Ofrivillig fågelskådning
Stod och kollade ut genom köksfönstret på skatorna som åt fågelfrön under min fågelfröautomat.
Rätt som det var kom det en jättestor gråaktig fågel och svepte ner och slog en av skatorna. Min första tanke var "jisses en sån ilsken och stor skogsduva det var" men sen kom jag på att det antagligen var en duvhök.
Nån som är duktig på fåglar?
Fågeln jag såg var ungefär dubbelt så stor som en skogsduva, och ungefär samma gråblå färg, kanske med lite vitt i. Det gick så fort så jag han inte riktigt med….

Jag är urkass på fåglar, men jag har en gång råkat få se på mycket nära håll hur en sparvhök tog en skata. Men sparvhöken var aningen mindre än skatan och brun, så det var inte nån sån du såg! Det var hur som helst ett helt otroligt slagsmål alldeles bredvid gångvägen, och skator i dödsångest låter inte vackert!
Sorry, det har var inte till någon som helst hjälp för dig, men visst är det häftigt när man råkar få se något av naturens dramer på det där viset!
#1 Absolut! Naturen är mäktig!
Den här fågeln var minst dubbelt så stor som skatan, jag läste i fågelboken att duvhöken är tämligen allmän och att en hona kan bli lika stor som en ormvråk.
Efterråt satt det skator runt om i varenda trädtopp och kraxade. Lät som dom hade nån sorgemässa för sin uppätna kamrat.

Vet inte vad det är för fågel men det är nog den som ibland är hos mig och tar mina hönor om jag inte är uppmärksam.
#3 En hönshök kanske =)

#4 Haha ja kanske det 
Sparvhökar jagar på detta sätt och honan är lite större än hannen och förmodligen i samma storlek som det du såg.
Duvhökarna är mer storskogsfåglar och jag tror dom inte är så vanliga när det gäller fågelbordsattacker, men jag är inte 100.
Sparvhökar och duvhökar är väldigt lika varandra, Men som hörs av namnet, är sparvhökar mindre - avsevärt mindre - än duvhökar. Jag tippar att det var en duvhök du såg.
Det är inte helt lätt att skilja en duvhökshanne med en sparvhökshona storleksmässigt. Så sådan skillnad är det väl inte!!
Kolla här:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3416804
Sparvhök kan heta sparvhök för att dom ofta jagar småfåglar.
Det är sparvhök. Dom jagar "lågt" i befolkad miljö.
Honor tar duvor och övelappar duvhök i storlek. Duvhök sen man knappt alls där det finns folk utom när dom flyger förbi.
"På grund av de överlappande storlekarna kan honorna förväxlas med duvhök, men sparvhöken saknar duvhökens bukighet"
Hmm…alltså, den här fågeln var STOR! jag skulle gissa på ett vingspann på ca 80cm minst. Färgen (på ryggen) varierade från ljusgrå till mörkt gråblå (skiffer?) Såg tyvärr inte under/framsidan på den. Den var i allafall dubbelt så stor som skatan.
Jag bor i ett villaområde utanför södra Stockholm. Stora, gamla sommarstugetomter och både "gammelskog", våtområden och sjöar rätt så nära.
Jag tror att det var en fullvuxen duvhökshona. Ska fråga den nästa gång 
Kan inte bidra till fastställandet av brottslingens artbestämning och identitet, men måste säga att jag blir alldeles lycklig av tråden.
Naturnörd..

#11 kan du då passa på att fråga om han/hon/den känner den rackaren som tar mina hönor … gör han/hon/den det så be han/hon/den säger åt den som är här att sluta ta mina hönor för jag vill ha äggen … 
#13 När jag tänker efter lite närmare så tycker jag nog att den påminde lite om gamarna i "djungelboken" 

Sparvhökshona har upp till 80 cm vingspann. Men man kan ju inte vara säker, om maten i skogen tryter för en duvhök.
Kolla gärna vad som ses normalt hos dig:
http://www.artportalen.se/birds/dagens.asp
Man kan ta bort "filtrerat med rapportmall" för att visa alla.
#15 tack för länken, den där sidan var väldigt avancerad! Men om jag läste rätt så var det en man som i förra veckan skådade en duvhök bara nån kilometer från där jag bor. Han hade sett den i Alby, och jag bor i Tullinge (Sörmland) bara ett stenkast över Tullingesjön alltså.

shit gam .. då är det bäst att jag håller mig inomhus nu - jag måste smaka extra gott då jag ätit kykling och extra fett sås i två dagar nu.
(hum undra om detta börjar spåra ur …)
Hur som, helt alvarligt - jag har ett fågelpar som kom för 2-3 år sedan och de måste ha fått ungar för förra sommare så var det fyra fåglar som jagade mina hönor. De såg ut så som du beskriver men dessa jagade liksom i par. Dessutom så kom de bara tidigt på våren - gissar att smådjur inte hunnit vakna så tidigt. Och sedan kom de på hösten då alla smådjur gått i ide. Kan se dem på vintrer någon gång men det är typ 2-5 gånger på hela vintern.
Det lustiga är dock att om jag har hönsen ute (fritt gående) i ett par dagar så kommer rovfåglarna. Håller jag sedan hönsen inne i några dagar efter detta så försvinner de igen. Kan se dem enstaka gånger då de liksom patrullerar av området - kollar läget. Har hönorna varit fria eller om de lyckats få tag i en så har jag dem här många gånger om dagen i flera dagar. Medans som jag har hönsen inne så kommer de bara typ 1 ggr varannan vecka. De verkar vara smarta rackare….
#17 haha ! Vart bor du nånstans? Kanske borde komma över till dig på lite "Biiiird Watching"
. Med en stooor kamera och kikare