Händer inget viktmässigt
Hej!
Har nu hållit på i tre veckor och vågen visar sannerligen ingen skillnad.
Jag skrev ju i början och var lite bekymrad över min jättehunger. Jag var ju så otrooligt hungrig första veckan, hungrig jämt trots att jag åt mycket och ofta.Det har i alla fall blivit bättre.
Men vikten står still, inte ens har jag gått ner de där två kilona som jag gick upp över julen. Om det kunde hända något i alla fall.
Min kropp är inte som alla andras:)
Skulle åtminstone vilja gå ner 5 kg, har inte någon stor övervikt 169 71kg
Men jag måste ju säga att jag mår bra i alla fall av detta, viktminskningen kanske kommer så småningom….. så jag ger inte upp än.
Är det fler av er som har haft problem att gå ner?
Hur ofta äter du nu? Efter ett tag på LCHF ska du inte behöva stoppa i dig något på 5-6 timmar. Det din kropp behöver ska den ta från magen. Det kommer att synas till sommaren:-)
Tack för era svar!
Jag äter fukost ca 7.30 ,
mellanmål 10.30
lunch ca 13.30
ngt litet mellanmål emellan
middag 18.00
Sen händer det att jag tar något litet senare men bara ibland
Ja, jag skulle vilja att den tar från magen:) just nu vet jag inte varifrån den tar.

Nu har du kommit igenom den första omställningsperioden.
Du mår fint och den extrema hungern är borta 
Nu kan du börja experimentera lite och söka var din mättnad ligger egentligen.
- Vad händer om du skippar ett mellanmål?
Står du dig ändå?
- Kan du minska något ytterligare på kolhydraterna?
Mindre mejerier tex
- Vad händer om du skulle minska lite på någon portion?
Tack för funderingarna.
Jag tror nog att jag kan minska på portionerna, framförallt lunch och middag. Märker att jag håller mig bäst då men däremot blir jag hungrig efter frukosten snabbare.
Har skippat nötterna ,förutom på helgen då vill jag ha ngt extra. Annars tycker jag att jag är snål med kolhydraterna.
Så
tålamod + måttband + expriment = drömvikt till sommaren
Jag litar på er:)
#5 Om jag vore dig så skulle jag skippa mellanmålena först och främst. Inte dra ner på portionsstorlekarna på lunchen och middagen. Om du äter ordentligt med mat vid dessa tillfällen borde du inte behöva mellanmål.
Kanske det. Då får jag nog äta mer på frukost så jag klarar mig.
Hur mycket äter ni på frukost?

Jag brukar äta omelett på två ägg och ett halvt paket bacon. Idag åt jag tre skivor fläskfile, broccoli pch en kall sås på creme fraiche och färskost(middagen sen igår).
Men för det mesta äter jag 2 ägg och nåt protein. Är mätt länge på det.
Jag sitter stilla på jobbet (är också man) så för mig funkar 2 smörstekta ägg (ibland lite bacon). Jag skulle inte behöva äta förrän vid 9-10 men gör det ändå.
Detta är enkelt för dig att ställa in. Om vi säger att du äter lunch samma tid så kan du väl testa att variera frukostmängden så att du hinner bränna lite fett innan lunch.
Jag brukar göra äggröra på 3 ägg och mycket smör till frukost. Förr gjorde jag min äggröra med 4 ägg men nu tycker jag att jag klarar mig på 3 ägg.
Hej Angelfish, jag har gått igenom samma äggröre-nedtrappning som du! Från 4 till 3 ägg, och jag är mätt och belåten. Men det tog säkert ett halvår innan jag drog ner.
Mavi, utgå från din egen hunger och mätthetskänsla, ingen annans!
Japp, det tog lång tid för mig också att trappa ner, vet inte riktigt hur lång tid eftersom jag inte brydde mig så mycket, jag åt min äggröra på 4 ägg och sen helt plötsligt bestod den bara av 3 ägg… 

