Mäta Oxidativ stress, var?
Hej!
Är det någon som vet vart man kan mäta oxidativ stress i kroppen? Jag vill gärna ha kvitto på att min hälsa är prima (eller veta med en gång om den inte skulle vara de!) Senaste gången hos läkaren va min sänka 3! Som vegetarian (och såklart kolhydratätare av stora mått) hade jag en konstant sänka på över 20 utan att vara "sjuk" (allergier och elände konstant)
mätningen får gärna finnas nära göteborg då jag bor där :)
Jag är inte så bra på detta men är också intresserad av att få mått på inflammation. Vet inte om det är exakt det samma som "oxidativ stress" men sänkan mäter ju inflammation. Ibland mäter man inte under 10 och under 10 anses normalt. Din läkare gör tydligen den mer noggranna varianten. Jag har hört att Robb Wolf anser att den ska ligga på 1. Tre låter rätt bra, fast jag vet som sagt inte så mycket om det.

Rekommenderar att du skriver till Arfors eller SSS (kanske Skandlab) - han/de har koll på hur och var man mäter oxidativ stress.
Kunde också vara intressant att mäta inflammationsmarkörer - alltså utöver CRP (sk sänka) - det finns ett gäng att välja bland.
Men man måste nog mäta flera gånger eftersom värdena för inflammationsmarkörer kan höjas tillfälligt om man har en skada eller tillfällig invasion av mikrober, även om man inte märker av det.
Jag förstår inte detta med sänkans värde, jag hade 20 i sänka för en dryg vecka sedan och det sade läkaren att det var ok. Stämmer ju inte med de uppgifter ni har.
Kvinnor har oftare hög sänka, därför skiter de i det om det inte är alermerande värden. Om du frågar kommer du att få en axelryckning och "pja, du kanske hade en förkylning på gång" till svar. Om du sen inte har varit förkyld på åratal är oväsentligt.
yvonnel: 20 i sänka tycker jag personligen är högt, men allt under 20 är normalt. Tror man tillåter ganska höga världen så länge man inte är sjuk eller har problem med nått, som sagt hade jag helt galna CRP-värden som vegetarian och kolhydratätare och jag kände ju mig frisk även med sänka på 80 å sånt.
Jag mailade scandlab… dom tar 1300kr för ett oxidativ-stress-prov, urinsubstrat… hmm…. jag vill ta blodprov hos en läkare :E
#5 #6
Tack för svar, tråkigt att vi inte har tillgång till bättre sjukvård när vi ändå betalar så himla mkt. av skattemedel för att ha just det.
-----------------
Scandlab kanske är bra att ta till när man känner sig totalt ställd mot väggen och inte får hjälp att hitta vägen ut. Men det är dyrbara tester att köpa och man måste ju ha hjälp att både tyda resultatet och förskriva ev. medicin för att det inte ska vara bortslösade pengar.