Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 5252 ggr
Linnah
2011-02-05 20:16
0

Torsktips?

Jag har precis börjat äta fisk lite smått efter att ha varit helvegetarian i 4 år. Har aldrig riktigt lärt mig att laga fisk, så jag tänkte kolla om det finns några bra LCHF-tips på vad jag kan göra med den? Har ett paket med ca 350 g färsk torskfilé i kylen. Har redan gjort ugnsgratinerad torsk med medelhavgrönsaker, och kokt torsk i äggsås tänkte jag till en annan gång, så jag tänker mig något stekt den här gången.

Tisdag
2011-02-05 20:26
0

Stek torsken med salt och peppar. Servera med kall sås av tex. CF, majo, färska örter, s&p.

Eller dunka på lite pesto när du stekt fisken.

misty09
2011-02-05 20:36
0

Även om du tänkte steka den denna gång kan jag dela med mig av ett supergott recept på fisk.

4 port

4 portoner lax eller torsk ( ca 600 g i vår familj )

175 g, en tub räkost( läs innehållsförteckningen för kolhydratinnehåll kan variera)

3 dl vispgrädde

1 msk dill

1 ask kräftstjärtar i lag

Lägg fisken rå i en form

Blanda ihop räkosten med grädden och dillen. Slå allt över fisken

Grädda i ugn 225° ca 20-30 min. Man kan ta ut formen och sticka lite i fisken för att se att den är klar. Tjockleken kan ju variera lite.

Garnera med kräftstjärtarna. Pressad potatis till icke LCHF ätare. Blomkålsmos till oss andra.

Detta är supergott, godast med lax tycker vi i vår familj.

Som stekt skulle jag rekomendera att panera fisken i ägg och parmesan, slå sen på grädde, sjud en kort stund,smaka av med salt och peppar, servera. Enkelt och gott

MimLan
2011-02-05 20:53
0

Stekt torsk med smör och citron.

bustas
2011-02-05 21:29
0

Vänd filéerna i uppvispat ägg och stek med salt och vitpeppar. Häll skirat smör över och njut enkelheten.

lakritz
2011-02-05 22:56
0

Dra igång ugnen på 225 grader

Smält en klick smör, ca 50 g

Skär fisken i bitar ungefär i fiskpinnestorlek

Vänd fiskbitarna i det smälta smöret och sedan i riven ost

Lägg fisken i en ungssäker form

Krydda med citron- eller limepeppar

Skjuts in i ugnen i ca 20 minuter 

Kletigt men vansinnigt gott!

yvonnel
2011-02-05 23:50
0

Ångkokt torsk serverad med så mycket smält smör du får lov till och så mycket riven pepparrot du tål, ha näsduken nära för näsan rinner, men gott är det.

Linnah
2011-02-06 15:16
0

Tack för tipsen! Det blev smörstekt med citron, till smörstekta grönsaker och tzatziki. :) Lite för mycket smör, men annars mycket gott! Väldigt ovant att behöva tänka på att det finns ben i det man äter dock.

Försökte mig på lax för nån månad sedan, men fick såna magsmärtor att jag inte kunda äta ordentligt på fyra dagar efteråt. Är inte säker på om det var laxen eller nåt helt annat, men jag tar det lite försiktigt ett tag med fisken. Torsk är ju "snäll" fisk i alla fall.