För mig tog det tre månader.. och jag märkte det iomed att jag knappt orkade äta upp lunchen.
Antagligen hade jag kunnar trappa ner tidigare bara jag hade varit mer uppmärksam.. men ni vet det där med vana.
Har rätt kort tid mellan frukost och lunch, cirka 4 timmar, så ibland räcker det med bara ett ägg.. och jag vill faktist vara hungrig när maten står på bordet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag dricker 2 koppar thé med kokosfett i vid 7-tiden. Sen lunch vid 12 fast jag inte är hungrig. Ofta bestående av 1pkt bacon och 2 ägg. Sen middag vid 18-tiden. Brukar inte behöva några mellanmål, men ser till att dricka ordentligt med vatten mellan måltiderna.
Tack för era svar.
Jag får nog äta lite mer som sagt på frukosten
Karin, äter du inget till frukost?? the och kokosfett ???
Jag har som sagt blivit mindre hungrig än jag var från början men jag är fotfarande mer hungrig än jag var innan jag började med denna metod.Oftast går det två timmar så börjar magen kurra. Jag tycker det är konstigt + att det inte syns på vågen.
#15 Jag har alltid varit en utpräglad morgon/frukostmänniska men efter att jag började ta 1 msk kokosfett i tekoppen så är jag faktiskt både mätt och varm. Känns lite konstigt faktiskt. Att bara lyssna på kroppens signaler och inte äta frukost av gammal vana. Nu blir det 2 koppar te med kokosfett i, och när jag ska äta lunch kl 12 är jag inte ens hungrig. Har dock inte vågat gå så långt att jag skippar lunchen utan äter omelett. Sen står jag mig till middag vid 18-19 tiden. Har även tappat suget på att småäta. När jag rannsakade mig själv kom jag på att jag mest småäter när jag är uttråkad.
Mavi, testa med kokosfett i te på morgonen. Det var svårt i början att tänka utanför det invanda, men när jag kände efter var jag verkligen inte hungrig.
Lycka till!
Jag äter inte heller frukost. Drack kaffe med ca 2 tsk kokosfett i vid 8-tiden (gick upp 06.30) och åt sedan lunch vid 13. Middag/kvällsmat runt 18. Äter inte mer idag.
Har aldrig gillat att äta på morgonen, nu kan jag äntligen låta bli utan att känna mig som en usel människa! 
Detta låter verkligen konstigt. Dels är man ju inprogrammerad på att det är viktigt att äta en bra frukost och det låter ju otroligt attt man kan bli mätt på kokosfett!!
Hur nyttigt är det? Men man är ju olika, vissa kanske tål det.
Sedan är det ju det här med kokosfett. Köper ni det hälsokosten alltså ohärdat?
Det är nog inte helt ovanligt faktiskt
Att inte äta frukost alltså. När jag var yngre (och kolhydratdriven) så var jag tvungen att äta direkt på morgonen. Jag funkade inte annars. När jag passerade typ 35 så hände det allt oftare att jag inte ville äta direkt på morgonen. Och nu med LCHF så måste jag vänta åtminstone 2-3 timmar efter att jag har gått upp innan jag är hungrig. Om jag har ätit sent på kvällen så räcker det ofta att jag äter nästa mål vid lunch nästa dag. Ämnesomsättningen ändras väl med åldern och den ändras definitivt med LCHF. Kolhydrater framkallar hunger. Tar man bort dem så hittar man tillbaka till sina verkliga hungerskänslor, utan blodsockerdippar. Skönt!
Och definitivt helt ok!
Angående kokosfettet så använder jag det själv i perioder och då är det sånt jag köper på hälsokosten. Dyrt men man vet att det är bra i alla fall.
Alba Dalby säljer också ett billigt kokosfett i "silverpaket" i vissa mataffärer och jag har inte hört att det skulle vara härdat. Jag vet inte hur det framställs men jag tror förstås att det dyrare man köper i hälsokosten är bättre.

