Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 6163 ggr
[stuxen]
1

Innälvs mat? Hur få till det?

Hej jag skulle vilja äta mera innälvs mat men hur lyggas man få i sig det.

Har testat att steka lever och äte men det var inte så gott.
Nu kokar jag gris hjärta i kryddor och skall testa om ca 2 timmar.

Tipps på hur jag kan få i mig dessa nyttigheter, som dessutom är väldigt billigt och har väldigt bra näringsvärde.

Behöver endast tillsätta fett.

cacao
0

Kycklinglever har inte lika skarp smak som ungnöt/grislever. Jag tror inte heller på grishjärta, kraftig inälvssmak kan jag tänka mig :)

Jag lagar kycklinglever så här:

Bryn levern i rikligt med smör, krydda med det du gillar, ex svartpepppar en gnutta salt, pakrikapulver, lökpulver el liknande. Gillar man curry så smakar det toppen till kycklinglever. Hackad paprika i är också gott om man gillar det.

När levern är lätt genomstekt, kan gärna vara lite rosa i mitten (dela en bit och se efter om du är osäker) så slår jag på grädde eller tillsätter creme fraich. Beroende på hur mycket du lagar och till hur många så varierar mängden grädde eller cf mellan ca 1-3 dl.

Beroende på hur strikt LCHF du äter så kan man gärna bryna med lite hackad gul lök.

Hoppas det smakar :)

Medarbetare på sajten irishcob

[hermes]
0

Jag brukar göra som #1, men jag steker även bacon och svamp med levern och löken, innan jag tillsätter grädde som jag sakta låter koka in. Blir hur gott och nyttigt som helst. Glad

raphanus
0

Två misstag många gör med lever är att inte laka ur den och att steka den för länge. Om du köper en bit lammlever t.ex., så låt den ligga i mjölk ett dygn innan du tillagar den. Skär den i tunna skivor eller i små kuber och stek lätt, lätt, annars blir den torr och tråkig. Se också till att få bort alla hinnor och senor innan du steker levern, för de är inte så goda.

Jag brukar steka min lever i bara fett med gul lök, sumak och chili.

Effie
0

och jag gör som #2, och kryddar med salvia…och en liten skvätt vinäger i grädden.

(känns som om vi bygger på receptet en bit i taget; undrar vad nästa person lägger till…?Glad)

Fast jag brukar tillaga ungnötslever; jag gillar det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Per_W
0

Grishjärtan brukar jag strimla i typ pommes fritt-storlek och snabbt hårdsteka i smör med salt och lite starka kryddor, typ cayenne peppar eller chili. Perfekt till fredagsmyset tillsammans med stavar av stjälselleri, gurka och råa morötter och någon bra dipp.

Annars är främsta rådet att få tag på en stor, gammal kokbok (typ 1950-tal eller äldre, Stora Kokboken är ett exempel). Där redogörs i detalj för all inälvsmat och andra djurdelar som vi tyvärr inte äter.

Sen har jag och min fru som ett framtida projekt att skriva ihop en modern kokbok om inälvsmat men det får vi se när det blir klart.

/Per Wikholm

gun92884
0

… jag steker lever pa detta satt: forst lok, se'n hog varme och in med levern, nagon minut var sida; pa med lock, stang av varmen. Vanta nagra minuter. Perfekt resultat. Gor ocksa en snabbrora pa vitlok och hackad persilja med en skvatt balsamic vinager.

Jean-Pierre at aldrig lever innan han traffade mig … aldsta systern stekte levern som om hon behovde doda den och det gjorde att han aldrig hade smakat en god leverratt :0)

Har far jag tag pa olika inalvssorter fran lamm och get eftersom vi har en affar for produkter fran runtom the Mediterranean … och det ar ocksa manga Somalies som handlar dar.

For gris och fjaderfa aker jag till the HongKong market dar man hittar allt mellan himmel och jord for asiatiska ratter … grisoron, hjarta, mage etc.., Detta ar ocksa vad mina hundar ater och frodas med …