Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5254 ggr
evis2
2010-11-20 11:46
0

Förkyld

Jag har inte varit förkyld på två år, men nu har jag fått det. Har inte feber som tur är, men halsont och hosta. Jag har varit strikt på denna kost sedan i somras (har annars hållt på i 1½ år) och gjorde nu ett avsteg i form av två smörgåsar (som inte ens var goda, skönt att få det bevisat) och två dagar efter kom förkylningen. Kan det bero på kolhydraterna? Eller var det en tillfällighet?

Jag var äntligen igång och minskade lite i vikt, men nu känns det som om kroppen har fullt upp att bota förkylningen och vikten står helt still. Är det så? Jag tar det ju lugnt men är inte sämre än att jag har jobbat, så en del har jag ju rört på mig.

dufva
2010-11-20 13:25
0

Jo, när man väl åker dit så blir man nästan förvånad eftersom det ju är betydligt glesare mellan gångerna.

Förträffligt immunförsvar får vi men fullständigt osårbara blir vi ju inte ändå Skrattande

Om det var det lilla avstegets fel går ju inte att säga men jag tycker mig ha märkt samma fenomen, att man ofta kan hänga upp infektionen på något i tiden som man annars sällan gör.

Du äter väl D-vitamin?Obestämd

Rejäl högdos under infektionen kan minska tiden du känner dig dålig och även förhindra en sekundärinfektion

evis2
2010-11-20 13:36
0

Ja, jag äter D-vitamin 2000 IE om dagen. Ska jag kanske dubbla det? Hjälper det?

Medlem
2010-11-20 15:10
0

Har märkt att en hög dos d-vitamin i början av förkylningen/influensan bromsar symptomen och förkortar tiden avsevärt . Jag brukade ta en 50 000IU tablett så fort jag märkte att det var på gång.

logaritm
2011-02-08 09:17
0

Jag buffar lite för denna tråden då jag också undrar om en förkylning kan göra att viktnedgången stannar upp?

Jag har använt LCHF i två tidigare omgångar (men sen fallit tillbaka ner i kolhydratsträsket) men då gått ner i vikt i stadig takt, ett antal fler kilon än vad jag hunnit minska nu, dvs jag vet att min kropp inte stannat för att den är "nöjd" liksom men har denna gång som sagt stannat upp efter ca 3 kg viktminskning.

Den enda skillnaden kostmässigt denna omgången är att jag börjat dricka äggmjölk till frukost (motsvarande två äggulor och 25 g smör med kanel, kakao och lite hermesetas), kan detta göra att jag inte går ner?

MVH LN

nyborjare08
2011-02-08 11:08
0

Det är väl som med all "jojobantning" - det blir svårare för varje gång att tappa kilona. Viktnedgång går inte i en jämn takt nedåt, utan kurvan kan ha "hack" och det gäller att ha tålamod!

Gullvi
2011-02-08 11:20
0

Bärjade äta enligt lchf den 6 sept förra året och har varit en ontihalsenmänniska i hela mitt liv. Besöka barnbarnen vid förkylningar hos dem har ovillkorligen gett mig halsont, men inte sedan den 6 september 2010!! Jobbar inom vård och omsorg med infektioner men när mina jobbarkompisar och vårdtagare har "trillat" dit har jag stått pall, peppar pepparFlörtta i trä

logaritm
2011-02-08 17:34
0

Jo, det har ju inte gått mer än en vecka, men det är ack så frustrerande när det har funkat innan och jag är så sugen på att komma igång..

Som jag förstått det så är det inte jojobantning i sig utan att man tappar muskler (och förbränningen då alltså sjunker?) som gör att det blir svårare att gå ner i vikt en andra eller tredje gång? Någon som kan bekräfta/dementera? I så fall är det kanske lite träning som kan hjälpa, för några muskler har jag inte att tala om :)

Åter till förkylningsfrågan: Har någon upplevt något liknande? Kan det vara så att kroppen kämpar mot virus och inte vill släppa ifrån sig mer än absolut nödvändigt? Lagrar som en försvarsmekanism, typ som när kroppen tror att man svälter?

evis2
2011-02-08 17:46
0

Ja, jag håller med dig. Har fortfarande inte kommit igång med viktminskningen igen sedan min förkylning (som var mycoplasma) innan jul.

Jag tror också att kroppen vill spara på sin reserver när man är sjuk.