Tömma kroppens glykogellager efter "återfall"?!
Hur lång tid tar det (i dagar?) att tömma glykogenet som man förmodl lagrat efter en dags goffa av mackor, frukt o tom glass?
Jag fick ett återfall i onsdags kväll och åt för mkt, känner ju inte normala hunger/sug/mättnadskänslor. Var eg inte så sugen men den gamla reflexen hand-mun malde på… Konstaterade tom att glassen jag åt inte ens smakade gott i munnen, men det åts ändå. Trist men sånt händer (betyyyyydligt mindre frekvent sedan LCHF-start dock).
Har nu kört en ren ägg/smör dag och trappar sakta upp till "normal" LCHF-kost. När kan jag tänka att jag är i ketos igen tro?
Spelar det nån roll om du är i ketos? Fett bränns och lagras dygnet om även om du inte är i full ketos, dock måste kroppen först ta hand om kolhydraterna du äter. Glykogenerna släpper över tiden men det är inget måste för att du ska uppleva lchf-fördelarna. 
Ju mindre du äter desto fortare tappar du dina glykogener dock, men det är inte att rekommendera, låt det ta sin tid. Brukar max ta en vecka innan dessa är tömda vid en väl balanserad kost med färre kolhydrater.

Det är bara i början av LCHFandet som man tömmer glykogendepåerna eller vid långvarig fysisk ansträngning.
När man väl är omställd till att kroppen tar mer fett som energi så strävar kroppen att fylla på glykogenet igen.
De blir alldrig lika fulla som när man åt en massa kolhydrater men heller alldrig tomma.
Det är en anpassning som gör att man kan fungera under förhållanden där man inte äter lika mycket kolhydrater.. det viktiga är snarare att anpassningen till fettdrift finns kvar och den försvinner inte lika snabbt.
Mest leder ett tillfälligt avsteg till att kroppen inte behöver producera lika mycket glukos själv då det redan finns tillräckligt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.