LCHF - Hälsa! Kost! Träning!
Hej alla glada!
Har läst på en hel del om LCHF, som är helt nytt för mig. Jag kommer att pröva metoden men behöver er hjälp!
**BAKGRUNDSINFO OM MIG
**Vem?: Man - 24 år
**
Kropp:** 176 cm, 71 kg
Normalbyggd - Nästan inget fett, snarare muskler.
Träning: Styrketräning 3-4 dagar/v. Kondition 2 dagar/v.
**
MÅL med LCHF?:**
- **Lugn mage
**Har idag stressmage och får springa på toan ofta vid stress på jobbet mm. Gaser / luft i magen, känns uppbåst. Att utesluta spannmålsprodukter har jag hört är ett steg på vägen vid mage/tarmproblem.Magen ger obekväma ljud vid tysta situationer som tex föreläsningar (!) - Ökad muskelmassa (alltså ej viktnedgång)
- Bättre hälsa - fokus på nyttig mat
Kostprogram (min idé):
Frukost - 3st Kokta Ägg+Majonäs ALT. Stekta Ägg+Bacon
Mellanmål: Keso (250g)
Lunch: Sallad (inkl. Ost)+Kyckling eller Fisk/Kött
Mellanmål: Paranötter (en näve / 100g)
Middag: Sallad (inkl Ost)+Kyckling/Fisk/Kött
Kvällsmål: Kvarg (Kesella) (250g)
Nu vill jag gärna få lite respons på ovanstående.
Mina funderingar som ni gärna får ge feedback på:
- **Är LCHF något för mig som inte är överviktigt?
** - **Hur ser ni på chansen till att uppnå:
Lugn Mage (!), Muskeltillväxt, God hälsa ?
** - Synpunkter på kostprogrammet? Fokuserat på högt proteinintag+fett (creme fraiche till köttfärs alt. sås till kyckling/kött)
Fokus är inte fettförbränning utan lugn mage, god hälsa och optimala träningsresultat. Tack på förhand!
Hoppas på just din hjälp 

Det ser väldigt magert ut i ditt kostprogram.
Du behöver mer fett vid alla måltider (om du vill köra riktig lchf)
Mellankål brukar inte ens behövas på lchf kost efter ett tag.
Finns bättre alternativ än keso och nötter om du behöver mellanmål..
Dina mål kommer du säkert att uppnå med lchf-kost
Efter bara några dar tror jag du kommer slippa problemen med magen.
På sikt blir träningsresultaten bättre än nu men under omställningen blir en del lite segare.
Tack för snabb feedabck dufva!
- Kan du ge ex. på fett som enkelt går att lägga in i programmet?
- Keso/kvarg är mellanmål pga proteinitaget. Vad kan jag byta detta mot som är smidigt att äta på jobbet, vid ett skrivbord.
- Kanon om magen löser sig ! :)
#1 LCHF är till för hälsan. Oavsett övervikt, undervikt eller normalvikt.
Du kan ju skippa mellanmålen, ät dig mätt på huvudmålen så finns inget behov av att äta jämt och ständigt som när man är kolhydratätare.
Mejerier som hela mål/i större mängder kan vara något magen inte gillar.
Om det blir bacon ofta kan det vara bra att fundera på färskt fläsk istället, bacon är inte det bästa köttet att äta ofta, det är ganska preppat. Och väldigt salt, något du sannolikt kommer att bli mer känslig för.
Omställningen till fettdrift kan kännas av i diverse omställningsbesvär. Musklerna kan kännas svaga och det kan vara pest att träna, men det går över och det finns ingen anledning att pressa dig ifall det känns så, det brukar gå över inom 1-2 veckor.
Lugn mage får du säkert rätt fort. Just bullrig och gasig mage är mitt problem om jag äter för mycket kolhydrater, alltså håller jag kolhydratsintaget rätt lågt. Keso och Kesella kan du blanda med (hemgjord) majonnäs för att få upp fetthalten, några skivor god salami och gräddost till är också bra och lätt att ta med. Jag tror att du kommer att klara dig med 3 mål per dag, något som är gott och lätt att variera är ägggmjölk som du både kan ha som extra mellanmål eller efterrätt
Äggmjölk kan man exempelvis blanda i kaffe eller så tar man bara lite kokosfett med- eller utan smak i kaffet. Försök att lära dig lchf-tänket och prova dig fram till lagom mängd mat, så ska du se att det kommer att funka finfint för dig. 
/Désirée
Du skriver:
"# Synpunkter på kostprogrammet?
Fokuserat på högt proteinintag+fett
(creme fraiche till köttfärs alt. sås till kyckling/kött)"
Vill bara kommentera det där med högt proteinintag. Varför? Köttfärs med CF eller en fet sås till kött innebär automatiskt inte högt proteinintag utan i princip snarare tvärtom - högt fettintag (vilket förstås är bra). Däremot för lite fett till kycklingen - och det blir omvänt. Använd [Fineli](# Synpunkter på kostprogrammet? Fokuserat på högt proteinintag+fett (creme fraiche till köttfärs alt. sås till kyckling/kött)) eller Livsmedelssök för att ta reda på vad maten innehåller, och tänk på att fettet ska vara största energikällan (E%). Skaldemans fettkvot kan också vara till vägledning: (Fettmängden i gram) delat med (Protein + ev. kolhydrater i gram) och resultatet ska vara mer än 1.
Tack Alla! 
Kört på i 4 dagar nu - och man börjar bli något matt, dock ingen huvudvärk mm. Antagligen äter jag för lite fett.
Det jag åt igår som innehöll fett: 140 g bacon, Feta ost, Avocado, 1 dl vispgrädde, olivolja, nötter?, kyckling (med skinn). Gör jag köttfärs blir det creme fraiche i.
1) Är detta tillräckligt??
Jag vill helst inte bara äta vispgrädde, bacon och bearnaissås.
Vill gärna ha tips på det nyttigaste fettet man kan äta - som känns naturligt i matlagningen / mellanmål.
2) Någon som sitter inne på tips?
Kokosfett är bra att steka i, äta som det är i thé, kaffe osv. Smörklick/kryddsmör på stekta köttet smakar gott och ger mycket fett.
Var inte rädd för fettet. Det mättar mer än det mesta.
Lycka till!
Gott och nyttigt fett finns bl a i avocado det är dessutom lätt att ta med. Rökt sidfläsk är också gott fett och lätt att ta med.
Tack
Gäller detta även för mig som är 176 cm, väger 70 kg. Tränar mycket.
Vill få bättre hälsa och större muskelmassa.
Brukar använde vispgrädde i kaffe men är det bättre med kokosfett?
Ett tipps på god mat är kycklingfilé med cremig fyllning (fet creme fraiche balndad med valfria kryddor) inlindad i bacon och till det stekt vitlök, röd chili och spenatblad. Super gott! Tilll stekning använder jag smör.
Vad säger ni om brieost? Är det okej att äta till tex en skiva finnkrisp och salami?
Brieost och salami är utmärkt, men skippa brödet.
Spannmål bör undvikas, det ställer bara till det i magen.
Äggmjölk nämns ovan! Ta dig en äggmjölk på 2äggulor och 50g smör som du mixar ihop i kokande vatten och häller i ett par dl kaffe och "catching" så har du fått upp fetthalten och mums vad gott det är! (Ibland kryddar jag det med vanilj, karedmumma eller kanel men inte något måste).
När jag utesluter spannmål och mejeriprodukter så är min mage lugn som en filbunke och med en stor mugg äggmjölk så känns det som om den är full med bommul.