kokostoppar??
Har nu gjort två försök att göra lchf-kokostoppar. Den ena helt efter recept, den andra med lite modifikaton.
Problem: det faller ju isär! Så andra gången tog jag i extra äggula: torra som sjutton!
Vad göra?
receptet: 50 gr smält smör, 200 gr kokos, 2 ägg.
Jaadu, vi gjorde kokostoppar till jul, enligt ett vanligt recept, med 1/2 dl socker. Räknade ut att det blev ca 2 g kolhydrater per kaka, och det kunde vi kosta på oss, i och med att vi inte satte i oss mer än max 2 kakor per dag. Man behöver ju inte alltid planera för frossande, litet återhållsamhet kan också funka… 
har gjort så ungefär men med sukrin istället för socker, de höll ihop, kanske inte lika bra som vanliga men tillräckligt bra. Har förresten receptet nånstans bland recepten här inne.
Jag hade surkin i, men inte så mycket - bara så det blev lite sötare. Vill bli kvitt mitt sötsug, har syndat med godis för vanliga dödliga de senaste helgerna och nu får det inte fortsätta. Kokostoppana skulle bli min "räddning" men när jag inte ens kan få dem bra så är det ju inge kul..
ska kika om jag hittar det bland dina recept :)
skulle nog snarare ta äggvita än gula om de håller ihop dåligt.

Jag gjorde kokostoppar i söndags. Tog ett vanligt recept men böt ut sockret mot hermesetas. Dom blev jättebra. Tog det i rutiga kokboken. Men finns väl fler att välja på.
Tror jag tog 2 ägg, 1/2 dl hemesetas, 25 g smör och 100g kokos .
Skulle vara 2 msk vetemjöl också men jag tog ca 1 krm psyllium istället. Det höll ihop jättebra!
Jag brukar forma kokostopparna innan jag stoppar in dom i ugnen, annars faller dom isär! 1 dl socker 50 g smör och 200 g kokos. Lycka till!
"Sockerdrottningen" Leila påpekar att det är viktigt att degen får svälla ordentligt för att man ska kunna göra riktigt toppiga kakor. Vilket borde betyda att de håller formen bättre.

Ha i mer smör eller fler ägg är mitt tips. Jag har också märkt att smeten är väldigt torr, men jag undrar mest hur den kan bli 'blötare' om man ha socker i. Själv tror jag mest på att kokosen är mycket torrare numera än vad den var förut.
Så på med mer smör och låt den stå och 'dra' en stund. Sen är det bara att pilla med händerna eller greja med en sked 
Det är ju just det som är så knasigt. Andra gången hade jag i mer ägg och smör. Samt att jag lät den stå och dra och formade dem innan de åkte in i ugnen..
Ang. ditt problem med hur de kan bli "blötare" så läste jag att man kunde ha i en skvätt vispgrädde :)

Jo, klart man kan ha grädde i =) Min fundering var bara hur sjutton smeten kan bli så mycket blötare när man använder receptet med socker i. Socker är ju inte direkt flytande ;o)
men det blir ju ett utmärkt lim när det hettas upp så det är ju inte så underligt att de håller ihop bättre med socker i.

Gjorde en sats ikväll och dom blev väldigt goda och saftiga.
Men är det bara för mig sukrinet rinner ut? Kanske gjorde för stora bollar…
Detta är supergott, speciellt om man använder hälften kokosflingor och hälften nötter: