Proteiner, proteiner och åter proteiner
Hej!
Hur gör ni för att få i er så lite proteiner?
3-5 kolhydrater och ca. 1500 Kcal är inga problem
däremot är det svårt att komma under 90-100 proteiner.
Tacksam för tips
Jo det är det faktiskt, svårt alltså,har börjat att göra en lista på 100 grams saker så jag vet hur stora portioner jag kan äta. Igår åt jag två biffburgare och bara det va 42 g prot, skulle bara ätit en *s*Har man satt sin önskevikt till 60 kilo så blir det svårt tror jag.Jag skall kolla nu gamla inlägg i calcounter för att se hur jag liger till.Undrar om fisk är lägre prot per 100 gram ?
Jag brukar ligga på ca 90 gram protein/dag. En generell "regel" är att ju fetare kött, desto lägre proteinhalt. Så vill du äta "större portioner" kött så äter du fetare kött, vill du äta magert kött som kycklingfilé etc så behöver du hålla nere mängden för att hålla nere proteinintaget- om du tycker att det är viktigt för dig dvs med just proteinintaget.
Men jag tycker det är svårt att få i mig tillräckligt med proteiner!
Min "önskevikt" ligger någonstans runt 80-90 kg, men medicinskt godtagbart är 100 kg. Så jag brukar räkna med 100 gram proteiner per dag. Detta innebär lite höftat 400-500 gram kött/fisk/fågel/ägg, vilket jag tycker är svårt att klara.
Fast jag är ju stor förstås…
Kram!
Men hur funkar det? Jag väger ju bara 75 kilo nu och ska gå ner mer. Nog sjutton äter jag mer protein än så? Speciellt vissa dar då jag kan äta TVÅ stora köttbitar på en måltid. :)
Nej, jag fattar inte det. Jag håller mig till att räkna kolhydrater, dem har jag koll på! 
DaMum
Kan du inte tala om vad du äter en hel dag så jag kan få lite tips på att hålla ner proteinintaget

För min del blir det så mycket proteiner som det råkar bli…räds inte proteiner för fem öre…tar så mycket smör el dyl till maten som jag anser smakar godast.
Ofta blir det rejält fett kött men eftersom jag äter ganska mycket hamnar jag oftast uppåt 200g.
OK
Då kanske jag inte behöver hänga upp mig på det då.
Har gått upp ett kilo första veckan och sedan stått helt still i drygt en vecka, så jag börjar undra vad som är fel. Har tagit bort alla mejeriprodukter (inkl. god ostar), men inget händer ändå
Halloj…100g kött innehåller bara 20g rena proteiner.
Vi skall inte äta för LITE proteiner, men inte galet för mycket.
Den som har MYCKET övervikt skall INTE äta proteiner för målvikt utan för ett delmål, kanske minus 10-20 kg eller så.
Det är bara de som är nära målet och som har svårt att fortsätta neråt som behöver hålla koll UPPÅT. Vi som har mycket kvar brukar kunna hitta ett delmål där det fungerar.
Numer pensionär i Nynäshamn
magma-vad för slags kött äter du?
margareta-är 20 kg mycket övervikt?
20kg är väl "lagom mycket övervikt", om det gäller proteinerna skulle jag lägga mig på en delmålvikt på -10kg och testa där. Jag har själv ungefär +20 och tycker det fungerar bra, om jag skärper mig och verkligen tänker efter (vilket jag inte gör så ofta längre)
Numer pensionär i Nynäshamn
Maggan!
Väger 98
Vill på sikt till 70
Hur mycket proteiner satsar jag på i första etappen, tycker du?
mrs angel: Fläskkarré, kycklinglår, blandfärs- eller viltfärs blandat med fläskfärs för att fetta till det. När jag har råd köper jag varmrökt lax i charken… Gott!