Hälsokontroll i Göteborg?
Finns det något bra och hyfsat billigt ställe dit en privatperson kan vända sig för att få blodvärden mm kontrollerade i Göteborg? Jag såg att t ex City Akuten har en liten undersökning för 1000 kr. Finns det bättre/billigare någon annanstans i GBG?
Det är bara att gå till din lokala allmänläkare på vårdcentralen, kostar 200:- och verkar inte vara något problem (gjorde det själv igår så..)
Håller med ovanstående, bara att få mätt Blodtryck, sänka, lyssna på hjärtat, lite allmän blodanalys, ögon/öron går snabbt och kostar 100-200kr beroende på vart man går. Om du tar en sån för 1000kr så är den mer omfattande, att du får papper med alla världen och sådär. Sök för något diffust symptom så kanske du får samma sak för 100 spänn, typ "trötthet" eller nått sånt 
Jag ringde vårdcentralen härom veckan för att kolla upp just hälsokontroll och i och med att jag inte var sjuk utan bara ville kolla upp för mitt egna intresses skull så skulle det kosta ca 2200:- men då kollar de allt. Efter lite prat om att jag lagt om kosten på eget bevåg så bokade receptionisten ändå in mig på ett vanligt läkarbesök som kostar 180:-. Vet inte vad de kollar då, bara Blodtryck kanske?Blodsocker?
Däremot så snackade jag och sambon om att man kanske ändå borde lägga några tusenlappar på att kolla upp allt och kanske göra det regelbundet. Man servar och besiktigar bilen varje år men ens kropp är man inte så noga med…
Iallafall så ska jag dit på måndag, ska bli intressant. Kanske de går med på att göra en stor hälsoundersökning men annars kommer jag nog göra det ändå. Kollade runt på nätet lite olika och det verkar kosta runt 2500:- på många ställen. Nån mindre omfattande variant kan kosta mindre…
Det kommer du och läkaren fram till. Har man ingen anledning till besöket förutom "det är kul" så tror jag man får bekosta det själv. Jag ville själv ha mitt kolesterol mätt efter 1 år och 3 mån på LCHF. Sedan har jag varit lite nedstämd på sistonde så han valde att lägga till ett antal prover utöver kolesterolet så.. men summa summarum så kostade det 200:-.
Dock vill jag tillägga att jag inte tycker man ska söka för symptom man inte har bara för att få ner priset. Sjukvården bör bara belastas av de som verkligen behöver det.. 
Man kan ju fundera om man får ut något av en koll? Känner man sig 100% frisk så är man sägerligen också 100% frisk.
Man riskerar ju att bli sjuk om man kollar sig
.
Har man inte ätit LCHF mer än 6 månader tror jag inte man ska kolla sig heller. Det behöver gå lite tid. Sen är det viktigt att få med apo-kvoten på testet. Det blir ju nästan värdelöst för en LCHF:are om inte den fördelningen är med, eller har jag fel?
Mvh
William
Håller med, tycker inte heller man ska ljuga sig till en hälsoundersökning för skojs skull. Vill hellre att mina skattepengar går till folk som behöver det. Just därför kan jag tänka mig att betala det själv.
Jag har ätit i drygt 2 år och helst skulle jag ju vilja få det svart på vitt att mina värden är fantastiska! :) Då kan jag sticka det under näsan på folk som ojar sig över att jag äter för mycket fett och för lite fruktochgrönt….
Dock var anledningen till kostomläggningen att jag hade kraftig acne och fått receptbelagda krämer mot det som inte hjälpte. Men utan kolhydraterna så blev hyn mycket mycket bättre!
Sorry Andbjo, nu blev det väldigt off topic. Är det nån särskild anledning till att du vill kolla dina värden?
För att spinna vidare på det WilliamJ sade så bör man ta regelbundna prover om man nu vill veta hur man egentligen mår. Att mäta en gång om året är lite som att väga sig varje dag, d.v.s fluktationer i kroppen kan göra att värdena är helt off från dag till dag. Mätningar är ju trots allt mest till för personer som mår dåligt, inte för oss som mår bra. 
