Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5196 ggr
dufva
0

Vad ligger bakom Atkinsundersökningen?

Kolla in Toxiska Epistlar idag om ni tvivlar på om LCHF är det rätta med anledning av den aktuella proteindebatten

Det pågår ett skyttegravskrig mot oss som förespråkar LCHF och undersökningar som denna syftar till att skapa förvirring bland oss

Bosse Z har kartlagt krafterna som ligger bakom denna konstiga undersökning och dess slutsatser..

MegN
0

Just omnämnandet "medelålders kvinnor" verkade också specialvalt…! Om det är något som är farligt så är det väl farligt för alla? Kvinna eller ej? Medelålders eller pensionär/tonåring?

Uppenbarligen är det inget att fästa sig vid - förutom att man kan lägga namnen på de sk "forskarna" på minnet, ifall de skulle dyka upp med nya "rön" någon gång i framtiden. Så man vet hur mycket salt man ska ta deras påståenden med då!

susanne.s
0

Håller helt med! Verkar liksom så tillrättalagt. Inte bara att man är fel påläst man vänder sig till…oss! Tydligen är det bara kvinnor som mår dåligt av atkins inte män?

zeretki
0

Jag blir så fruktansvärt arg och upprörd över svensk media och hela etablissemanget så jag vet inte vad jag ska göra…  Skrikandes

dufva
0

Det är mycket som är skumt med den.

En gammal undersökning som dammas av och ges en ny innebörd

Hur många av kvinnorna visste 1990 överhuvudtaget vad lågkolhydratkost är?? 

Nya namn som ansvariga för den dyker upp

Den publiceras på ett lite undanskymt ställe

Den kommer ut strax efter undersökningen som visar att Atkins är en mycket bra metod att förlora i vikt..

Den uppmärksammas först (kanske utselutande) här i Sverige där debatten på området är het och inflammerad just nu.

Den är ett tydligt försök att så in tvivel hos en allmänhet som håller på att vakna upp ur de vanföreställningar vi fått oss till livs under lång tid..

navarro
0

Snalla ni, sluta att vara arga! Detta ar precis som maffiafasonerfungerar, nar man inte kan forsvara lognerna forsoker man skjuta i sank motstandarens argument. Igarkvall fick jag varningens ord av min mor pa 92 ar, hon hade hort pa radion om farorna att utesluta kolhydrater och ata mycket fett. Men som sagt var och en maste leva efter sitt eget forstand. Jag som nu ar utan astmamedicin och inte har nagra åderbråck, tanker fortsatta njuta av mina maltider som om inget hant.

carolr
0

Ja, ni…vad säger man

På min arbetsplats ber de nu om att jag ska, läs måste sluta med min diet - jag kan ju faktiskt DÖ FÖR TIDIGT…

Får verkligen försvar mig nu…. Skrikandes

Margareta
0

carolr: det är mer synd om dina arbetskamrater som inte förstår vad källkritik är…

Numer pensionär i Nynäshamn

KatNyb
0

Läste i dagens Metro att professor Wulf Becker säger:

- Långsiktigt är det oklart vad dessa dieter har för hälsoeffekter.

Tror han inte på studien från Uppsala?! Lite motsägelsefullt, minst sagt.

carolr
0

Tack Margareta - du sa det som behövdes sägas…

Denna diet är SÅ provakativ och jag är sååå sugen på printa ut alla artiklar som alla så duktigt hittar,på att detta inte finns ngt som elst belläg på och som svar ger jag alla på jobbet " vem tror ni har finansierat denna rappport " …. 

usch vad trött jag är på detta ….

de stirrar ner i ens tallrik och kan komma med roliga kommentarer så som "jaha, var har du gömt kolhydratern idag…" " är det där verkligen ätbart" osv

Det verkar inte finns ngn ände på det..

Mervi
0

Jag tycker faktistk att det är oförskämt att kommentera andras mat. Jag gillar inte det och kommenterar inte andras val av mat om de inte börjar själv. Jag har oftast lite sallad med för att inte sticka upp så mycket, det ser genast  "nyttigare" ut.

Jag brukar slippa kommentarerna men nu har de ju klart frågat om jag läst om Atkins.

carolr
0

precis som jag. jag lägger smöret i botten på tallriken, köttet på det och sist lite sallad så alla blir"nöjda"  - helt sjukt

Zanna43
0

"Du kommer att dö utan kolhydrater" sa en kollega vänligt till mej idag. Hon lade huvudet på sne´ och bedyrade att hon endast tänkte på mitt hjärta.

Jag svarade lika vänligt - "du kommer att dö av dina 20 cigg om dagen, tro mej jag tänker bara på dina lungor - och ditt hjärta.

