Ny här!
Hejhej!
Har varit inne här och tittat flera gånger, men inte blivit medlem förrän idag, så jag tänkte att jag skulle presentera mig lite! Är en tjej på snart 22 år som haft problem med övervikt i många år.
Jag började på viktväktarna när jag gick i högstadiet, men var inte stark nog att lägga om min kost. För ungefär 3 år sedan gick jag ner 20 kilo genom att skära ned på fett och socker (viktväktarmodellen), men pga för mycket festande (alkohol + nattamat), dålig mat i övrigt och Depression har jag nu dragit på mig 30 kilos övervikt, om inte mer.
Blev intresserad av GI-kost (eller rättare sagt alla dieter utan/med lite kolhydrater) när min mamma började läsa om det för ca två år sedan. Hon har följt GI strikt och har gått ner en del i vikt. Jag har själv provat ett par dagar då och då att utesluta kolhydrater helt, men mått jätteilla av att inte få kolhydrater (antar att det är problemet). Gå runt och känna sig spyfärdig en hel dag gör ju inte direkt att man blir sugen på att fortsätta.. :S Har just nu ett sockerberoende som heter duga, det är lika starkt som mitt nikotinberoende, och jag är storrökare. ;)
Nu känner jag mig dock stark nog att lägga om min kost, jag är helt enkelt urtrött på att vara så här stor och inte kunna använda mina gamla kläder som jag hade för 30 kilo sedan. Jag har läst artikeln på förstasidan om LCHF och följt ett par länkar, men känner mig ändå osäker på var jag ska börja, ska forska mer i ämnet inatt hade jag tänkt. Förhoppningsvis blir jag lite klokare och kommer i alla fall veta vad jag ska äta till frukost imorgon. :)
När jag tittade på bilder att infoga så hittade jag denna före- och efterbild på mig, skillnaden är 30 kilo. Hemskt att se, men den håller kanske lusten att gå ner i vikt vid liv!! :)
Välkommen hit! Jag hoppas du hittade vad du behövde inatt för att kunna gå vidare :)

Välkommen!
Har du läst Annika DahlQvists kostråd?
Annars är den enkla sanningen minska kolhydraterna öka fettet.
Och du är du sockerberoende så är det troligen så att du kommer att må dåligt det är lika bra att tala om det…..
Men min största vinst hittils med det här är att jag inte har något okontrollerat sug längre .
DET ÄR SKÖNT!!!!

Välkommen!
Läs på så mycket du kan…och fort! Så att du kommer igång så snart som möjligt och kan dra fördel av hälsovinsterna.
Första 2 veckorna kan vara jobbiga så ha inte för mycket inbokat då.
Välkommen hit och lycka till! Du kommer in i detta så småningom.

Välkommen hit!
Jag började med samma förutsättningar som du, men jag tvekade inte. För mig tog det 4 dagar att komma över den högsta tröskeln. Det finns så många underbara människor här som stöttar så jag hoppas att du tar steget och försöker.
Jag har tyvärr ingen "före"bild kanske kan jag fråga runt hos kompisar om det är någon som lyckats fånga mig på bild. Här hemma finns inga för jag hade gärna velat göra som du med en före och efter bild.
Det kommer en dag när du blir spyfärdig av att tänka på att äta något sött! Det är vi många här som kan skriva under på!
/Helena
Peta in mycket fett i maten så ska du se att socker begäret försvinner. Här är vi fler i samma sits. Välkommen
Välkommen säger jag också…
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen hit!
Några råd på vägen:
Läs på och ställ in dig mentalt på kostomläggningen.
Sätt inte igång en vecka innan du ska typ på en Ålandskryssning eller dylikt…
Se till att ha handlat hem det du tänkt dig äta och att ha rensat ut det du INTE ska äta!
Vräk inte på med fett allra första tiden, det ÄR lätt att bli äcklad och illamående i början… Ät då hellre t.ex ost, skinka, yoghurt/grädde etc tills värsta omställningen är avklarad. För mig tog det en månad innan jag klarade av smörlukten när jag stekte…
Lycka till!
Ja, sockerberoendet gör att du mår för jävligt om du inte får socker eller stärkelse…men det blir bättre efter ett tag!
Jag lider själv av det och ska nu köra helt utan socker. Vi får se…

