OT Hundmat-barf
Jag har barfat min hund så länge som jag ätit lchf, dvs 3½ år. Han får kött, ben och inälvor, inga grönsaker eller spannmål.
Nu har jag gjort en hälsokoll på honom, röntgat benen och tagit prover. Veterinären var skeptisk till barf och rekommenderade potatis för bättre hälsa (!).
Hur som helst: alla värden var perfekta! Heller ingen artros i benen.
Chapp är 10 år gammal.
Veterinärer är utbildade av hundmatsföretagen precis som människoläkare är utbildade av läkemedelsföretag. Är de inte väldigt kritiska och söker egen info så de kan eg väldigt lite…
Va bra att du kunde visa att de har fel.

Hundar klarar mer kolhydrater än vad katter gör, hundar är lite mer av allätare än katter och i vilt tillstånd äter de en hel del halvsmält avföring från andra djur.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Grattis, vad kul!
Skulle gärna barfa min hund också men det känns inte som att jag har tillräcklig kunskap. Kanske får bli färskfoder istället.
Jag kombinerar barf och färskfoder. Just nu kör jag ren barf, men för bekvämlighets skull och för omtanke om ev. hundpassare brukar jag köpa hem färskfoderkorvar att ha i frysen emellanåt. Min lilla Willma fick en kollaps i somras, hon hade varit ute och simmat mkt och länge och en kombination med att hon haft fästinghalsband på sig innan badet, slog ut henne totalt, hon höll på att dö, hela elektrolytbalansen i blodet var helt fel och levern var långt ifrån ok. Efter hemgång från djursjukhuset var det medicin och en strikt diet som gällde, bestående av Hill´s I/D torrfoder med massa konstiga saker i, min lilla snutta tvärvägrade att äta mer än ett par kulor från den dyra lilla 5kg-säcken som kostat 455:-. Jag pratade med vet. som förklarade att det var jätteviktigt att hon åt just den maten eller pröva ett annat märke som de hade annars skulle medicinen inte göra ngn nytta. Med is i magen och en hel del oro gav jag upp och återgick till barf/färskfoder, och på återkontrollen efter 3 veckor hade hon fina värden igen, DÄR SER MAN!!!!!
"En stund i taget - här & nu"
#2 skrev "Hundar klarar mer kolhydrater än vad katter gör, hundar är lite mer av allätare än katter och i vilt tillstånd äter de en hel del halvsmält avföring från andra djur."
Det gör de även i "tamt" tillstånd kan jag avslöja (om de får chansen
)!!!

Du hann fore mig :0) … men … sa lange jag hinner fore mina hundar sa ar allt val.
Skamt asido … det verkar vara cycliskt och jag har bara sett det i hyndor. En del sager att det ar na'n mineral som fattas, andra sager att det ar speciesbeteende. Hursomhaver … min Windsor tycks gilla dem nar de ar frusna … ahem …
Jag tror det är smaken som lockar. Och att det faktiskt är bra för dem. Goda bakterier, enzymer och grejer. Frusna = glass
. Gräsätarbajs får mina hundar äta. Hund och kattbajs = FY! Fast jag hinner ju inte alltid förstås…
Kan bidra med kunskapen att även min hane är förtjust i fekalier. 

… det kanske min gjorde ocksa och han kanske dupade mig …