Philadelfiatårta till ex buffé!
Måste bara dela med mig av detta underbara recept som jag gjort till alla buffébord i ca 10 års tid, alltså 10 år innan LCHF. Det är så gott så familjen kräver att det tom ska finnas på julbordet. Glädjen är stor då det faktiskt passar oss LCHF ätare också. Kanske har du student, konfirmation, bröllop eller midsommar buffé som ska fixas i vår! Då passar detta perfekt till förrätt eller del av buffé. Smörgåsrån är det självklara tillbehöret annars. Vi andra får äta det som det är.
1 liten ask philadelfiaost
1/2 eller 1 liten gul paprika
1/2 eller 1 liten röd lök.
100 g tacosås medium ( 3,5g kolh/100g)
200g riven smakrik ost
1 burk räkor i lag
Hacka lök och paprika fint, blanda med philadelfian. Gör gärna detta ett par timmar i förväg så det får stå och dra.
Bred ut philadelfian på ett fat, tunt ca 1-1 1/2 cm tjockt
Bred på tacosåsen, strö över den rivna osten, toppa med räkorna.
Vegetarian : Hoppa räkorna och klicka ut tångkaviar istället.
Ät och njut!
Tack, låter kanon! :)
låter gott men måste det inte vara nån sorts botten om det ska vara tårta?

Nej det kallas för philadelfia tårta men är mer som en snyggt upplagd röra i olika skikt! Hur som helst är det en mycket god röra med överraskande smaker tillsammans……räkor och taco mm i samma tugga "gifter" sig förvånansvärt bra.
De verkar gott, men med vad ska man äta de? Skulle de månne passa med en marängliknande botten under??

Det är en bufférätt så det äts tillsammans med övriga rätter på buffén ex kycklingklubbor, kallskuret dubbelmarinerad fläskfilé eller vad man nu har presis som man har andra röror på bordet. Egentligen ska man ha röran på salta kex eller smörgåsrån…..ååååå mums! Men vi LCHF äter den som den är eller för den mindre känsliga, på en bit fincrisp.
Det roliga med denna rätt är att alla blir så förvånade över smakerna ihop. Många kommer inte på tanken att blanda tacosmak med räkor.
# 4 maräng!? Låter vidrigt till detta!
Är nog mumma på Anna Halléns kex…
ja jag funderade på mina kex också, ev faktiskt göra en botten på dem, (bre ut smeten på ett fat och grädda och sen garnera), låter jättegôtt, fast nog skulle jag ta färska räkor till fest!

Låter jättegott. Alla tips är bra tips, utom dom dåliga
Pennylane1, Jag menade såklart "marängbotten" utan socker. Jag har gjort min egen verisin av menbasbröd som säkert kunde passa åt oss LCHF are
Ok, vad är menbasbröd?
Tryckfelsnisse var i farten, jag menade Lembasbröd. Jag lagar det såhär.
3 ägg
3 dl riven ost
3 msk majonäs
1 tsk bakpulver
0,5 dl Fibrex
1 msk solrosfrö
1 msk rostad lök
paprikapulver
Rör ihop, klicka ut på bakplåtspapper prydd plåt, grädda i 225 tills dom får lite färg men bränn inte.
Jag lagade en provsats i går o i kväll har jag gjort 2 plåtar till.
Prova med t.e.x salami o paprika på eller varför inte till med Philadelfia tårtan.
jaha ok! Lembas känner jag till, Är inte min cup of tea dock. Gör andra bullar själv som är mer brödlikande än jag tycker lembas är.
Men så som jag lagar dom så ääärrr dom brödlika. Jag blir dock lite nyfiken, hurudana bullar lagar du?
andra tråden bland brödrecepten