Hon blev sur! Det blev inte jag! Vem mår bäst?Cool

magma
0

Det var det första jag fick höra igår kväll när jag kom till jobbet, från både henne jag jobbade med OCH från en person  som ringde in en rapport från en annan hemtjänstgrupp. (!?) (Känner kvinnan lite sådär, och när hon hade hört om Atkinslarmet så hade hon "direkt tänkt på mig och blivit orolig". *grr*)

Jag blir alldeles matt, specieltl när personerna ifråga sedan inte är speciellt intresserade av att sätta sig in mer i frågan eller ens av att diskutera med mig och få mer köt på benen! Nej, det är enklare att läsa feta rubriker och sedan inte tänka vidare själv…

zeretki
0

#12 Zanna - asgarv!!! Ja, eller hur. Varför ska folk lägga sig i?! När jag åt en påse godis om dan var det ingen jävel som sa ett ord, inte ens läkarna!

Zanna43
0

Jag håller med dej Magma! Varför tror folk att de har rättigheten att vifta med fingret? Det gör ju människor inte annars. Om jag går på stan och ser en kvinna i riktigt höga klackar - inte går jag väl fram till henne och säger - "Du kommer att förstöra dina fötter om du fortsätter att gå i de där skorna" Det skulle anses som mycket oförskämt eller hur?

Jag vet inte varför människors val av kost får en del att glömma sin uppfostran.

Margareta
0

Idag fick jag frågan om jag åt sån där Atkins…

Nää, sa jag, jag äter Animalisk högfettskost.

Jaha…. tyst … ridå

zeretki
0

#16 Heja Margareta! *skrattar* Skrattande

Zanna43
0

Vilket bra svar Margareta! När det inte låter som BANTNING så blir folk ointresserade igen - konstigt

[linda-pinda]
0

diskussionen kom upp även på mitt jobb. Jag kontrade med ett agument stulet härifrån: att många av dem som tar bort socker och mjöl ur sin kost, ersätter det med transfetter och sötningsmedel, vilket i sin tur säkert kan bidra till en för tidig död. Jag tillade att man itne ska svälja allt som presenteras i media, eftersom varken de eller forskarna tar med alla faktorer i undersökningarna. Jag riktigt såg hur de tänkte ett varv till på saken och kom fram till att jag nog hade rätt…

I övrigt har flera stycken frågat om jag tror att jag är någon body builder, eftersom jag dricker en proteinshake eller äter en näve macadamianötter på förmiddagsrasten istället för att äta smörgås och flingor (med sylt på!) som alla de andra gör. Jag har då bara svarat att jag blir trött av bröd och annan mjölmat och så var det bra med det. skönt!

Jag är feg och pratar inte dieter på jobbet, men har sluppit lindrigt undan vad gäller näsvisa frågor.

ireke
0

Din kommentar Margareta om att du äter animalisk högfettskost ska jag sno.Gott att ha ett bra svar när arbetskamrater kommenterar maten.Tack

Margareta
0

Den är inte min, det är DaMum som är mamma till den…

Helt underbar tycker jag och fungerar i alla lägen…

Iggy
0

Jag har blivit mer peppad! Och vill aldrig mer köpa färdiglagat. Då ska jag titta på TVprogrammet igen. Nä hemlagad LCHF fortsätter jag med. Att vi kvinnor lagrar fett på lår o rumpa har jag ju alltid vetat. Men först nu fattar jag hur det försvinner. Hoppas det finns fler därute som börjar tänka på det här. Maten var ju annorlunda när jag var liten , är 50 nu, Jag återgår till det o struntar i Livsmedelsfabrikörernas vinsttänkande.

anki1
0

Lite roligt kommer nu: Jag blev uppringd av en dam som är med i samma förening som jag. Hon är en eldsjäl som håller i många olika kurser inom föreningen. Hon är oxå gammal vv och äter "nyttigt" hon och en till hade bildat en sk viktgrupp och hon ville att  jag skulle gå med och lära dom om GI-mat. Hon vet att jag äter så här, och hon har tidigare sagt att det är livsfarligt. Nu bad hon mej att lära, jag träffade henne idag på föreningen, och då berättade jag för henne att skippa potatis ris pasta bröd och mjöl. inga grönsaker som växer under jord. Skippa margarin och använd smör istället ost fet. grädde och creme fraiche(den feta). godnatt och sov gott. Anki1

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Margareta
0

Roligt att det händer saker i stugorna…

Fibblan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Folk är fräcka.  Min sjukgymnast stödjer mej till fullo fastän hon själv är vegererian. Hon anser att man själv känner och vet vad som passar bäst. Hon är oxå fruktansvärt medveten om vad folk ska lägga sig i.

Ibland undrar jag vad folk skulle säga om man svarar på deras kritik ang våran diet med att säga: Å jag tycker du har väldigt dålig klädstil!!

Jag menar….man säger ju inte så till folk, hur kommer det sig då att folk tror dom kan få dömma oss i våra matvanor?

