Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 39509 ggr
squeezetoy
4

Efter en rejäl magsjuka?

Jag har precis som många andra råkat ut för magsjuka. Visst, kräkte upp en hel massa första kvällen. Dagen därpå var jag mkt trött, åt lite grand - lite CF med bär bl a, kunde inte med att äta något varmt. Nästa dag fick jag i mig lite kaffe med grädde till frukost samt en skiva flatbröd med mkt ost och smör på. Kände mig sen faktiskt lite hungrig vid middagstid och lagade lite kyckling med en god sås och blomkål till. Men sen kom nästa pärs, den värsta diarré jag varit med om.

Nu är jag helt utslagen känns det som och vet inte riktigt vad jag ska börja äta. Innan LCHF så brukade det ju bli thé och skorpor, kanske nyponsoppa, proviva-dryck mm för att mjukstarta magen.

Idag har jag ätit lite a-fil och det är typ allt egentligen. Hade planerat en enkel torskgratäng till middag men har inte orkat laga mat. Eftersom min sambo veckopendlar så har jag haft fullt upp med barnen, får ju inte lämna till fsk så länge någon i familjen har symtom på maginfluensa. Barnen har iaf fått mat och mår prima.

Vad finns det för tips, har funderat lite på buljong, saltbalansen är nog lite skev i kroppen nu. Fisken tänkte jag ge ett nytt försök med till lunch imorgon då jag förhoppningsvis får sova inatt så jag har lite mer energi.

sarwen
1

Vi har just haft magsjuka för andra gången på en månad så jag börjar känna mig rätt rutinerad på mild mat…

Vi har börjat med äggröra med blåbärspuré (jag vet, den har 15 kolisar, men tar man bara nån tesked så blir det inte mer än åtminstone jag kan hantera), te… sen efter nåt dygn kokt kött (kyckling och lamm har jag kört med mest för att vi hade det hemma)med lite sås (buljongsås med lite grädde).

Såg förresten att i vårdguidens råd för magsjuka barn har de börjat rekommendera att man inte ger socker och att man försöker få i dem lite fett, förr var det ju just rostat bröd och avslagen cola och annat som gällde…

Mariajoh
1

Har du buljong hemma?

Vätska, salter och lite proteiner. De få kolhydraterna kanske du klarar? Jag tar en mug på kvällskvisten ibland då jag har svårt för thé utan socker…

Krya på dig!

squeezetoy
1

#1, åh, blåbär, det hade jag glömt att det är stoppande. Har inte puré hemma men väl egenplockade bär i frysen. Det är ju en sån klassiker att ge till småbarn som behöver lite stopp på magen. Grön banan också är stoppande - gul och övermogen banan är lösande. It´s all coming back to me now.

#2 Ja, buljong har jag hemma, kyckling, kött, fisk och grönsak - bara att välja och vraka ;) Jag är inte superkänslig för klhydrater så det är ingen fara.

Men då ska jag göra en kvällskopp med buljong och så en klick creme fraiche med blåbär till.

Sen får det bli den där enkla fiskgratängen imorgon, den är väldigt mild.

Är så lyckligt lottad att det är mkt sällan jag blir magsjuk. Förra året när båda barnen fick det samtidigt under våren blev jag nerspydd inte mindre än 8ggr och blev inte smittad. Jag hade magsjuka för två år sedan när minstingen var nästan helt nyfödd. Innan dess var det massor av år sedan. Och barnen har bara varit magsjuka en gång tidigare, då förra året. Men nu går magsjukan rundor på skolan, så det var väl bara en tidsfråga innan det skulle börja på förskolan också eftersom de äter frukost tillsammans med fritidsbarnen. Och så fick minstingen det under helgen - spydde ner mig från topp till tå, inklusive ansiktet, så att jag blev sjuk var väl nästan oundvikligt.

Tettan
0

Har för mej att man ska koka blåbären för att de ska bli stoppande. Annars blir de lösande istället…

squeezetoy
2

#4 Så rätt så, efter en snabb sökning så hittade jag att kokta, alternativt torkade bär är stoppade. Färska bär kan vara laxerande.

misty09
1

Fett är jätteviktigt. Dock inte grädde. Tarmluddet förstörs av diareér så var noga med att blanda smör i det du får i dig. Fett lagar tarmluddet igen. Detta tips har jag fått av en professor på sjukhuset när mina barn var små och jättedåliga.

vikingmormor
3

Den som legat i maginfluensa bör hålla sig borta från bröd, vete, havre, korn, råg, egentligen alla fröer. Om tarmluddet är skadat är det olämpligt at irritera ännu mera med alla dessa olika fröer.

Det säga att glutenintolerans ofta debuterar efter en rejäl magsjuka…

odezza
0

Jag surplar i mig en kopp varm kokosmjölk med cacao (2 tsk till en burk). För mig lindrar det illamåendet, och stoppar diarrén, samtidigt som jag får i mig lite näring och energi…

"still lost in space and time"