Rotfrukter och kolhydratinnehåll
Hej,
Det sägs ju att man helst ska ska slopa rotfrukterna när man äter lchf. Men jag har lite kollat vad några vanliga rotfrukter innehåller och det är några som inte har så jättehögt kh-innehåll, bl.a morot. (Data nedan från fineli.fi, mängd kh/100g)
Batat:16,7g (skalad, kokt med salt)
Potatis: 15,4g (skalad och kokt med salt)
Palsternacka: 12g (kokt utan salt)
Svartrot: 10,5g (färsk)
Jordärtskocka: 8,2g (färsk)
Rödbeta: 7g (kokt med salt)
Morot: 5,7g (kokt med salt)
Kålrot: 4,7g (kokt med salt)
Rova: 4,2g (färsk)
Jag kommer i8 och med etta att lindra mitt "förbud" mot vissa rotfrukter en aning. Stora mängder tänker jag knappast börja äta av dessa men lite mindre strikt kommer jag bli. Något överraskande för mig var annars att palsternacka innehåller dubbelt mer kolhydrater än morot, jag hade spontant gissat tvärtom…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Är det inte så att rotfrukter väger mycket ? En liten väger så pass att det blir mycket kolhydrater? Jag vet inte det här, gissar bara.
Vad väger en normal morot/potatis, ni som har våg? Är min teori felaktig ska jag också börja äter mera kolrötter/morötter.

Här är en lista som är bra att använda.
Se tex rädisor, majrova och något annat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 - Jo, klart att man måste ta storleken i beaktande.Man kanske inte klämmer i sig en hel morot men hellre det än en lika tung potatis.Tänker främst på tillfällen man är ute och äter med andra och kanske inte har möjlighet att äta lika strikt som annars.
#2 - Bra lista! Tack för länken. Rädisor behöver man alltså inte vara rädd fär längre. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Allt handlar om mängder och vad annat nyttigt man kan få i sig på köpet.. kolla tex lök och vitlök, ruggigt mycket kolhydrader iallafall i vitlök.. men hur många gram använder man i en portion.
Man skall inte krångla till det för mycket för sig och sila mygg o svälja kameler.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.