Det ät viktigt att äta frukost och sen ofta om man skall hålla blodsockret uppe på en hög nivå.
Om man lever av högfettkost kan man strunta i det och äta när man är hungrig då vi bör omkring på minst 100000 Kcal i våra fettdepåer.
Jag har hela mitt liv tvingat i mig frukost för att man "ska". Jag är sällan hungrig på morgonen och hade kunnat dricka bara kaffe utan kokosfett också, men då blir jag hungrig och behöver äta vid 10-tiden. Med kokosfett i kaffet blir jag inte hungrig förrän vid lunch, vilket passar mitt liv bättre (och andras
)
För mig är en av de största fördelarna med LCHF att man inte behöver hålla på och äta hela tiden under dagen.
Jag börjar inse att jag är inte normal gällande denna kosten.
Innan när jag åt kost med kolhydrater, så var jag heller inte hungrig på morgonen, men jag åt alltid frukost.
Nu ÄR jag hungrig på morgonen ,äter stor frukost till skillnad mot tidigare, är hungrig två timmar efteråt , vilket jag aldrig var innan.
Har inte gått ner ett gram på 3 veckor. Tycker verlkligen inte jag har fuskat , har undvikit frukt och nötter nu i två veckor (bara på helgen har jag ätit nötter.
Jag kan känna… Vad är det för fel???
Vad jag hörde innan och hör nu också
att man står sig länge på kosten…inte jag… ej hungrig… inte jag … man går ner i vikt… inte jag
Men jag är envis i alla fall och håller på ett tag till.
I början är det många som äter mer än vanligt och känner stor hunger - jag också. Ät på bara! Se till att äta bra saker och lyssna på din kropp.
Det brukar rätta till sig.
Tack, lugnande:)

Du går inte upp heller??
Missade jag något, men varför är du tvungen att äta en stor frukost?
Jag tror du kan lära din kropp att inte behöva så mycket via munnen innan lunch. Testa några dagar så kommer fettförbränningen igång snabbare och därmed belöningen.
Ingen svälter ihjäl på 5 timmar med 2 ägg + smör i magen.
Lycka till!
Nej! Gudskelov:)
Men det är samma , vanligtvis så är det några hekto upp och några hekto ner. Men nu är det lika hela tiden.
William, någon föreslog att jag skulle hoppa över mellanmålet och då tänkte jag att jag ska öka frukosten istället.
Det är klart att jag inte svälter ihjäl. Men jag tänker också på vad de lärde säger att man ska äta och inte gå hungrig för annars tror kroppen att jag går på sväldiet os v.
Eller ska jag gå hungrig ..jag äter tillräckligt egentligen.
Varför är jag inte som många andra???

Mavi, jag var vrålhungrig under det första halvåret sedan jag la om kosten, sommaren 2006. Då åt jag frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och ett kvällsmål. Ca 2400 kalorier per dag… Jag kokade alltid ägg, som jag hade i kylskåpet, som jag kunde ta som mellanmål med majonnäs, ostrullar blev också bra mellanmål. Trots det kände jag ett konstant sug.
Sedan märkte jag att jag automatiskt började hoppa över mellanmålen, de kokta äggen blev liggandes i kylskåpet tills jag fick slänga dom.
Nu ser min dag ut så här: På morgonen en stor kopp te med kokosfett och lite vispgrädde.
"Frukost" någon gång mellan kl 11 och 13 (beroende på när jag känner mig hungrig): 3 kokta ägg med ca 35 gram smör, och riven västerbotten eller parmesan, och en stor balja kaffe med 40 g osaltat smör, och en tesked kokosfett, och lite grädde.
Middag vid 8-tiden på kvällen, fisk eller kött med fet sås och lite sallad. Det kan också bli någon kopp te med lite grädde under dagen. Och jag har inte kvar det där avgrundsdjupa suget jag hade under det första halvåret.
Jag ville bara lugna dig lite angående suget, det går över, men det kan ta längre tid än 6 veckor. Jag tror att det hänger ihop med att kroppen äntligen får den näring den behöver, och skriker efter mer.
Vikten kan jag inte hjälpa till med, jag har själv ingen erfarenhet av övervikt… men jag tror att det kan vara klokt att ge kroppen lite tid för omställningen.
"still lost in space and time"
#30 Utgå från att de som svarar här har ätit kosten längre än du.
Tre veckor är ingen tid att dra några slutsatser på angående hunger. Den avtar generellt efter en tid.
Du ska äta tills du är lagom mätt. Och sen gör det inget om du är rejält hungrig nästa gång du äter. I början kan det gå så kort tid som 1-2 timmar innan man är hungrig igen. Men den tiden brukar alltså bli längre efter hand.
Jag tror att hormonerna även ställer in hungersuget.
Finns det inte en massa mat så kommer vi inte heller känna en stor hunger.
Att gå ned i vikt innebär faktiskt ett svältläge. Men med LCHF så kommer det att gå mycket lättare eftersom du får ett stabilt blodsocker och en jädra bra fettförbränning.
Du är som oss andra, men inte riktigt där ännu:-)
Tack snälla för era svar. Känns mycket bättre:)
Men ett halvår!! Odezza , hur stod du ut?
Du kanske fick såna här puschiga och positiva svar som jag får:)
Varför fortsatte du trots hungern? Diabetes?