Dock skadar det nog inte att kolla lite Blodtryck, kolesterol, hjärta och andra basvärden någon gång varje/varannat år. Vill man däremot göra en full kontroll utan anledning så är det bara att hosta upp med kosingen.
Ja, vart annat-vart tredje år tänkte jag kunde vara lämpligt. Ska kolla upp mer exakt vad som ingår i olika stora hälsokontroller. Kanske trots allt är lite onödigt att göra värsta massiva kontrollen när jag som sagt inte har några besvär…
Beror väl mest på vad du vill ha ut av det. Om ett värde är dåligt t.ex. kolesterolet kommer du då ändra kosten bara för värdet säger så? Sedan är det svårt att kolla allt eftersom det är mycket som lagras i kroppen/alt. åker ut när det gäller t.ex. vitaminer och mineraler.
Om inte annat, skaffa ett bankkonto för framtida kontroller om du skulle börja må dåligt (t.ex. trötthet eller annan åkomma..) Då finns ju budgeten även om du inte använder den just nu. 
En sak som jag spontant tänkte på som kan vara bra att kolla är hur mycket fett man har (t.ex. i en bodpod), det är ju något som alla har nytta av och kan göra något åt (typ det vicerala fettet..)
Merde, mitt trådlösa nät strular idag… det jag hade skrivit bara försvann…
Nä, jag skulle nog inte ändra kosten om kolesterolet var högt men däremot om jag hade nån brist när det gäller vitaminer och mineraler så skulle jag nog försöka tänka mer på det isf…
Nåt speciellt bankkonto behövs inte och om jag skulle bli sjuk så skulle jag ju inte tveka att söka läkarvård.
Jag gjorde faktiskt en bodpod-mätning i höstas men blev lite besviken, trodde det skulle vara mer specat än fettmassa respektive fettfri massa (tror det var så det kallades)… hade gärna velat veta ren muskelmassa också men det kanske inte går… men det är ju också en sån mätning som om man ska få ut nåt av det så får man följa upp det efter en viss tid.. tänkte köra hårt på gymmet under våren och kanske göra ny mätning till sommaren… fanns en del att jobba med när det gällde fettprocenten… :)
Jag vet inte ens om mitt värde efter 2 år på LCHF är positivt. Hade 3,9 i totalkolesterol. Visst är det jättelågt, men om nu dom med högre kolesterol lever längre än de med lågt, ja då stryker väl jag med rätt så tidigt;-)
Kroppen sköter det här med bravur från dag till dag.
Om man går tillbaka till Socialstyrelsens uttalande genom Berne den 16 jan 2008 ang Annika Dahlqvist och LCHF, står det att en förutsättning är att man noga följer upp dem som övergår till LCHF. Lång besvärlig mening, förlåt.
Alltså - om man är LCHFare borde man kunna begära uppföljning av sin hälsa enligt detta utlåtande.
Själv kontrollerar jag numera blodprover mm 2 ggr/år.
SOCIALSTYRELSEN 2008-01-16 Dnr 44-112267/2005
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Är man diabetiker som du Helena så är detta jättebra.
För dom som redan är "friska" borde man ju kunna påpeka att man till slut var tvungen att äta LCHF, eftersom man provat alla bantningsmetoder utan resultat innan. Man kan väl hota med "är det bättre att jag äter mig tjock igen så ni får operera mig".
Uttalandet är inte begränsat till diabetiker typ 2 utan gäller även överviktiga och feta.
Så visst kan man hänvisa till Socialstyrelsens uttalande om man är överviktig och följer LCHF, för att begära olika prover.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Vi kanske kan begära en uppsamling av dessa värden som kan bokföras under rubriken LCHF och fördelat i underavdelningar efter ålder, kön och vikt - tänk vilket fantastiskt underlag det kunde bli som statement för eller emot LCHF på riksgenomsnittet med uppföljning varje 6:e - 12:e månad. Det vore väl genomförbart om bara den äkta viljan fanns. Eller?
Detta skulle kunna få samma dignitet som Kvinnoundersökningen eller 1913 års män.
Om viljan fanns!