara att jag drar ner på kolhydraterna?
3. Jag går för tillfället på en diet som gör att jag dricker ersttning två måltider per dag och ska äta en, om jag då väljer att äta min måltid i lchf-anda, kommer kroppen säga ifrån då och jag inte går ner någonting?
1: Det står oftast på varan hur många gram det innehåller. Satsa på 5g per 100g.
2: Äter du för lite fett blir du hungrig, Fett finns i andra former än ost och mejeriprodukter. Läs på något av underforumen för tips.
3: Antar att ersättningen går i en "Very Low Calorie Diet"-anda. Att då äta 2 måltider med en sån och sen den tredje i LCHF-anda kommer förmodligen vara katastrofalt för din kropp.
Jag tror det bästa du kan göra är att läsa på mer om LCHF så du förstår vad det handlar om.

Som regel står det på paketet.
Vikten står oxå, och tar du 100 gram vara så blir det x gram kolhydrater.. nogrannare än så är det inte såvida man inte är diabetiker.
Tar du bort kolhydraterna så måste du få energi från någon källa och jag antar att du inte tänker ersätta det med alkohol och protein.. så då återstår bara fett som energikälla.
Man lägger sällan till fett, man använder feta matvaror sådan som de var förr i tiden, tex fetare köttbitar, steker i smör och slår en slatt grädde i såsen.
Det får du själv pröva, ofta innehåller sådana pulver en massa kolhydrater.
Varför inte äta kalorireducerad LCHF i stället så får du alla näring, speciellt ägg om man tänker äta väldigt lite.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
1. Japp. När man lärt sig vad olika saker väger är det lättare att räkna. Om man nu vill det alltså, jag nöjer mig med att köra på ett ungefär.
2. Om du inte äter tillräckligt med fett blir du inte mätt på samma vis och du hamnar i svältläge, vilket inte är bra för fettförbränningen. Gillar du inte ost kanske du kan äta mer av nåt annat än mjölkprodukter, t.ex. fettrikt kött?
3. Slopa måltidsersättningen, speciellt om innehållsförteckningen visar att förpackningen innehåller över 10 gram kolhydrater per portion. Gör den det har du nog inget att vinna på att den tredje måltiden är enligt LCHF. Ät hellre två skapliga LCHF-måltider per dag.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Okej, tack så mycket. Jag tror jag förstår nu så nu blir det mot affären och handla hem ingredienser. :)

Jag tro du behöver läsa de här?
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
http://www.lchfmagasinet.se/dokument/LCHF.pdf
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.