Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7342 ggr
Rachix
0

Måltidsersättning?

Jag har ofta problem med att komma ihåg att äta, och när jag väl kommer på det är jag vrålhungrig.

Kom på att för mig vore det perfekt att ha någon form av proteinpulver hemma som man enkelt kan blanda med mjölk t.ex. Då kan jag göra mig ett litet mellanmål och ta det medan jag lagar mat.

Problemet är att det är verkligen en hel djungel av olika pulver i affärer och på nätet, så jag undrar om det är någon som har något tips?

Det ska ju då vara kolhydratfattigt förstås. Inget bantningspulver - det är inte det jag är ute efter. Inte sånt där för elitidrottare (jag är en måttlig motionär) som man går upp av eller som man ska ta efter träning…

Helst ska det innehålla vitaminer och mineraler, bra fetter, inget socker och helst inget sötningsmedel - finns det något sådant?

Tack på förhand! Skrattande

KarinJ46
0

Koka ett ägg Flört

Aniara4
0

Instämmer med #1, kokta ägg håller ett par dagar i kylskåpet, så du kan ha ett litet lager!

[ErikSvensson]
0

Whey-100 naturell (gymgrossisten), dock bör du tillsätta någon fettkälla och det är nog värre när man dricker sin föda.

Rachix
0

Tack Erik - det där verkar vara precis det jag söker! Skrattande

#1&#2 Ni menar att jag ska koka ägget, mixa det med mjölk och sen dricka? Jo då blir det ju en proteindrink för all del… men tar inte det lite lång tid? Flört

Aniara4
0

Nej, vi menar att du ska äta ägget som det är. Ja, du kan ju skala det först förstås så krasar det mindre mellan tänderna.

Varför vill du prompt dricka mat?

Aniara4
0

Plan 2 är att planera bättre och bestämma att du ska sätta igång med maten en viss tid, INNAN du blir för hungrig!

Asast
0

Instämmer med #6 och äggförespråkarna. Dessutom är det så att det man dricker inte mättar lika mycket som det man äter.

[ErikSvensson]
0

Det stämmer dock inte för alla. Jag blev själv sjukt mätt på fiberberikade måltidsersättningar "back in the days".

KarinJ46
0

#8 "Back in the days"? Du menar att du inte använder fiberberikade måltidsersättningar längre? Flört

hyperflicka
0

# 6

Måste inflika att det är inte alltid så lätt att planera även om man vill. I mitt fall tex så blir det lätt rörigt och oplanerat eftersom jag har ADHD Flört

Rachix
0

Ja nu var det ju så att jag frågade efter måltidsersättning i pulverform, och försökte väl skämta lite om att ni då föreslog att jag skulle ta ett ägg istället. Det är lite "det går lika bra med selleri" över det Flört

Jag tycker egentligen inte att man ska behöva förklara sig varför man ställer en viss fråga, eller bli anklagad för att man inte kan planera. Ingen här vet ju något om mig eller hur jag lever.

Men hur som helst - en av anledningarna till att jag gärna dricker min mat är att jag har svårt för fast föda, speciellt på morgonen. Får kväljningskänslor och mår illa. Därför skippar jag ofta frukosten helt om jag inte kan ta filmjölk med lite frön. Ibland får jag dessutom ont i magen av fast föda och därför är det lättare att dricka något istället.

Planera? Javisst, det kan jag. Om jag är hemma. Det går inte lika bra alltid när jag är ute på jobb. Jag jobbar som frilans och ofta kan 8 timmar lätt bli till 14 när det inträffar något oförutsett - lägg till restiden hem ovanpå det. Dessutom är det stressigt och jag har ingen lunchrast som vanliga dödliga, utan då ränner klockan lätt iväg utan att man märker det. Då är det som sagt bra att ha något som man lätt kan fixa när man kommer hem (eller på plats), medan man lagar maten. Dessutom behöver jag bara tillgång till vatten för måltidsersättningen, inte ett kylskåp, vilket jag sällan har.

