Per Morbergs bacon!!
Såg i går på "vad blir det för mat". Per tar där fram en jätte sida med bacon. Det såg så himla gott ut. Skulle kunna tänka mig att betala mer pengar för ett sånt bacon än det man köper i affären. Jag e så trött på det baconet, det går sönder o ibland luktar det äckligt när man steker det. Är det nån här som har turen att kunna köpa sånt där gott bacon????

Japp! Bröderna Ninsson i Nynäshamn där jag bor. Underbart bacon. Du bestämmer själv hur tjocka skivor du vill ha och om du vill ha med svål eller utan. Jag tar med, för det är såååååå gott! Har man börjat att äta detta backon, så klarar man inte det andra, som både luktar och smakar s**t!
Ok. Det kostar mer, men det är det värt. Många gånger om!
TS: beror på vart du bor.
I Hötorgshallen i Stockholm finns allt möjligt, bacon kan man köpa på 3-4 ställen där. Mycket godare än i vanlig butik. Men jag är rätt säker på att de har nitrit i. Men det ska tydligen inte vara farligt i små mängder (?).
F.ö. har de också mandelmjöl, kikärtsmjöl, kokosfett, kakaoflingor, kokosflingor, alla kryddor mm mm där!
#1 Ohh är det dom som säljer kött från Hammersta gård?
Vart i Nynäs ligger det? Mina föräldrar har landställe på Torö så det händer att vi åker till Nynäs och "bunkrar upp".

Åh era lyllosar!!! jag bor på västkusten i ett litet samhälle o här finns inget sådant bacon. Vad jag vet. Där imot har vi köpt ekologiskt nötkött i låda från en gård i närheten. O det e helt underbart kött, mört o smakar jääääätte gott! Så nöt kött i affären vill jag helst inte köpa. Man blir lite bortskämd :) O det e värt att betala lite extra för :)

#3 Det är bröderna som tidigare hade Hammersta gårdsbutik. Goggla så kan du läsa om dom. Butiken ligger på Fredsgatan mitt i stan.
Bästa fläsket jag ätit, åt jag i Finland. Det var så mycket fetare och godare än det magra fläsket här.
Nu har jag varit inne och lusläst på både Hammersta Gårdsbutik och Bröderna Nilssons Köttaffär och det ser mycket intressant ut. Men jag kan inte nånstans hitta att köttet dom säljer kommer från Hammersta gård? Har mailat dom och ställt frågan för att jag är nyfiken. 

Ja det e synd att man inte bor i Stockholm. Verkade va en mysig affär!

Knallade hem med en rejäl laddning skivad äkta engelsk bacon i förrgår, inget strimmigt lövtunt kanadensiskt bacon här inte
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

En kollegas man saltar, röker och torkar fläsk till bacon, mums! Man bara beställer av henne så levererar hon till jobb. Det är världens skillnad.
Jag ber dessutom att få det saltade fläsket innan det blir till bacon. Det blir ett jättegott stekfläsk till löksås och potatis. Danskarna tycker att jag är märklig, här finns inte rimmat fläsk.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

# Hammersta gårdsbutik finns inte längre. Det är en gammal hemsida.
Köttet kommer från Hälsingestintan, vad jag förstår….

Menar ni på fullaste allvar att det inte finns vanliga hederliga köttaffärer längre i Sverige?
Bacon är bacon och sidfläsk är gott. Skära rejäla skivor och salta och steka försiktigt så inte för mycket fett smälter bort, det är mumma det. Om det har blivit så eländigt så får jag nog överväga att stanna här i Litauen för "gott".
.
Käka nu - medan det finns svenskt att få tag på.
Forts. utslagningen i den här takten - är det snart historia med svenska uppfödare.
---
"Det finns omkring 1 200 grisbönder kvar i Sverige och de blir snabbt färre. På bara en månad har 100 försvunnit."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4343039
--
/L

Det baconet jag köper hos Bröderna Nilsson är så gott, så jag käkar en skiva medans han skivar biten….