Har jag köpt rätt fett??
Var på hälsokosten och köpte kokosfett. märket är SOMA. det fanns två varianter, stek och virgin. jag köpte stek. Nu undrar jag då.. eftersom en del skriver att de har det i kaffet.. har jag köpt rätt?
Jag är oxå lite osäker, så jag har köpt båda! Jag använder virgin i te och kaffe och steker i det andra.
Ok Tettan.. får se om någon kan komma med besked då så det inte blir tokigt.

Jodå ni har köpt rätt. priset handlar om olika tillverkningssätt, det dyra skall vara kallpressat.
Om det dyra skulle vara nyttigare/bättre på något sätt kan jag inte uttala mig om, tror det handlar mer om kvalitet, dvs vissa av oss vill ha högsta kvalitet på allt och får betala mer för det.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Stek? du menar pure? Det går att ha i kaffe med men vill man ha lite extra vitaminer/mineraler samt smak så är det virgin man vill ha. Virgin ska dock aldrig användas för stekning, det blir bara onödigt dyrt då vitaminer/mineralerna förstörs när man steker den. 

Jag har oxå köpt båda. Vet inte om jag känner mig lurad och dum men det känns "bra" att ta en lite sked i kaffet av den dyra och att steka i den andra. Fast egentligen tror jag att jag kunde klara mig med vanligt smör …
Har en liten fundering på att ge babysarna lite lite av cocosfettet då det ska innehålla laurinsyra/fett som även bröstmjölk innehåller. (har svårt att amma tjejerna nu - sinar mer och mer) men hittills har jag inte "vågat" ge dem av fettet …..
Hur ska jag göra??
Det gör jag med, virgin för kaffet och pure för stekning, det räcker ju rätt länge oavsett så det kan man allt kosta på sig ju. Undvik dock att köpa cocosa i hälsokosten då det är betydligt billigare på nätet.
Jag tror helt klart du kan ge din bebis kokosfett, jag menar hur bra är egentligen barnmaten som finns i butikerna? socker, socker, socker… men när man överväger att ge barnet fett så tryter det minsann.
Har själv hört folk säga "jag experimenterar gärna med fett på mig själv men inte mina barn.."..

#6 precis så är det - att jag kan göra som jag vill med mig men med ungarna vill jag ju göra "rätt" och ge dem de absolut bästa. Fast jag ger dem lite barnmat på burk oxå ibland. Och gröt … Tycker dock att det blir mycket kolhydrater men det verkar inte finnas några allternativ - ja om jag inte gör maten själv. Samtidigt så tror jag att bebisar ska/kan äta kolhydrater utan problem. Så deras kost ger jag "som BVC säger" men jag väljer bort fruktjoser och väljer osockrat och försöker ge dem hemlagat med riktigt smör … cocosfett när jag nu vågar en dag ….
Det dyra är väl med kokossmak och det "billiga" utan? Det är dessutom den största skillnaden. Vitaminerna är nog ingen större skillnad på och man köper ju kokosfett för fettets skull, inte vitaminernas…
Båda går att ha i kaffe eller te. Jag gillar inte kokossmak så jag kör alltid med "pure" (deoderiserat).
Tycker du gör helt rätt som försöker göra så mycket bra förändringar som möjligt. Sedan är det förståligt att man kanske inte vill "experimentera" med för mycket fett och lite kolhydrater på sina bebisar då området är extremt kontroversiellt i nuläget (lär se annorlunda ut om några år..)
Av socker och kokosfett så kan man ju lugnt säga att kokosen är en miljard gånger bättre iallafall. 
Jag vet inte om det var det billiga eller det dyra, såg inga prislappar… jag betalade 95 kr för det hon i affären kallade för "stek".
Angående fett och barn… när mina var små gav jag dem alltid fet mat, grädde och extra smör. Däremot har vi varit mer restriktiva med sötsaker och läsk. Mina barn har aldrig haft några problem med vikten. Min minsting i dag är tolv år och han blev nyfiken på burken med kokosfett, så han fick en tesked i sin mat.

