4 år idag
Jag har uppnått den aktiningsvärda åldern av fyra år! På lchf alltså. Det rullar på, inga stora överraskningar under det fjärde året. Jo, det skulle vara att jag under en månad körde nchf och raskt gick från storlek 38 till storlek 36, det bara rasade av mig. Men sedan kom sommaren och alla goda svenska äpplen och alla grönsaker, så nu är jag en storlek 38 igen.
Världen börjar komma ikapp mig så sakta noterar jag! Kostcoachen och kostrådgivaren på mitt jobb förordar "mindre bröd, pasta, potatis" och "använd mycket kokosfett" till folk som vill gå ned i vikt! Helt plötsligt vet alla att det är kolhydraterna som gör en fet. Dock tror folk inte att fullkorn innehåller kolhydrater, fullkorn har liksom dinkel och quinoa m fl "innekolisar" inga kolhydrater, dvs inga snabba kolhydrater, i sig. En kolhydrat är en kolhydrat är en kolhydrat… vill jag säga då men det gör jag inte. Däremot delar jag med mig av mitt favoritrecept på Bounties. Fulla som de är med det nya inne-fettet, kokosfett, mättat mättande fett.
På den rehabklinik jag jobbar på finns en chokladprovning för gästerna som bland annat serverar varm mörk choklad blandat med kokosfett. Vilken underbart fet sörja, fettskrämdheten känns som rena stenåldern nu. Denna röra hälls över rostad dinkel. Tyvärr, eftersom den är perfekt god som den är. Men dinkel är som ni vet en långsam kolhydrat och därför ingen kolhydrat!
Min grädde-vurm är definitivt över nu, äter aldrig vispad grädde längre. Lagt av med mjölk i kaffet. Äter mer smör än tidigare.
Mår fortfarande väldigt bra, är aldrig sjuk (hade influensan 2009 men sen dess inte en enda sjukdag). Ibland undrar jag om det är bra att aldrig vara sjuk - ska man inte vara sjuk ibland och få ligga hemma i sängen en hel dag? Gå på jobbet med hosta eller rinnande näsa? Ha ont i huvudet ibland, få eksem, mensvärk eller så. Vara som alla andra. Men nej. På samma gång är jag otroligt tacksam över att det är så. Att jag är fullkomligt värkfri. Att mensen kommer som en överraskning varje månad, ingen värk som förvarnar.
Käkar d-vitamin utan sendrag eller besvär. Jag är väl lyckligt lottad (eller är det för att jag äter nötter?). Hur som helst, det rullar på.
Bra jobbat chapp, keep it up! :)

Grattis på lchf- dagen!

Vad kul att höra, vill också nå 4 år. Började i januari så det är lååååångt kvar. Lite nyfiken är jag ändå på din första tid. Hur många kilon har du totalt blivit av med och på hur lång tid. Som jag förstår har väl sista åren bara rullat på utan större händelser (utom när du gick ner till 36 då) Hur var det i början jämfört med nu?? Nyfiken 

Grattis! :)
Vad är ditt favoritrecept på Bounty då? :)
Grattis antar du kör några år till
Kul, grattis! 17 mars är det 4-årsjubileum för mig och mina paranteser också! :)
Grattis! :)
Vore kul att höra hur det började, var du en 38 då med eller större, antar jag?
Behöver lite inspiration såhär efter 2½ vecka :P

När jag började drog jag 42 i storlek för det mesta. Jag gick ned ca 10 kg. När jag ser bilder på mig från den tiden kan jag inte låta bli att skratta - känner inte igen den köttbullen jag var då! Uppsvullen liksom, och med dubbelhaka. Inget ont om dubbelhakor! Men det var liksom inte jag och dessutom var jag bara i 30-årsåldern.
Jag började inte med lchf för att gå ned i vikt, den kampen hade jag gett upp sedan flera år då, utan jag började ursprungligen för att bli av med min uppsvällda mage. Jag såg konstant gravid ut av allt knäckebröd jag åt. Fast det visste jag ju inte att det var knäckets fel då. Jag hade kört någon slags GI med mycket bönor och grovt bröd under flera år då. Jag hade en dov smärta i magen nästan hela tiden. Hade försökt en massa kurer utan framgång. Så läste jag om Annika Dahlqvist i en tidning och där stod det att magproblem kan kureras med något som hette lchf. Jag testade. Magproblemen försvann, migränen likaså, huvudvärken, mensvärken, allergierna, och ungefär 10 kg. Så för mig var lchf ett riktigt lyckokast och så fort jag fuskar blir jag straffade å det grymmaste med övergångssymtom som illamående och dunkande huvudvärk och en dag i sängen. Inte kul. Så jag håller mig till konceptet.
Grattis chapp och kan bara hålla med om dina hälsovinster. Man håller sig till konceptet för att man helt enkelt mår bäst så.
Numer pensionär i Nynäshamn