Ovanpå det får jag ibland blodsockerfall och då är det också bra att ha något man lätt kan ta till som ändå är sockerfritt och kolhydratfattigt. Att bära omkring på ägg känns inte som ett alternativ för mig. Vem vill äta ett ägg som legat i en väska i 14 timmar? Och att bära med sig en stor kylväska är lite otympligt i mitt arbete.

OBS! Jag tar inte illa upp av era svar, men tycker att det var lite märklig respons.

KarinJ46
0

Jag försöker att ha lite "snabbmat" hemma. Tonfisk på burk, Makrill på burk, kokt ägg,  Salami, brieost, oliver, halloumi, mozarella. Bara det finns ordentligt med fett i så behöver man inte så mycket för att stilla den värsta akuta hungern/suget.

goffa
0

www.proteinfabriken.se eller dyl. De flesta verkar dock innehålla ngn slags sötning, dock i liiiiten mängd. Kanske kan finnas typ rent osmaksatt men då behöver du nog ngn slags smaksättare med dig, annars blir det äckligt. Lycka till i "djungeln"!

yvonnel
0

Jag kan inte påstå att jag älskar det precis, men annars kan jag gärna av näringsvärdesskäl rekommendera äggmjölk som du kan ha med i thermos. Kan ju smaksättas med kaffe eller tex. vanilj. Har du en bra thermosflaska så håller den värmen och det kan också magen må bra av. Faktiskt så tror jag att det smakar bättre än proteindryckerna och det kan också uppfattas av kroppen som en trygghet att få en rejäl "måltid". Extra bra om du tillsätter en stor klick smör eller kokkosolja.

[ErikSvensson]
0

Nej.. Skrattande

Det jag åt då hette Diet-pro och det mättade sjukt bra med tanke på hur lite kalorier det innehöll (mest skräp dock + en del kolhydrater..) Det drack jag senast…. 2009 kanske? Däremot kör jag fortfarande proteinshakes efter gymmet då det är billigt och enkelt. Men att ersätta mat med shakes… nja, bara om man har ett syfte med det annars är lagad mat alltid bäst.

Aniara4
0

#11 Aha, nu är det ju mycket lättare att svara, med den information du just gav. Det handlar inte om att behöva förklara sig, det handlar om att vi här inte känner till just din situation och därför svarar utifrån hur det funkar för de flesta människor. För de flesta är det t.ex. sämre att dricka än att äta mat. Men om du ibland har svårt att få ner fast föda finns det ju särskilda skäl att göra det. De flesta är inte heller ute och jobbar 14 timmar utan tillgång till kök.

Jag tror anledningen till att flera har försökt hitta andra alternativ än proteindryckerna är att de flesta innehåller sötningsmedel, samtidigt som mjölkprotein (framför allt vassle, men även i viss mån kasein) har en tendens att höja blodsockret och insulinet oproportionerligt mycket. Det är alltså inte någon optimal lösning, men för all del en man kan ta till i absoluta nödfall. Kan inte föreslå nån särskilt då, det är lite pest eller kolera. Läs innehållsförteckningarna och fundera över vad du tycker är ok!

Äggmjölk är ett bra förslag, har du testat det? Varm eller kall i termos - särskilt med chokladsmak tycker jag den är god kall!

Ett kokt ägg håller sig f.ö. lätt en hel dag i rumstemperatur, men tycker man inte det känns gott är det förstås ingen bra lösning.

Själv har jag gärna en ölkorv i handväskan, min favorit är Ridderheims Joddlarkorv, men det är en smaksak. Inte heller helt perfekt med tanke på konserveringsmedel och sånt, men det får duga i nödfall.

Baby bel-ostar har också många i handväskan.

KarinJ46
0

Jag förstod inte att det var frukostvariation det var frågan om. I såna fall rekommenderar jag Te med kokosfett i. Dricker jag en kopp te med en matsked kokosolja i så står jag mig lätt fram till lunch. Kokosolja håller bra i rumstemperatur, om du har tillgång till vattenkokare och tepåsar.