Nu har min COOPaffär i Sijön (Gbg) kampanj på Biofoods ekologiska cocosfett, 44,90 för 400 gram, det motsvaras av cocosas pure.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
kanske skulle kolla på vår coopaffär också då.. prissättningar brukar ju ske centralt.
#5 Det är bara att prova med cocosfettet. Det är som med all annan mat till bebisar - man börjar med smakportioner. Om de skulle vara allergiska märker man det förhoppningsvis, men hur som helst kan det ju vara bra att ta lite i taget. Jag har gett min dotter cocosfett sen hon var ganska liten. Hon har fått det som det är på en tesked (jag har den alltid rumstempererad). Numera brukar jag erbjuda en tesked smör eller cocosfett om hon har svårt att vänta på maten och hon brukar vilja ha båda. Hon är 2,5 men detta har vi kört med länge. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jag har "vågat" så mycket så att jag har rent osaltat smör i maten till ungarna (de är 6månader idag!) Ska ge dem cocosfett då detta lilla smör paktet är slut. Har gjort detta i någon dag nu - jag tycker att tjejerna verkar vara nöjdare och sovit bättre men det är kanske önsketänkande …
#10 Jag har tänkt göra precis så - att låta bli ge dem läsk och socker. "Problemet" är att jag har en fettskrämd svärmor som är helt övertygad om att lite saft, jos inte gör så stor skada. Visserligen hemgjord saft med mindre socker i. Vi träffar svärmor flera gånger i veckan… Jag har redan från det ätt tjejerna föddes sagt att det inte blir tal om saft osv för tjejerna. Jag hänvisar till mina gener och min övervikt för att få henne att förstå. Men jag vet inte. Jag har tänkt att de kan få saft på fredag och lördag, läsk på större helger/tillställningar, godis enbart på lördagar -> ja så som det var då jag var barn. Svårigheten är att få i tjejerna fettet - speciellt då svärmor är med … Jag var på BVC-läkarbesök - får säga att läkare sa att …. *tihi*
#14 Det är ju dina barn, inte svärmors. Ge ungarna det du tycker de behöver och låt henne stirra. Säg att du vill att de ska få stora hjärnor och att hjärnan till största delen består av (mättat) fett.
Det finns studier som visar att barn som fått smör istället för margarin utvecklar mindre allergier. Kan du inte hänvisa till det? Sänd i alla fall iväg budskapet att du ger fett för att det är nyttigt och hälsosamt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Pussgurkan.. jag skrattade när jag läste ditt inlägg… Min svärmor proppade ungarna med godis, kakor och glass och sen sa hon att hon inte fick dem till att äta mat.
och jädrar vad ungarna var speedade när de kom hem från farmor. Men jag tänkte som så… det är ju inte så ofta och svärmor lyssnar ju ändå inte på vad jag säger så jag tog den smällen.
Mina barn är matade med smör, rapsolja, olivolja, grädde i rikliga mängder. ingen av dem har allergier och de har nästan aldrig varit sjuka.. De har aldrig fått penicillin heller. Jag har tänkt att jag varit lyckligt lottad som har så friska barn.
#6 Mineraler förstörs inte av värme. Vattenlösliga vitaminer förstörs av värme dock. Kokosfett äter man dock inte för att få i sig vitaminer och mineraler utan för själva fettsyrorna.

#15 Nu är min svärmor den som nog tycker att jag är knäpp som vill gå ner i vikt och VRÄKER i mig fett (enl henne). MEN hon säger inget och hon försöker faktiskt att stötta mig - även om det ibland blir lite fel. Jag vill inte "pracka på" henne och tillrättavisa henne utan är glad för att hon försöker. Tex jag var där igår kväll - hon hade fixat mat till mig "sån som du kan äta" sa hon. Det var 1/2 avokado + 1 ägg + kräftstjärtar + lättmajonäs. Jo det var två små små strimlor med isbergssallad oxå (hon har ju hört att jag bara har grönsaker som pynt på tallriken).
Vad gäller barnen så är det liksom lite värre - hon vill ju vara farmor och ge dem glass … vilket är okej. "problemet" eller risken som jag ser är att det blir så mycket och så ofta (vi träffar dem 1 till ett par gånger varje vecka). Till sommaren är jag rädd att det blir mycket saft … jag tycker att det håller med vatten. Jag har redan nu börjat säga att ungarna bara ska dricka vatten och få saft på fredag + lördag. Tänkte börjar jag säga det redan nu så kanske sommaren blir ganska saft-fri….
Hon vill väl och det lyser om henne då hon ser ungarna eller då hon får ta hand om dem - så jag vill inte såra henne eller ta bort den glädjen heller, glädjen att få ge barnbarnen glass tex.