Lånar tråden för en fråga! Jag är inne på v 5 med LCHF diet.
Äter gemensam frukost på jobbet kl 9-9,30. Går upp kl 6 Börjar kl7 och jobbar alltså 2 timmar innan jag äter något. Skulle min viktminskning gynnas om jag tog 1 tsk kokosfett innan jag åker hemifrån kl7 eller är det bara extra kalorier då jag ju äter en rejäl frukost kl 9. Tänkte att det kanske sparkar igång förbränningen eller har det ingen betydelse då jag vet att jag iallafall kommer att äta samma mängd kl 9 med eller utan den där tsk fett.
Misty..Faktiskt så är detta med vikten fortfarande ett mysterium och eftersom vi ju lever runt 80 år eller mer så har vi tid att testa.
Vi får inte heller glömma bort att vi har ett basalt näringsbehov som ska fyllas under dagen. Fyller vi för lite av detta så kommer hormonerna återigen tala om för oss att äta mer av det som finns till hands. Vi blir sugna.
Kokosfett är 100% fett (lite, lite B6). 10 gram kokosfett = 88 kalorier. Ett ägg på 60 gram är ju samma mängd kalorier (88), men innehåller massor av vitaminer och protein. Kan det vara bättre för "hormonerna" med ett kokt ägg?
Testa..och stressa för guds skull inte

Ok, men har läst mycket här på forumet och fått för mig att fett bränner fett och lockar i gång fettförbränningen på morgonen så att förbränningen får en bra start när sen frukosten "ramlar ner" i magen kl 9. Det liksom lockar mitt eget fett att förbrännas. Kanske har jag fel 

Om du ändå skall äta frukost sen på jobbet är det ingen mening med cocofettet.. enligt min mening.
Testa i stället på helgen, med en slät kopp kaffe med lite cocosfett i och vänta sen med att äta tills du är hungrig.
Jag har slutat med cocosfett i kaffe/te, jag blir alldrig hungrig då, och jag klarar mig ändå på en slät svart fram till 12 på helgen, då äter jag frunch.

#34 Jag började för att undvika att få diabetes, som min far och farmor. Min far avled i höstas, de sista tio åren av hans liv var inte roliga, pga det s k naturalförloppet vid diabetes.
För mig var det solklart, om diabetiker fick förbättrade värden, och kunde minska eller t o m sluta helt med insulinsprutor, så sa logiken mig att det är så man ska äta för att slippa få diabetes.
Det var inte svårt att stå ut med hungern, för efter en månad märkte jag att jag hade mindre huvudvärk, och att min astma och nästäppa var bättre, efter 2 månader kunde jag konstatera att jag inte hade haft något migränanfall, att min Depression hade blivit bättre… efter 4 månader kunde jag inte längre avhålla mig från att börja motionera lite smått… Lite hunger vägde ganska lätt i det sammanhanget, det var ju bara att äta något LCHF-godkänt då, för att avhjälpa det… 
"still lost in space and time"
det är ju faktiskt så att kroppen kan reagera "fel" när den behöver något… tex om man är törstig så kan man känna sig hungrig istället.. Då är det nog även så att man kan känna sig "fejk hungrig" när kroppen vill ha kolhydrater oxå därav känner många hunger när dom börjar med LCHF…
Jag har tidigare ätit LCHF utan vidare resultat, men har då kommit fram till att jag äter alldelens för lite fett (invand fett nojja antagligen) Nu äter jag mycket mera fett, bla kokosfett och då mår jag mycket bättre och är aldrig hungrig…
jag använder mig av matdagboken.se för att ha lite koll på hur mycket proteiner/fett/kolhydrater jag får i mig, kan rekomendera den sajten (gratis)
Man skriver in vad man äter, så får man tabeller och diagram för allt…
Låter krångligt jag vet, men det är inget jag änvänder slaviskt bara som en liten koll på nån dag då och då så jag vet att jag är på rätt spår…