Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5310 ggr
MimLan
0

Antibiotika och pangasius

Den vita matfisken pangasius, som har lanserats som ett alternativ till den utrotningshotade torsken, kräver stora mängder antibiotika som döljs före export. Men fiskfiléerna finns ännu kvar i de svenska frysdiskarna. Det visar en granskning som Sveriges Radios program Matens pris gjort.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mycket-antibiotika-nar-pangasius-fisk-odlas_5919925.svd

Sindri
0

Hur man än vänder sig….

Det är väl helt enkelt så att om något verkar billigt och bra så är det helt enkelt inte det. Mina stackars fattiga, studerande ungdomar köper en del pangasius. Vad ska jag göra - har inte råd att köpa maten åt dem - det är bara lågt pris som gäller.

Minett
0

Jag hörde en del av programmet på radion idag. Inte nog med att fisken får stora mängder antibiotika… Dessutom utfodras den med STORA mängder fisk för att växa snabbt. Enligt företagen som driver fiskodlarna handlar det om "skräpfisk" - men när man i programmet granskar detta upptäcker man att det istället handlar om en sorts små sardiner som är MKT viktig föda för de fattiga i Vietnam. Odligen av pangasius innebär alltså mer billig fisk till oss och mindre till Vietnameserna…

Efter att ha lyssnat på programmet konstaterade jag att jag definitivt köpt min sista pangasius-filé!