Välkommen och hoppas att du ska trivas!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Suger åt mig av all er kunskap och alla era tips! :) Ska börja rensa i skafferiet imorgon tänkte jag. Har inte ätit några kolhydrater idag och mår än så länge prima. Hoppas bara att det håller i sig så länge som möjligt! :)
Jag tror att det är den tredje dagen som brukar vara jobbigast. Men om man förbereder sig och ser till att har ost hemma, det är jättebra att till när suget spökar.
Lycka till!
Det kan kanske vara bra för dig att inte köra för hårt i början om du hade såna problem när du försökte förra gången. Men hur som helst är du välkommen i gänget

Jag tror det var alla grönsaker jag stoppade i mig de gångerna som gjorde att jag mådde illa.. lade in allt jag ätit idag i calcounter och fick fram att det var 30% protein, 65% fett och 5% kolhydrater.
Jag kör hårt från början och så får jag se hur det går, jag är så bra på att lura mig själv, så börjar jag halvdant vet jag med mig att jag efter en vecka kommer lura mig själv att "en sockerkaka innehåller ju inga kolhydrater" och sätta i mig den.. :P

Välkommen bejtedejte! Om du väljer att göra en radikal omställning, så kan det hända att du får huvudvärk under några dagar, man kan också bli seg i skallen, och trött… men den första omställningen brukar vara över på 3 veckor. Sedan brukar man känna att man mår bättre. Ät gärna så fort du blir sugen, men ät något fett, inte något sött, det förlänger bara omställningen. Lycka till!
"still lost in space and time"
Välkommen hit! Det gäller alla nya!
Försök öka på fettet lite till. Så länge du äter ordentligt med fett brukar det inte uppstå några sug så sockerkakan kan få ligga där och mögla…
Ibland kan man få avsmak för fett under de första veckorna, en del mår tom illa eller får sura uppstötningar. Dricka mera vatten hjälpte mig i de fallen.
Det är trots allt en ganska stor omställning för de flesta i vårt fettskrämda samhälle att äta så här, både kroppen och hjärnan behöver lite tid att ställa om sig.
Ojdå, nu längtar du väl till bild nr 3, då du inte bara är lika smal som på bild 1 utan om möjligt ännu fräschare och gladare.
Ett tips, som jag vet att Annika Dhlqvist tyckte var intressant, är att under övergången till LCHF-kost inte skippa frukt helt för att göra övergången mindre plågsam. Om du slopar allt skräp du ätit innan men behåller kolhydrater i form av någon frukt tills du känner dig redo att skippa även den, så kommer abstinensen från vanligätande inte att bli lika grymt svår.
Gittans råd är väldigt klokt, så skulle jag göra idag, men välja frukt som inte är så väldigt söt (kanske inte banan).
Det är en oerhört stor omställning och jag tror att vi som gjort den många gånger glömt bort hur det var första gången.
Därför är det lätt att de som är nya hoppar på vårt tåg och gör en superomställning direkt och mår därför skit snabbt och tycker det här är värdelöst.
Vi som pratar om fettprocenter kring 80% och kolhydrater kring 10-15g per dag har ätit så här LÄNGE (jag i 2 år) och våra kroppar är vana - glöm inte bort det, ni som är nya i kosten.
Ny i gänget - men gammal på kosten - finns det också många här och NI vet ju vad som gäller redan!!!

Nu var det längesedan jag var här inne, har haft fullt upp med annat i livet. Jag började med att utesluta kolhydrater och ökade pyttelite på fettet men mådde skit. Provade att hålla ut i en vecka, men gick runt och var spyfärdig hela tiden, precis som jag varit innan när jag provat att skippa kolhydraterna. Varför blir det så?
Efter "helvetesveckan" utan att något blev bättre så gick jag tillbaka till att äta kolhydrater, har haft så mycket (bl a slutat äta antidepressiv medicin efter 3 år av höga doser), så jag har inte känt mig redo att prova lchf och må illa, men nu när kraften kommit tillbaka och jag är pigg och glad vill jag prova igen.
Tipset med frukten låter jättebra, ska helt klart prova det så fort jag sätter igång med nya kosten. :D
Välkommen tillbaka…

Håller med angående frukten!
Själv hoppade jag på lchf-tåget efter att redan ha uteslutit spannmål och rotfrukter sedan någon månad, jag åt alltså massor av frukt och grönsaker plus protein och ganska mycket fett.
Övergången för mig blev supersmidig, jag skippade helt enkelt frukten och ökade på fettet. Jag märkte knappt övergången!