Att bli nöjd med sin kropp
Jag är 20. Har större delen av tonåren varit normalviktig med lite extra fett här och där som jag varit missnöjd med. Gick på en kaloribegränsad matplan utan kolhydrater och tappade 12 kg, vilket var tokförmycket. Blev utan mens i två år. Gick först sakta upp i vikt men släppte sedan matplanen och hetsåt mig upp alla kilona och ännu mer. (Fick tillbaka mensen, så något positivt förde det med sig…)
Tillbaka på LCHF nu och är ligger en bit över "utgångsvikten". Känner ibland suget att liksom banta ner mig igen. Ser mig i spegeln och vill ha "bort" bara liiite mer mage, liite mer rumpa och lår.
Frågan är om jag ska satsa på det eller snarare att vara nöjd som jag är, njuta av att ätandet och kroppen funkar bra. Retorisk fråga, jag vet, men jag undrar om ni har några tips? Någon som har blivit kompis med sin vikt trots att den kanske inte riktigt är den tänkta vikten?
Jag tycker du ska satsa på att må bra oavsett vikt och att du ska använda professionell hjälp för att ta dig dit. Att gå till en psykolog eller terapeut är väldigt skönt och något jag verkligen rekommenderar.
önskar nästan att denna tråd skulle ha rubriken Varning för kaloribegränsad LCHF, man ser många som tänker äta så och jag har hela tiden tänkt att det ju kan gå över styr totalt! Hoppas att det ska gå bra för dig denna gång!!