äggulans färg?
Kan man via hur gul gulan är avgöra om ägget är bra?

Min sambos morfar hade frigående höns hemma på gården. De pickade i sig dels det som naturen hade att erbjuda såsom gräs, örter, olika fröer etc samt förstås även hönsfoder.
Äggulan från dessa hönor var mycket gulare/mörkare än de köpta äggen.
Hittade en sida där detta står:
Färgen på äggulan varierar. Den är nästan helt beroende av födan som hönan äter. Fåglar som har tillgång till gröna växter eller får majs eller alfaalfa i födan har en tendens att producera mörkare äggulor på grund av en högre koncentration av gula pigment (huvudsakligen karotenoider) i födan. Eftersom kommersiella värphöns är inhägnade, producerar de ljusare och mer likfärgade gulor. Färgen på äggulan påverkar inte näringsvärdet eller tillagningsegenskaperna. Äggulor är en rik källa av A-vitamin oavsett färg.
Stämmer väl ganska bra med mina egna iaktagelser :)
Även om det påstås att näringsvärdet inte skiljer sig så tycker i alla fall jag att det känns trevligare att äta ägg från hönor med frihet och variation :)

Ägggulans färg kan variera beroende på vilken föda hönsen fått.
Bland annat vet jag att man ibland ger Astaxantin i visst foder vilket ger en rödare äggula.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Instämmer med Zepp! Äggulans färg kan manipuleras med kemiska tillsatser i fordret och är därför inget säkert mått. Leta efter ekologiska ägg eller särskilda omega-3 ägg istället
/Per Wikholm

Får mina ägg från en gammal dam på landet. Hon har ett tjugotal hönor. Det är en oerhörd skillnad på smaken på dessa mörkgula gulor i förhållande till de man köper i butik.