Iggy
0

Fibblan

Ja, vad tänker de med.

En Dam frågade mig ute -Varför har du en rullator?

Mitt i busskön. Jag svarade Det är faktiskt min ensak.

Hon blev jättesnopen och bad om förlåt sen på tre språk

Man kanske inte ska vara så snabb med att förklara sig.

Men gärna om folk vill lära sig något, inte bara stilla deras nyfikenhet.

magma
0

Jag har nu märkt att en del t.o.m blir nästan aggressiva när jag- pga deras ifrågasättande av mitt val att äta LCHF- försöker säga att när det gäller braskande rubriker, studier etc så måste man vara lite källkritisk också. Fick som svar ikväll av min arbetskamrat ungefär att "jamen det är ju inte du heller, du sväljer ju det du tror på som sanning direkt."

Vad vet hon som sa detta om den saken? Vad vet andra om all läsning och all information man försöker ta till sig om kost, hälsa och LCHF kontra sockerätande? Alla studier och all forskning som när man synar dem lite noggrannare inte håller- som denna sågning av Atkins häromdagen. Allt man försöker lära sig om kroppens rent fysiska funktioner och metabolism?

Det är konstigt sa jag, att när rubriker om att Atkins är bättre än andra "bantingsmetoder" skrevs, så kändes reaktionen rent allmänt ganska avvaktande. Men när det skrivs om motsatsen, då får jag höra att jag ska sluta med det för jag kommer dö i förtid, det är farligt etc.

Och så sa jag inte- men tänkte- att det beror på att det första rapporten hotar ditt med fleras sockerätande, medan denna sista tillåter det… Därav mottagandet.

kalleankasmormor
0

På en släktträff för ett par år sedan fick jag höra att kroppen BEHÖVER lite socker…ja,ja, man kan skapa sina egna sanningar!

Ulf-S
0

Jag för en diskussion med en tjej som studerar till dietist på ett annat forum. Hon verkar helt körd. Hennes ståndpunkt är att hjärnan bara kan drivas på kolhydrater, trots att t.ex. eskimåerna har kunnat överleva på så gott som 0 % kolhydrater i tusentals år.

Hon totalvägrar att medge att kolhydrater inte är livsnödvändiga, som fett och protein faktiskt är. "Fine" sa jag och lånade Margaretas slutkläm "då måste jag vara död sen i januari". Hon har inte svarat på det än.

Det är bara skrämmande och obegripligt att någon som pluggar näringslära inte vet eller vill förstå att fett kan användas som energi av hela kroppen.

Pasi
0

Som skinnhead studerar man om "ickeariska raser" och får lära sig att förintelsen aldrig existerat. Och det verkar inte som om de ifrågasätter sin lära…samma med dietister.

Gumman
0

#25: Fibblan, vilken underbar bild! (Gubben & Gumman upp i dagen!)

Angående denna "studie" som har diskuterats de senaste dagarna så anser jag att den hör hemma i "det runda arkivet"!

Fullkomligt onödig och intetsägande.

Ulf-S
0

Just det, Pasi. Här snackar vi hjärntvätt…

wedge_h
0

Kan det inte vara så här: De som testar Atkins är antagligen överviktiga, och överviktiga brukar ju dö i förtid….. enkelt!

Gunnilla
0

Men nog är det konstigt. Den undersökningen tycks alla olyckskorpar ha läst!!

KatNyb
0

Jag säger att jag äter en uppdaterad tallriksmodell. Det brukar inte komma någon följdfråga om vad jag har på tallriken. Skrattande

ulrikaberg
0

Jag tror dessutom att det ligger både mycket prestige och pengar i "vanlig kost" enligt livsmedelsverket och andra kritiker till LCHF.

Som läkaren i Vetenskapsmagasinet sa igår kväll - tänk om dietisterna sagt fel i 20 år - vilken prestigeförlust det handlar om! 

Dessutom alla mattillverkare som trycker ut nyckelshålsmärkt mat med tillsatser för att det inte ska vara fett - det är klart att de vill att vi ska köpa deras produkter istället. Då är det lätt att lägga ner arbete på att gräva fram en massa rapporter som stödjer just det de vill ska komma fram.

Margareta
0

…och tänk på alla människor (även professorer och dietister är vanliga människor) som inte ALLS vill tänka tanken att de inte bör äta den mat de nu äter… som fasar inför blotta tanken på flottigt bacon och vispgrädde… lika fettskrämda som vi en gång varit?

navarro
0

Alla aldre runt om i stugorna har i byn uppmuntras att dricka sojamjolk och skippa allt animaliskt fett. Nu hor det ju till saken att gardarna ar fulla av fina friska grisar, som min slaktare saljer nyslaktade varje tisdag och dessa foraldrar till bonderna ar helt forbjudna att smaka pa.