Té och nummer 2
Alltid (eller nästan iaf.) när jag har druckit té med lite grädde i behöver jag gå på toa. Oftast kommer det innan jag har hunnit dricka upp allt. Jag blir inte lös eller så, utan det är bara så att något sätter igång. Finns det en naturlig förklaring kanske? Har IBS, men är bättre med LCHF.
Det handlar inte om grädden, utan måste vara téet.
Jag vet att té skyndar på nummer 1, så det är inget man ska dricka i syfte att återställa vätskebalans efter workout, blodgivning eller liknande. Kaffe brukar skynda på nummer 2, så det är väl kanske inte helt ologiskt att även té gör det. Det är ju koffein (tein) i båda.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Laktosintollerans?
#1 Jo det där med kisseriet har jag också märkt, så jag dricker inte té regelbundet. Hmm, kanske är koffeinet…
#2 Ja, det vet man ju inte, men jag har grädde/creme fraiche i maten i övrigt också och då behöver jag inte göra nummer 2.

… te har rekommenderas for diarrhea eftersom det ska vara forstoppande medan kaffe daremot kan vara laxerande … kan det vara laktosen som spokar?
#4 Hmm, låter skumt då ju. Jag får fundera på det. Ska testa té utan grädde, även om det smakar skit, för att se vad som händer.
Sirfala..för mig personligen spökar inte laktos när det värmts upp, men strular till magen mer i "färskt" tillstånd så att säga
Finns jättegoda laktosfria gräddisar och mjölk också ifall det skulle vara det