Mår illa hela tiden
Jag har ätit LCHF i många år (med avbrott för ca 1,5 runt min graviditet då jag la på mig 25kg!). Började om igen nu i december och har gått ned 11 kg sedan dess. Problemet är jag mår illa hela tiden. Förut kunde jag äta fakir med bara biffar och bea frukost, lunch och middag men nu blir jag illamående av fettet och äggen. Jag gjorde hemmagjord bea häromdagen och efter jag ätit den mådde jag så illa att jag kräktes. Bara tanken på fett gör att det vänder sig i magen på mig och så har det aldrig varit förut. Så fort jag tar en bit knäckebröd eller ett kex så går det över.
Varför blir det så här? Det är inte övergångsbesvär för jag vet hur det känns. Det här är ett konstant illamående som triggas av fettet.
Kanske behöver du lite kolhydrater? Jag tänker typ grönsaker och sånt.

Ja, du kanske inte ska äta så strikt, åtminstone inte under en period tills du vänjer dig?
Aoropå nåt helt annat, visst var din tjusiga brudklänning en kinaklänning? Varifrån köpte du den? Jag är i valet och kvalet att göra samma sak nämligen…
Jag tycker det låter som att du har svårt att smälta maten du äter.. Jag brukar må illa när jag inte riktigt kan hanterar det jag stoppar i mig.
För mig har lösningen varit matsmältningsenzymer, finns på hälsokostbutiken. Det kan vara något tillfälligt, att du behöver extra enzymhjälp just nu en period.
Hoppas du kommer på något som funkar för dig och lättar illamåendet.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Men ät inte så mycket fett, då! Välj kött med naturligt fett i sig, så behöver du inte tänka på att äta bearnaisesås eller smör till köttet. Eller en naturligt fet fisk, som lax eller makrill. Man behöver ju inte vräka i sig fett för att äta LCHF. Ät mer grönsaker i stället, alternativet behöver ju inte vara spannmål…
Det kan inte vara så at tdu har magkatarr? Jag mår illa då, blev tydligt när jag la om maten och inte småäter lika mycket, något som höll illamåendet i schack tidigare. Testa ex Rennie (inte så dyrt på apoteket) och se om det blir skillnad.
Och inte är du gravid igen?

#1,2 och 4 Ja, jag kanske tog i lite för hårt med fakirandet, men jag har slutat att gå ned i vikt så jag måste strypa grönsakerna och grädden och carbzonebröden. Tyvärr är det så att jag måste äta mycket fett och för att gå ned i vikt. Har laborerat under åren och kommit fram till att ca 20 g om dagen håller min vikt och ca 5 g om dagen så minskar jag, men jag måste äta mycket fett under tiden och det går som sagt inte nu.
#3 och 5 Det kanske är lite av båda. Jag ska prova och se om det funkar! Tack för tipsen!
Aniara - lightinthebox heter sidan. Efter jag köpte där har flera av mina kompisar som gift sig köpt där och alla har varit nöjda. Go for it! :-)
Har för mig att det stått i någon tråd här på KiF att brist på magnesium kan ge illamående, så magnesiumtillskott kanske också skulle kunna hjälpa.
Själv hade jag mycket illamående för några år sen, inte hela tiden, men ofta. Jag började med kolloidalt silver, en "hutt" varje kväll. Efter några veckor hade illamåendet försvunnit, och min matsmältning fungerar mycket bättre. Tar en kur lite då och då, på 3-4 veckor.